“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Advertisements

I love you.
Workshop creatief brainstormen
ACT iviteitenweger Acceptance and Commitment Therapy
THEMA VOOR VANAVOND: GESTOLEN GOED GELD & GOED HEMELS GOED
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Kunstmatige Intelligentie
De Doodstraf “A system that will take life must first give justice.” John J. Curtin, Jr. “A system that will take life must first give justice.” John J.
Grammar Chapter 3 – G1 If en When.
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Mindfulness.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Future Tenses by Nathalie French ©. Just like in Dutch, we can talk about things that take place in the present, the past or the future
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Praktijkinformatie ACT. Last, but not least:
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Kansrekening DT 1415 Les 7 Gerard van Alst Jan
Rafael Verbuyst > getuigenissen Bron:
John Rawls: Rechtvaardigheid buiten Nederland
De therapeutische relatie in actie
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Toekomende tijd: met “going to”
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Dictionary Skills!?.
Aanvaarding.
Space Station i.s.m.De PartyPuberZ
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
De therapeutische relatie
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Muziek - Ricky King - Medley
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Loskomen van taal Defusie.
Verlangen naar God Longing for God
ACT model van menselijk functioneren
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
“There is as much living as in a moment of joy” (Strosahl, 1994)
Kracht van kwetsbaarheid
ACTmodel van psychopathologie
The right to be let alone … by yourself
Drie vormen van gedrag:
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Transcript van de presentatie:

“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy” Huidig moment “There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy” (Strosahl, 1994)

Huidig moment “ Help clienten zich los te maken van het geconceptualiseerde verleden en toekomst” = loskomen van wat je verstand zegt Help clienten contact te maken met wat er nu ervaren wordt, ongeacht of het naar of prettig is.

Doel = flexibiliteit In het heden kunnen zijn als dat het beste werkt, in de toekomst zijn als ‘plannen’ nodig is, in het verleden zijn als herinneren behulpzaam is. Het gaat er dus niet om dat denken aan verleden en toekomst perse uitgebannen moet worden. Maar wel : dat fusie (excessief en rigide vastzitten in conceptualisaties van verleden en toekomst) doorbroken wordt.

Wat is het eigenlijk ? Aandacht brengen naar de interne en externe gewaarwordingen van dat moment Opmerken zoals het zich voordoet Makkelijk en moeilijk tegelijk

Waarom ‘huidig moment’ ? Ondermijnt fusie (vastzitten in negatieve evaluaties) en vermijding Stelt in staat om contact te hebben met de omgeving en te kunnen doen wat werkt = belonend en bekrachtigend Helpt tot een besef te komen dat leven alleen hier en nu is. Versus: “mijn leven begint pas weer als ik me beter voel”.

“If time is spent in the now trying not to feel or think something then that is what we will have: time spent trying to be something other than we are” Luoma et al, 2007

Wanneer interventie ‘huidig moment’ Als de client niet in contact is met gevoelens of gedachten Niet kan omschrijven wat er gaande is (indicatie voor fusie en vermijding) Zich te rationeel gedraagt Te sterk vastzit aan het reeds bekende (overmatig getrainde) niet effectieve gedragsrepertoire (geconceptualiseerde zelf), geen keuzemogelijkheden ziet (en : als je als therapeut vastloopt……)