Profielkeuze-avond 3 Havo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

3 H/V, kiezen voor een profiel
Profielkeuze 4 havo 17 februari 2014.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
3 H/V, kiezen voor een profiel
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DINSDAG 28 OKTOBER 2014.
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DONDERDAG 26 NOVEMBER 2015.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze havo.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Ouderavond havo 3 Donderdag 3 maart AGENDA Profielen Doorstroming hbo /vwo Planning.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Keuzebegeleiding 3 Havo. 13 november Op weg naar een profiel. Rol van de school  Rol van de mentor  Rol van de decaan Rol van de ouders.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Profiel- en vakkenkeuze
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Studiekeuzes van uw kind
Ouderavond Profielkeuze
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Welkom op deze voorlichtingsavond
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Informatieavond 3 havo Steven Koelewijn Afdelingsleider havo
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Profiel- en vakkenkeuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze-avond 3 (T)VWO
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichtingsavond TL 4 naar Havo 4
Voorlichtingsavond profielkeuze
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Overstap M4 - H4 15 oktober 2018.
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
Welkom op deze voorlichtingsavond
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
Profielkeuze avond ( uur)
Profielkeuze.
Transcript van de presentatie:

Profielkeuze-avond 3 Havo Steven Koelewijn Afdelingsleider havo Wouter Keizer Decaan havo Dit is de start- en eindpagina Je begint en eindigt een presentatie altijd met dit blad. Dit blad kun je bij aanvang al presenteren, terwijl de mensen rustig een plekje zoeken in de presentatieruimte. Hetzelfde geldt ter afsluiting van je presentatie

Loopbaanoriëntatie en begeleiding Keuzebegeleiding door mentor en decaan Profielen Wiskunde in de bovenbouw Nieuwe vakken in de bovenbouw http://alfrink.dedecaan.net Belangrijke data Tweede keer ouderavond Kieswijzer LOBlessen Powerpoint in het mentorgedeeltevan de avond Veel leerlingen leven met de dag en vinden het te vroeg om te kiezen. Anderen weten al precies wat ze willen.

Lob-lessen Informatie over vakken, profielen, vervolgopleidingen en studiewijzer interessetest. Discussie over mannen/vrouwenberoepen en hoe belangrijk is het toekomstige salaris. Aandacht voor vragen als: wat zijn mijn sterke en zwakke kanten, wat wil ik, wat kan ik en hoe kies ik? -Traject doorlopen -Onderdeel van het traject zijn LOB-lessen -1e half jaar les -Daarna zijn de individuele gesprekken -Zoveel mogelijk halve klassen  individuele aandacht -Activerende werkvormen -Verschil mentor en decaan lessen -Tijdens eerste lessen gaven leerlingen zelf aan dat hun toekomst nog erg ver weg is, hier en nu is veel belangrijker

Lob-lessen Ongeveer 20% van de leerlingen gaf aan de hoogte van het salaris de belangrijkste overweging te vinden bij de keuze van een vervolgopleiding. Er was een leerling die de verwachting had dat hij €15.000 per maand als netto startsalaris zou gaan verdienen. De gemiddelde verwachting was zo’n €4000,- -Traject doorlopen -Onderdeel van het traject zijn LOB-lessen -1e half jaar les -Daarna zijn de individuele gesprekken -Zoveel mogelijk halve klassen  individuele aandacht -Activerende werkvormen -Verschil mentor en decaan lessen -Tijdens eerste lessen gaven leerlingen zelf aan dat hun toekomst nog erg ver weg is, hier en nu is veel belangrijker “Hoe kunnen mensen die nog moeten vragen of ze naar de WC mogen nu zo’n belangrijke keuze maken?”

Kiezen is moeilijk Veel dingen lijken belangrijker dan het kiezen van een profiel. Onzekerheid en besluiteloosheid zijn belangrijke belemmerende factoren. Hoeveel van u werkt nog in de sector waar u in eerste instantie voor bent opgeleid? Veel dingen zijn belangrijker dan het kiezen van een profiel: Verliefdheid, chillen of het uiterlijk zijn veel belangrijker dan je profielkeuze. Als je de belangrijkheid er wel van in ziet kan je ook nog belemmerd worden door onzekerheid of besluiteloosheid. Een hoop dingen die het moeilijk maken om te kiezen.

