BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Advertisements

Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Vergoedingsregeling dyslexie
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
BoekStart in de Kinderopvang 18 oktober 2010

VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Werken met deze powerpoint
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Wat is Boekbaby’s? Samen genieten van boeken Maximale kansen voor alle kinderen Boeken in alle gezinnen brengen.
Bedankt! Sinds ……….delen jullie met veel enthousiasme Boekbaby’s-pakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
Taalkundige feiten en hypothesen
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Mensen die een hoge leeftijd bereiken, zitten veelal thuis. Veel ouderen verliezen zo gaandeweg het contact met anderen, met de maatschappij, met het leven.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
Korte systematische terugblik Project Interne bedrijfsvoering Scholing en opleiding Materialen Collectie Communicatie Financiën Conclusies Boekstart in.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Een vroeg begin is het halve werk Universiteit Leiden Suzanne E. Mol & Adriana G. Bus Waarom zou je (nu) lezen? Stichting Lezen,
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Monitor BoekStart meting 2016 Nicolien de Pater Landelijk contactpersoon Monitor BoekStart.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
<plaats en datum>
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
De BoekStartcoach Conferentie ‘Tel mee met Taal’
Professionalisering Sociaal Werk
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Bedankt! Jullie delen met veel enthousiasme Boekstartpakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Voorlezen in de kinderopvang
blok 1 les 3: Lezen is belangrijk
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
naam gemeente | datum start
Els Verkerk, directeur-bestuurder Stichting Opvoeden.nl
De BoekStartcoach.
<plaats en datum>
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Groep 2 Begrijpend luisteren
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Wensen en verwachtingenavond
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden aan de Bibliotheek > BoekStart is de start van de doorgaande leeslijn > Belangrijk bij preventie laaggeletterdheid

BoekStart voor baby’s > BoekStart voor baby’s is gestart in 2008 > Initiatief van ministerie van OCW, landelijke organisatie door Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek > Nadruk op actieve rol van de Bibliotheek > Samenwerking met gemeente, consultatiebureau, kinderopvang, kraamzorg en boekhandel > Onderdeel actieprogramma Tel mee met Taal (2016-2018)

> Lezende kinderen doen het maatschappelijk beter Argumentatie > Lezende kinderen doen het maatschappelijk beter To read or not to read: Wetenschappelijk onderzoek van Suzanne Mol (dec 2010) > Elke dollar geïnvesteerd in VVE levert 9 dollar op Nobelprijswinnaar James Heckman > BoekStart maakt baby’s slimmer Heleen van den Berg (feb 2015) > Meer voorlezen, beter in taal Kunst van Lezen, Kees Broekhof & Maryse Nijhof-Broek (sep 2017)

Status > Baby circa 3 maanden: ouders krijgen een waardebon van de gemeente om hun baby gratis lid te maken van de Bibliotheek > Gratis BoekStartkoffertje met 2 boekjes cadeau > Bijna alle Bibliotheken in Nederland doen mee Infographic afkomstig uit Feitenrelaas Kunst van Lezen (sep. 2017)

Onderzoek > Onderzoek naar de effecten van BoekStart door de Universiteit Leiden: BoekStart maakt baby’s slimmer (2015) Heleen van den Berg, Adriana G. Bus Uit het onderzoek blijkt dat ouders die meedoen met BoekStart, en hun baby al voor dat deze acht maanden oud is voorlezen, kinderen hebben die hoger scoren op taal. Met vijftien maanden zijn er al positieve effecten te zien op de woordenschat. ‘BoekStart maakt baby’s slimmer’ laat niet alleen zien dat een vroege start met voorlezen werkt, maar ook welke kinderen daarvan het meeste profiteren.

Resultaten ouders > lezen hun kinderen al vroeg voor BoekStart ouders: > lezen hun kinderen al vroeg voor > gaan vaker naar de Bibliotheek > praten meer tegen hun kind en gebruiken gevarieerdere woorden > zijn beter bekend met het boekenaanbod > blijven kinderen met ‘moeilijk’ gedrag vaker voorlezen Bron: onderzoek Universiteit Leiden BoekStart maakt baby’s slimmer (2015) Heleen van den Berg, Adriana G. Bus

Resultaten kinderen > kijken minder televisie BoekStart kinderen: > kijken minder televisie > willen vaker voorgelezen worden > die ‘moeilijk’ gedrag vertonen zijn extra gebaat bij BoekStart > scoren hoger op taal De effecten zijn sterker op langere termijn (sneeuwbaleffect) Bron: onderzoek Universiteit Leiden BoekStart maakt baby’s slimmer (2015) Heleen van den Berg, Adriana G. Bus

BoekStart in de kinderopvang

BoekStart in de kinderopvang > Uitbreiding van BoekStart voor baby’s sinds 2011 > Gericht op kinderen van 0-4 jaar in de kinderopvang > Doel: kinderen, ouders en pedagogisch medewerkers met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden aan de Bibliotheek > Belangrijk bij preventie laaggeletterdheid Infographic afkomstig uit Feitenrelaas Kunst van Lezen (sep 2017)

Opbrengsten kinderopvang > Meer expertise in huis > Goed voorleesklimaat hoort bij de pedagogische eisen van de kinderopvang > Profilering > Aanboren nieuwe middelen

Opbrengsten Bibliotheek > Meer Bibliotheekleden > Meer expertise in huis > Verhoging afname diensten > Zichtbaarheid > Aanboren nieuwe middelen

Centrale elementen > Aantrekkelijke leesplek in de kinderopvang > Opbouw startcollectie geschikte boekjes > Deskundigheidsbevordering pedagogisch medewerkers > Betrekken van ouders > Voorleesplan zodat voorlezen een vaste plek krijgt > Samenwerking met partners in leesbevorderingsnetwerk

Quotes pedagogisch medewerkers ‘Ik las al voor in de groep, maar ik heb nu kritischer leren kijken. Welk boek lees ik voor aan welk kind? Ik let er nu beter op dat de tekst overeenkomt met de afbeelding, en dat het verhaaltje past bij de leeftijd van de peuter. Sowieso kijk ik nu meer door de ogen van de kinderen.’ ‘Het is leuk om boeken centraal te stellen en dat ook aan de ouders te kunnen laten zien. Daarmee inspireer je hen weer om er ook mee aan de slag te gaan.’ ‘We hebben nu twee keer per jaar een inspiratiemiddag met de Bibliotheek en we vragen hun regelmatig welke boeken bij een bepaald thema passen. Vroeger leenden we af en toe een boek, meer niet. Nu vinden we samen het wiel uit.’

Meer informatie: www.boekstart.nl (voor ouders) www.boekstartpro.nl (voor professionals) www.leesmonitor.nu (onderzoek)