MIRT Leergang 15 december 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OPWARMING AARDE CO 2 REDUCTIE BELEID OVERHEID  Doel 50 mln ton CO 2 equivalent per jaar reduceren t.o.v  Maximaal  mln.
Advertisements

Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
“Noodzaak en rendement van isolatie”
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
WELKOM in het AVIODROME
Triple Groen Overijssel B. V
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv klimaatbeleid VN-klimaatconferenties ongeveer elke 2 jaar Kyoto-verdrag: rond 2010 moet CO2-uitstoot.
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Initiatiefvoorstel Duurzaam Druten. RXKfA&feature=player_detailpage Initiatiefvoorstel Duurzaam Druten.
Milieu & Klimaat aspecten van mobiliteit Prof Stef Proost FEB - KULeuven.
EED en de energie audit: kansen voor energiebesparing
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Klimaatplan Grimbergen – Doe mee voor minder CO 2 ! Klimaatactieplan ontwerp Toelichting voor raden Datum: 17/09/2015.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Duurzame energie uit de Noordzee voor 250 miljoen huishoudens in 2050.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Gebiedsontwikkeling Egchel. Zoekgebied LOG en nadere begrenzing.
LNG sleephopperzuiger
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Naar een CO2-arm Groningen in 2035
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Voedselverspilling In kader van VROM programma Ketengericht Afvalbeleid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving.
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Een energieneutrale regio in 2050
Energiebesparing bij bedrijven
Rondetafelgesprek Tweede Kamer. Gevolgen voor klimaatbeleid
CO2 emissies in de gemeente Oude IJsselstreek
Algen als dragers van de circulaire economie
Marvin, Charlotte, charmayne, roos
14 november 2017 ISPT Amersfoort
Duurzaam Rotterdam Jillian Benders Prog. Duurzaam.
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
6 Het versterkte broeikaseffect.
Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen
Wat is dan de temperatuur in Kelvin?
Energiebesparing zorginstellingen
Inventarisatie
Sociale Energietransitie.
Els de Wit Ministerie IenW
Samen maken we Nederland aardgasvrij
Energietransitie in de MRA
REGIONAAL PERSPECTIEF KLIMAATAKKOORD
ontwikkeling zero-emissie rijden voertuigen, tankinfra, regelgeving
LNG met haring 21 juni 2018.
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Regionale Energiestrategie (RES)
Ondernemerssymposium 20 november 2018
Trein als substituut voor vliegtuig
Regionale Energiestrategie (RES)
Aardgasvrije wijken, regionale energiestrategie & Klimaatakkoord
De warmtetransitie en het Rijksbeleid
De energietransitie Een aantal gedachten.
FOCUS ENERGIE EN CO2 REDUCTIE
Impressie voortgang Energieakkoord
Bijtelling Aantal privé kilometers
Duurzaam mobiliteitsgedrag
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Samenhang beleidsdossiers en tijdslijnen
Interacties waterkwaliteit en C-huishouding
Lunchbijeenkomst Adaptief programmeren: hoe doe je dat eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

MIRT Leergang 15 december 2017 Mariëtte van Empel Programmadirecteur Duurzame Mobiliteit

Ontwikkeling transitiepad duurzame mobiliteit 2014 2015 2013 Kyoto CO2-opgave: max. 2 graden mobiliteit -60% CO2 in 2050 2017/2018 Programma Duurzame Mobiliteit INEK: integraal nationaal energie en klimaatplan alle EU lidstaten in 2020 uitvoeren EU Parijs CO2-opgave: ‘well below’ 2 graden mobiliteit -95% CO2 in 2050

Nationale emissies Emissie nationaal in 2016: 197 Mton – Emissie in 2050: 11 Mton! Transport 2016: 35 Mton – in 2050 naar 1,5 Mton.

Ad I) Overzicht: Huidige CO2-reductieopgave voor mobiliteit Met staand en voorgenomen beleid komt de verwachte CO2- uitstoot door mobiliteit in 2030 op 31,9 Mton (NEV 2017). In het regeerakkoord is een opgave van 3,5 Mton CO2 bovenop het afgesproken doel uit het Energieakkoord gesteld. De opgave van het Programma Duurzame Mobiliteit is daarmee gelijk aan 10,4 Mton extra reductie in (jaarlijkse) CO2- uitstoot in 2030.

Wat is nu een ton CO2? 1 ton CO2 uitstoten doe je wanneer je… 319 liter diesel verbrandt enkeltje Londen- Kuala Lumpur (economy class – business class is 4ton) 300 kilo standaard kantoorpapier verbruikt 16.000 km met de trein reist 1 ton CO2 ziet eruit als… 500 CO2 brandblussers (standaard brandblussser) een luchtballon van 200 m3 125.ooo liter cola Energiegebruik: - 1 huishouden per jaar: 4,0 ton (7,7 mln huishoudens) - 1 personenauto: 2,2 ton (8,1 mln auto’s) - 1 melkkoe: 4,2 ton (1,6 mln melkkoeien) 1 ton = 1000 kg 1 Mton = 1.000.000 ton

Relatie Regeerakkoord en 10-pager belangrijke risico’s en onzekerheden: EU-normbeleid niet uitgekomen op wat noodzakelijk is om innovaties te stuwen; 1,8 miljoen EV’s in 2030 is enorme opgave die door tegenvallend normbeleid nationaal moet worden ingevuld. Ook de tank- en laadinfrastructuur verdient hierbij de nodige aandacht; Voor verdubbeling biobrandstoffen is opschaling van geavanceerde productie noodzakelijk; Grote bandbreedte rond potentie ITS en bundelen vrachtverkeer; IenW afhankelijk van anderen (bijv. fiscaliteit); Verschuiving van opgave naar andere sectoren (bijv. CCS in plaats van reduceren uitstoot mobiliteit); Risico op vooruitschuiven van de opgave (bijv. minder in 2030 en meer in de jaren daarna). In regeerakkoord Maatregelen in 10 pager

programma DuMo – de rollen Stakeholdermanagement – procesontwerp met oog op mobiliteitsakkoord (Onderdeel van Energie- en Klimaatakkoord.) Geven van doelen/targets aan de directies Kennisloket, ontwikkelaar beleidsinstrumentarium Aanjagen en bruggen slaan Monitoren van de voortgang van de CO2 opgave