Hulp bij het kiezen Mentor Vakdocenten Decaan Ouders Mentor wie ben ik Vakdocent wat kan ik, advies voor hun vak Decaan wat kan er Ouders het belangrijkst, volgende dia

Ouders Belangrijkste begeleiders Niet sturen, maar stimuleren, activeren Wat wordt van u als ouder verwacht? Onderzoek  ouders grootste invloed Leerlingen willen graag goedkeuring Het is voorgekomen dat leerlingen een formulier inleverden met daarop: ‘dit is keus van mijn ouders, niet die van mij’ Het is goed dat leerlingen eigen keuzes maken, ze horen ook graag van ouders wat voor keuzes zij gemaakt hebben. Dit is een leuke insteek voor een gesprek over de profielkeuze. Waarom kiezen leerlingen voor dit profiel? Belangrijk dat leerlingen zelf kiezen, zij moeten uiteindelijk examen doen en een diploma halen.

Keuzestructuur gemeenschappelijk deel profieldeel vrije ruimte mogelijkheid extra vak -De opbouw -Toelichting in volgende dia’s Een gemeenschappelijk deel Het profieldeel En de vrije ruimte

Gemeenschappelijk deel Nederlands Engels culturele kunstzinnige vorming levensbeschouwing lichamelijke opvoeding maatschappijleer Verplichte vakken voor alle leerlingen. Deze vakken volgen ze in een vaste klas. Nieuwe vakken zijn Cultureel kunstzinnige vorming en Maatschappijleer. De inhoud van alle vakken is ook terug te vinden op alfrink.dedecaan.net

Profielkeuze CM: Cultuur en Maatschappij EM: Economie en Maatschappij NG: Natuur en Gezondheid NT: Natuur en Techniek DIA 7 Profielen Dan moet er echt gekozen worden voor een profiel. Binnen dit profiel moet soms nog een keuze gemaakt worden voor een vak. Bij het kiezen spelen 2 belangrijke dingen een rol. Namelijk de vakken die in het profiel gegeven worden en de opleidingen die je ermee kan volgen. Wat kan je kiezen en wat kan je ermee? Ik geef per profiel een korte toelichting. Informatie op diverse sites geld niet voor het Alfrink --> wij hebben eigen keuzes gemaakt: alfrink.dedecaan.net

Het profiel CM geschiedenis aardrijkskunde 2 keuzes uit tekenen / handvaardigheid / Duits / Frans maximaal één kunstvak Cultuur en Maatschappij Wiskunde niet verplicht. De leerling is wel verplicht een taal en een beeldend vak te kiezen. Kiest een leerling geen wiskunde dan is het handig om ec te kiezen omdat dit meer opleidingsmogelijkheden biedt. Dit profiel is geschikt voor opleidingen in de sectoren: kunst, communicatie, onderwijs, sociale sector

Het profiel EM geschiedenis wiskunde A economie 1 keuze uit bedrijfseconomie / aardrijkskunde / Duits / Frans Economie en Maatschappij Naast de verplichte vakken: gs, wa en ec kiest de leerling nog 1 vak. Dit profiel sluit aan bij de opleidingen in de sectoren Economie, Recht, Handel, Administratie, bestuur en toerisme.

Het profiel NG wiskunde A scheikunde biologie 1 keuze uit natuurkunde / aardrijkskunde Binnen NG is geen keuze meer, de vier vakken staan vast. Het profiel Natuur en Gezondheid wordt bijvoorbeeld gekozen bij grote belangstelling voor mensen, dieren en planten. Je kunt met dit profiel alle opleidingen op medisch gebied doen. Maar denk ook aan werkzaamheden in een laboratorium of forensisch onderzoek. Of opleidingen in de agrarische sector en milieu.

