Handleiding leerkracht “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Hoera, een oudergesprek!
om deze presentatie uit te voeren
Welkom!.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Project: Superfietsers. Superfietsers?  Kinderen verdienden gedurende de hele basisschool verkeersdiploma’s.  Superfietser is het laatste en moeilijkste.
Een eerste opzet met mogelijkheden
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Magister voor ouders.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opdrachten en eindopdracht
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Gezondheidscentrum Parklaan 25, 2300 Turnhout Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor vier- jarige kleuters Stap voor stap: Het Preventief.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Informatie over Vanzelfsprekend voor een deelnemer en/of naastbetrokkene bij een zorgboerderij.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Maak kennis met het CLB.
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
DA dag april 2016.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Welkom in de kleine picasso
© UNIEK IN DE KLAS.
Handleiding leerkracht:
Mijn visie op onderwijs
“Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Duurzame inzetbaarheid
Handleiding leerkracht:
Duurzame inzetbaarheid
Handleiding leerkracht:
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Het contactmoment in het 1ste leerjaar :
“Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Het contactmoment in het 4de leerjaar :

Medezeggenschap bij De Eshoek
Duurzame inzetbaarheid
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Onze school is een KiVa-school!.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Het tweede LOS-gesprek
Het contactmoment in het 6de leerjaar :
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Het contactmoment in het 1de kleuterklasje :
Transcript van de presentatie:

Handleiding leerkracht “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…” Het contactmoment in het 1de kleuterklasje en 4-jarigen van het Buitengewoon Onderwijs: Handleiding leerkracht “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”

Voorwoord. In haar strategisch plan 2009-2012 wilt GO! CLB Genk-Maasland de nodige inspanningen leveren om de kwaliteit van haar werking te optimaliseren. De medische discipline wilt in dit kader haar werking rond de preventieve gezondheidszorg optimaliseren vanuit haar visie op leerlingen begeleiding. Eén van de doelstellingen is: De medisch discipline bereidt de leerlingen voor op het contactmoment. Subdoelstellingen: Leerlingen weten wat een contactmoment inhoudt. Leerlingen weten wat van hen verwacht wordt tijdens het contactmoment. Leerlingen komen met een ontspannen gevoel naar het contactmoment. Leerlingen zien het nut in van de periodieke contactmomenten. Hierdoor zijn ze bereid mee te werken aan de onderdelen van het contactmoment. Op langere termijn hopen we zo om het contactmoment in een positief daglicht te plaatsen en voorzien we een vermindering van gezondheidsproblemen dankzij de tijdige detectie en behandeling van gezondheidsproblemen. Anderzijds willen we onze leerlingen ook bewust maken van hun eigen rol in het bewandelen van een gezond levenspad. Zorg dragen voor jezelf, zelfrespect , je eigen lichaam graag zien en tevreden zijn met wie je bent, zijn hierbij belangrijke waarden die we hen willen meegeven. Om leerlingen voor te bereiden op het contactmoment, hebben we didactisch materiaal ontwikkeld: een powerpoint/fotoboek en daarbij horende handleiding + CD-Rom voor de leerkracht . We hebben getracht alle stappen doorheen het contactmoment te belichten. Voor de powerpoint/fotoboek hebben we hiervoor gebruik gemaakt van duidelijke beelden. De handleiding voor de leerkracht vormt hierop een aanvulling en kan gebruikt worden om de beelden te voorzien van de nodige uitleg. Wij willen u vragen om de leerlingen ten laatste 1 week voor het contactmoment voor te bereiden a.h.v. dit materiaal. U ontvangt het materiaal samen met de medische vragenlijsten . Dit materiaal wordt met de ingevulde vragenlijsten terug bezorgd aan het CLB. Het materiaal ter voorbereiding van het contactmoment is tevens in te kijken via onze website www.clb-genk-maasland.be . Alvast bedankt voor uw bijdrage! De medische discipline Hendrickx Joke Vonckers Denis CLB Directie AD SGR 14

Inhoud titel dia Wanneer krijg ik een contactmoment? 4 Waarom krijg ik een contactmoment? 5 Waar vindt dit contactmoment plaats? 6 Waarom krijg ik een briefomslag mee naar huis? 7 Door wie wordt het contactmoment uitgevoerd? 8 Wat gebeurt er tijdens het contactmoment? 9 Wat gebeurt er na het contactmoment? 10 ??? 11

Wanneer krijg ik een contactmoment? Je krijgt een contactmoment in het: 1ste kleuterklasje 1ste, 4de en 6de leerjaar 3de jaar van het secundair onderwijs

Waarom krijg ik een contactmoment? De verpleegkundige van het CLB vindt het vooral belangrijk om te weten of je gezond bent! Je hebt misschien een gaatje in je tand of platvoeten zonder dat je het weet. Dankzij het contactmoment kunnen we dit snel ontdekken en er iets aan doen.

