Specifieke topics in communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen een VPG-setting
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Technieken 3: de-escaleren
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Als woorden....
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Collega’s voor Collega’s
Tijdig praten over het naderend levenseinde
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Patiënten kunnen artsen beter
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden
Jarna Jelles.  Doel presentatie  Start cijfers  Redenen keuze kunstvoeding  Redenen stoppen borstvoeding  Overeenkomsten, verschillen, verandering.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Het belang van voorlezen
Zelfmanagement Longpunt
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Psychologische begeleiding van patiënten met kanker.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten februari 2016 ROC Midden-Nederland studenten verpleegkunde 1.
Documentnr, datum Angst in de palliatieve fase. Marjan de Gruijter, specialist ouderengeneeskunde Zorgspectrum Het Zand, Zandhove, Zwolle
Palliatieve zorg en dementie
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Van communiceren ga je niet dood
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Hand-Out.
Crisis-Management.
De Kracht van Communicatie
Onderhandelen: een kunst apart
Palliatieve sedatie Geen momentopname maar mogelijke uitkomst in kaderpalliatief zorgtraject. Doel: Lijden verlichten en rust brengen met behulp van middelen.
en palliatieve terminale zorg
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
App van de maand December
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
BOM-model PV 25/03/2014.
Brugge-Heidehuis 18 november 2017
Over communiceren in het huwelijk
Omgaan met verschillen
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Overzicht gedragingen per competentie
Angst in de palliatieve fase.
Transcript van de presentatie:

Specifieke topics in communicatie Kortrijk 13 mei 2017 Niek Vervaeck

1. Een behandeling starten (vb chemo) Doel van behandeling? Overleving? Tumorregressie niet altijd langer leven! Nevenwerkingen? (levenskwaliteit!) Beste (comfort)zorg gegarandeerd Gedeelde beslissingen

2. Een behandeling stoppen: een emotioneel moment! Empathie Ziekte reageert niet meer Doorbehandelen = schadelijk Zeg nooit: “we kunnen niks meer doen…”

3. Palliatieve zorg inschakelen Praat er tijdig over Blijf zelf ‘op de commandopost’ Gebruik en verhelder begrip ‘palliatief’ Leg uit wat ze doen Wie, wanneer, waarvoor, hoe, contacteren

4. Hoe lang nog dokter? Hoe waren de voorbije dagen/weken? Wat kan hierbij allemaal een rol spelen? Nooit exacte voorspellingen! Wij dokters zijn geen goede voorspellers Eerder dagen – weken – maanden Kans dat je bvb kerstmis haalt Overlevingspercentages Gebruik woorden en cijfers, geen tabellen of grafieken

5. Wat staat me nog allemaal te wachten dokter? Exploreer angst en misopvattingen Meestal geleidelijk, soms onverwacht Verschijnselen bij achteruitgang Bespreek gevolgen voor functioneren Pijn meestal onder controle Stel gerust ivm dyspnoe Stuipen, stikken, bloeding: bespreken????

6. Spreken over sterven Exploreer angsten en ontmantel mythen Waar? Bewust? Zwak, moe, slapen Eten en drinken Medicatie en zorg Verlengen-verkorten Vraagt tijd!

7. Je mag het hem niet zeggen dokter! Toon respect Waarom? Mensen voelen als ze achteruitgaan Wat denkt, wil hij zelf? Spreek alleen met patient + samen met familie Patiënt beslist!

8. Ontkenning = onbewust = ontwijken realiteit = niet altijd slecht Aanvaardt patient hulp? Zinloze behandelingen? dan aanpakken!

Aanpak ontkenning Exploreer wat patiënt begrijpt Gebruik hypothetische vraag Zoek een opening Vermijdt confrontatie Laat patiënt af en toe fantaseren Stel second opinion voor

9. Conflicten Zo snel mogelijk herkennen Andere zorgverleners inlichten Stel voor om samen te zitten Focus op patiënt (verborgen) emoties Woordvoerder aanstellen Noteer in dossier Aanvaard ‘scheef evenwicht’ Second opinion of moderator

Tweedimensionele model + FORCEREN CONFRONTEREN Zorg voor belang, inhoud COMPROMIS VERMIJDEN TOEDEKKEN - - + Zorg voor relatie

Probleemoplossende aanpak 1. Probleemidentificatie  vaststellen en benoemen van wat er gebeurt  respect geven 2. Exploratie  verhelderen van belangen en visies (ik-motief)  actief luisteren  respecteer standpunt, geef gelijk waar kan (joinen)  eigen standpunt formuleren 3. Integratie  naar gemeenschappelijk erkende belangen gaan  samen zoeken naar creatieve oplossingen  samenbrengen van gezichtspunten in een gemeenschappelijk besluit over oplossing 4. Consolidatie  afspraken en bedanken

Tot slot: Zelfreflectie Emotionele impact Debrief Train je communicatie

En nu: tijd voor