Het profiel NT wiskunde B natuurkunde scheikunde 1 keuze uit biologie / natuur, leven en technologie Bij het profiel Natuur en Techniek spelen de exacte vakken een rol. Het maken van berekeningen en ruimtelijk inzicht komt naar voren in dit profiel. Met dit profiel kunnen technische en andere exacte opleidingen worden gevolgd. Bv electrotechniek, bouwkunde, informatica en de opleiding tot verkeersvlieger. Overigens de vakken natuur, scheikunde en biologie in het profiel NG zijn van hetzelfde niveau als in NT. Alleen de soort wiskunde is anders.

De vrije ruimte Eén vak Afwisseling in vakken Verbreden van mogelijkheden Na het kiezen van een profiel en de profielvakken kiest de leerling nog één vak in de vrije ruimte. Door hierin een goede keuze te maken worden de mogelijkheden voor de leerling vergroot. Een voorbeeld. Indien een leerling kiest voor het profiel NT en in het vrije deel het vak economie neemt dan kan de leerling na HAVO óók kiezen voor een opleiding in de economische sector.

Extra vak Niet verplicht voor iedereen Alleen voor sterke leerlingen Rapportvergadering moet toestemming geven Extra vak wordt niet ingeroosterd Tot slot bestaat de mogelijkheid tot het volgen van een extra vak. Alleen als dit roostertechnisch mogelijk is. Bovendien mag dit worden gekozen, moet dus niet. Advies is dit alleen te kiezen als de andere vakken geen problemen opleveren, bovendien moeten docenten hier toestemming voor geven.

Wiskunde en de profielen C&M wiskunde A (niet verplicht) E&M wiskunde A N&G wiskunde A N&T wiskunde B

Verschillen WISA – WISB Moeilijkheidsgraad Diepgang Toegepaste wiskunde - Theoretische wiskunde Gebruik grafische rekenmachine

Nieuwe vakken Natuur, leven en technologie Toepassing en verdieping van biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en aardrijkskunde. Onderwerpen die niet bij deze vakken zelf aan bod komen. Schoolexamens, geen centraal examen. HBO-vaardigheden. Praktisch met veel groepswerk. Bij NG of NT Bij het profiel NG en NT kunnen leerlingen kiezen voor het vak Natuur Leven en Technologie en bij NT ook voor Wiskunde D. Bij de profielen CM en EM kunnen leerlingen voor het vak M&O kiezen NLT:Het is een combinatie van de vakken na, wi, sk, fysische ak en bi. NLT laat zien hoe je de dingen die je bij de zojuist genoemde vakken kunt toepassen. Er wordt gewerkt in modules waarin leerlingen ook zelf experimenten uitvoeren. Wiskunde D: is een verbreding en verdieping op onderwerpen uit de wiskunde. En het biedt een goede voorbereiding voor een exacte en technische vervolgopleiding. Leerlingen die WD willen kiezen moeten goed zijn in wiskunde en het leuk vinden om zich te laten uitdagen in de verschillende onderwerpen. M&O: M&O is een economisch vak. Het belangrijkste verschil met economie is dat M&O zich in tegenstelling tot het vak economie vooral bezig houdt met wat zich binnen organisaties afspeelt.

Nieuwe vakken Bewegen sport & maatschappij Lichamelijke Opvoeding voor gevorderden. Plezier in bewegen, redelijk/goed beweegniveau, iets willen leren over sporten. Schoolexamens, geen centraal examen. HBO-vaardigheden. 1/3 theorie, 2/3 praktijk. Blessuregevoelig? Goed over nadenken. Vrije ruimte van alle profielen. Bij het profiel NG en NT kunnen leerlingen kiezen voor het vak Natuur Leven en Technologie en bij NT ook voor Wiskunde D. Bij de profielen CM en EM kunnen leerlingen voor het vak M&O kiezen NLT:Het is een combinatie van de vakken na, wi, sk, fysische ak en bi. NLT laat zien hoe je de dingen die je bij de zojuist genoemde vakken kunt toepassen. Er wordt gewerkt in modules waarin leerlingen ook zelf experimenten uitvoeren. Wiskunde D: is een verbreding en verdieping op onderwerpen uit de wiskunde. En het biedt een goede voorbereiding voor een exacte en technische vervolgopleiding. Leerlingen die WD willen kiezen moeten goed zijn in wiskunde en het leuk vinden om zich te laten uitdagen in de verschillende onderwerpen. M&O: M&O is een economisch vak. Het belangrijkste verschil met economie is dat M&O zich in tegenstelling tot het vak economie vooral bezig houdt met wat zich binnen organisaties afspeelt.