Waar vindt dit contactmoment plaats? Het contactmoment gaat door op school. De verpleegkundige komt dus naar jullie toe! Jullie ouders worden ook uitgenodigd om samen met jou de verpleegkundige te leren kennen.

Waarom krijg ik een briefomslag mee naar huis? Deze geef je af aan mama of papa. Hierin zit een: Brief: met een beetje uitleg over het contactmoment en de datum wanneer het plaats vindt. Vragenlijst: hierin staan vragen over jouw ontwikkeling en gezondheid die mama of papa mogen beantwoorden. Het is belangrijk dat deze formulieren goed zijn ingevuld want zo kunnen we jouw ontwikkeling goed opvolgen. Zorg dat de handtekening van mama of papa erop staan en geef de vragenlijst vÓÓr het contactmoment terug aan de meester of juf!

Door wie wordt het contactmoment uitgevoerd? Door de verpleegkundige.

Wat gebeurt er tijdens het contactmoment? Het contactmoment gaat door op school. Jullie ouders werden op voorhand uitgenodigd en hebben een afspraak gekregen van de verpleegkundige om langs te komen met jou. Zo kunnen we elkaar leren kennen! Dan volgt het onderzoek door de verpleegkundige: wegen en meten het zicht van ver oogstand: staan de ogen recht? als het nodig is wordt er gecontroleerd of het gehoor goed is

Wat gebeurt er na het contactmoment? De uitslag van het contactmoment wordt samen met jou en je ouders besproken door de verpleegkundige. Je krijgt een paar dagen nadien opnieuw een gesloten omslag mee naar huis voor mama of papa met daarin de resultaten. Soms zit er een brief bij voor de tandarts, oogarts of de huisarts. Laat deze steeds invullen door deze arts en geef de brief dan terug aan de meester of juf. Wanneer je niet zo goed ziet of hoort, wordt dit ook altijd even aan de meester of juf verteld. De gegevens van het contactmoment komen ook in je medisch dossier van het CLB.

???? Ik zit met een probleem en zou graag even met de arts of verpleegkundige babbelen zonder dat iemand dit weet. Kan dit? De arts of verpleegkundige gaat naar jou luisteren en zal je ouders laten weten dat jullie een babbel hebben gehad. Als je ouders het vragen, moet de arts of verpleegkundige ook vertellen waarover jullie gesproken hebben. De arts of verpleegkundige mogen niet zomaar alles aan je meester of juf vertellen. Hiervoor zullen ze eerst toestemming vragen aan je ouder(s). Indien de arts of verpleegkundige het nodig vinden, zullen ze je probleem ook even bespreken met de andere collega’s van het CLB (maatschappelijk werker en psycholoog). Deze mensen mogen dit ook niet zomaar aan anderen gaan vertellen, ze vragen eerst de toestemming aan je ouder(s). Moet ik deelnemen aan het contactmoment? Ja, je bent verplicht om een contactmoment te krijgen. Indien je ouder(s) een andere arts van het CLB verkiezen, dan mag dat. Je kan ook bij de huisarts terecht (deze moet in het bezit zijn van het juiste bekwaamheidsbewijs) maar deze moet dan wel precies hetzelfde onderzoek doen en dan moet je betalen. Kiezen je ouders voor een andere arts, dan moeten ze het CLB tijdig vÓÓr het onderzoek verwittigen. Deze uitleg vind je in het schoolreglement.

Wat is het medisch dossier precies? In dit dossier worden de resultaten van het contactmoment genoteerd en wordt bijgehouden welke inentingen je al gehad hebt. Het dossier is vertrouwelijk. Dit betekent dat niet zomaar iemand in je dossier kan lezen.  Indien jij of je ouders jouw dossier willen inkijken, dan kan dat.  Vraag het even aan iemand van het CLB en zij geven je meer uitleg. Dankzij het medisch dossier kunnen wij jouw ontwikkeling volgen. Het maakt deel uit van het multidisciplinair dossier en gaat mee naar het nieuwe CLB wanneer je naar een andere school gaat.

Heb je nog vragen? Stel ze dan aan de meester of juf, of onthoud ze zodat je ze kan stellen aan de verpleegkundige wanneer je op onderzoek komt. Misschien kan de juf of meester jullie vragen wel noteren. Wij vinden het vooral heel belangrijk dat jullie je goed voelen tijdens het contactmoment! Tot binnenkort!