Nieuwe vakken Bedrijfseconomie Economie binnen bedrijven en organisaties Veelvuldig gebruik van computer: Excel. Veel rekenen zonder echt wiskundig te worden. Pre bij economische HBO studies. Maatschappelijk belang: Financiële zelfredzaamheid. Bij EM of NG. Bij het profiel NG en NT kunnen leerlingen kiezen voor het vak Natuur Leven en Technologie en bij NT ook voor Wiskunde D. Bij de profielen CM en EM kunnen leerlingen voor het vak M&O kiezen NLT:Het is een combinatie van de vakken na, wi, sk, fysische ak en bi. NLT laat zien hoe je de dingen die je bij de zojuist genoemde vakken kunt toepassen. Er wordt gewerkt in modules waarin leerlingen ook zelf experimenten uitvoeren. Wiskunde D: is een verbreding en verdieping op onderwerpen uit de wiskunde. En het biedt een goede voorbereiding voor een exacte en technische vervolgopleiding. Leerlingen die WD willen kiezen moeten goed zijn in wiskunde en het leuk vinden om zich te laten uitdagen in de verschillende onderwerpen. M&O: M&O is een economisch vak. Het belangrijkste verschil met economie is dat M&O zich in tegenstelling tot het vak economie vooral bezig houdt met wat zich binnen organisaties afspeelt.

Vooropleidingseisen Meer dan 400 opleidingen in het hoger onderwijs. Sommigen met vooropleidingseisen. http://alfrink.dedecaan.net  vooropleidingseisen. Erg veel vervolgopleidingen! Sommigen met profiel of vakeisen. Belangrijk om mee te nemen bij de profielkeuze Lijst met eisen op alfrink.dedecaan.net

Andere mogelijkheden na 3 HAVO VMBO MBO niveau 4 Wij vinden dat iedereen goed op zijn plek moet zitten. Het merendeel zit dat ook in 4 havo. Voor een minderheid zijn de volgende mogelijkheden van toepassing: VMBO: kan interessant zijn voor een leerling die eerder gedoubleerd is en nog steeds op zijn of haar tenen loopt. Ook waarbij het motiverender kan zijn om op korte termijn een diploma in het vooruitzicht te hebben. MBO: Met overgang naar 4 HAVO instromen op hoger niveau dan zonder. Goede keus als de bovenbouw een lastige opgave lijkt te worden of bij leerlingen die graag meer beroepsgericht bezig willen zijn. Vroegtijdige orientatie en gesprek met decaan. Voor populaire opleidingen bv in de grafische sector en Sport en Bewegen is het belangrijk dat de leerling zich op tijd aanmeldt.

Alfrink.dedecaan.net Belangrijke onderdelen van dedecaan.net Links Vooropleidingseisen Profielkeuze Keuzekenners Keuzeweb (de methode)

Belangrijke data maart 2018 Vakdocenten geven adviezen 23 februari Deadline invullen voorlopige keuze maart/mei 2018 Individuele gesprekken met decaan 20 april Inleveren definitief keuzeformulier

Waar zit de mentor? Eerst naar de mediatheek: 3HA Claudia van der Nat lokaal 121 3HB Marc van Haastregt lokaal 170 3HC Otto Pannevis lokaal 022 Eerst naar het lokaal: 3HD Paul Mengelberg lokaal 025 3HE Jasper Hardeman lokaal 024 3HF Ton Beckers lokaal 023