School in Nederland toen en nu C.M. van Krieken 5 september 2013 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding . Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
gender 1575 UNI Leiden 1871 Aletta Jacobs start Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Doel VO Verbreding en verdieping AV (KV) Voorbereiding MHO Selectie /allocatie , Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
1863 Wet op middelbaar onderwijs (Thorbecke) 1900 invoering leerplicht (BO) 1917 einde Schoolstrijd, 1968 mammoetwet 1975 middenschool exp 1985 basisschool 1993 basisvorming 1998 2e Fase bb havo/vwo 1999 ontstaan vmbo
leerplicht invoering Aantal jaren 1900 6 1921 7 1924 1942 8 1950 9 1975 11 2007 13 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
1968 Mammoet wet HBS Havo VWO VGLO & ULOMAVO LBO VBO MMS exit Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Van PO naar VO Pedagogisch < Vakinhoud > “Promotion des tous ou …….selection des meilleurs” Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
grote veranderingen in VO Schaalvergroting (PO,VO,BO,HO) BaVO VMBO 2e fase VO Marktwerking/autonomie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Jullie (van na 1981) Hebben de BaVo ervaren Wat heb je ervaren? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Definitie bavo Een gemeenschappelijke en algemene vorming op intellectueel, cultureel en sociaal gebied, die als grondslag dient voor een verdere ontwikkeling van de persoonlijkheid voor het zinvol funktioneren als lid van de samenleveing en voor een verantwoorde keuze van een verdere scholing en beroep Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Geschiedenis 40 jr BaVo 1968 Mammoetwet 1975 Middenschool experimenten 1982 VE BA O 1987 BaVo ontwerp 1991-1993- Invoering 1997-1999-2001 Evaluatie/reflectie/bavo 2005 “afschaffen” BaVo 2007 Nieuwe trajecten Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Doelen Keuze uitstel; gelijke kansen Emancipatie Niveau verhoging Gelijke ; duidelijke basis, 15 vakken Link naar (veranderende) maatschappij Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Didactische Veranderingen Toepassingen Vaardigheden Samenhang Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Evaluatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Hoe nu verder? Minder vakken Boeken en toetsen verschillend V/H/VM Minder en vage kerndoelen Weer steeds sneller differentiatie Autonomie en controle achteraf ??????? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
buitenland Nederland,Duitsland en O’rijk vroege selectie Frankrijk, Italië, UK en Griekenland later Scandinavië en Portugal LAAT (16 jr) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Wat (geb na 1984) Hebben jullie ervaren van de 2e fase VO ? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
(Enkele) Doelen 2e fase aansluiting BV en HO Algemene ontwikkeling Meer vaardigheden, minder feiten Zelf verantwoordelijk leren Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Geschiedenis 2e fase 1990 Netwerken 2e fase 1998 Beperkte invoering 1999 Integrale Invoering 1999 1e bijstelling 2000 2e bijstelling 2007 Grondige herziening !!!!!!!!! 2014 Vakinhoudelijke herziening veel vakken Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
vernieuwing 2e fase Didactiek Inhoud & vakken ICT Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Didactische veranderingen Studieplanners Minder feiten Andere Vaardigheden Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
14-15 Vakken vòòr 2007 Nederlands Engels ANW (algemene natuur wetenschappen) Maatschappijleer CKV (culturele kunstzinnige vorming) Lichamelijke opvoeding Frans 1 Duits 1 Wiskunde 3 of 4 profielvakken Keuze/ klassieke taal Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Evaluatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Examengroep 2010 Max 3 vakken per profiel verplicht Deelvakken weg ANW & NLT (natuur leven en technologie) 2 keuzevakken ; 1 in profiel minder stof(CE-SE) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
% meiden in het profiel Profiel vwo C&M E&M N&G N&T 84 46 58,9 26,2 5 NT&NG 2006 84 46 58,9 26,2 5 2010 84,1 51,8 65 25,1 50,5 Hoe verklaren jullie de 50 % Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Verdeling van meiden over de profielen vwo C&M E&M N&G N&T NT&NG 2006 31,1 26,4 34,9 4,1 2,0 2011 21 27 26 8 15 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Resp; 9,4,5,3,2,? jaar Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
politiek 90-er jaren :sterke sturing Vanaf 2000: autonomie en controle achteraf Na 2010 kennis en excellentie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Kabinet-Rutte wil scholen ingrijpend hervormen (7-12-2010) 1000 uren norm!! Excellentie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Onderwijsraad ziet geen doelmatigheidswinst bij vermindering aantal profielen 29 augustus 2011 Alleen voor heel kleine scholen is t nodig om betaalbaar te houden ; jammer dat wiskunde niet meer in havo C en M zit; wiskunde is goede voorspeller voor intelligentie aansluiting ho in t algemeen verbeterd, minder stapeling, meisjes beter op t vwo en in betastudies, CM profiel sluit niet goed aan op HO. Vrouwen switchen minder van studie, beroeps /studie voorlichting moet beter in t VO. Sommige studies willen minimaal een 7 gaan invoeren voor bep vakken. Profielwerkstuk steviger samen met UNI Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding 23 aug 6 steve jobs scholen geopend Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
OECD plus University of Amsterdam school for teaching and learning
PISA 2009 University of Amsterdam school for teaching and learning
resumé Maatschappelijk Scholen ME Christianisering Klooster en parochie scholen Late ME opkomst steden Gilden; rekenen en frans Industrialisatie 19e Ambacht school ; leerplicht Nationale staat 19e Onderwijs wetten , normen /waarden Verzuiling Vrijheid onderwijs Feministische golf Gemengde scholen Democratisering Mammoet , bavo Autonomie TTO, ICT , differentiatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Meer info? Vraag je opleiders Lees erover Vorm een eigen oordeel Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Reserve slides Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
gemeenschappelijk deel atheneum Voor 07 NE 480 EN 400 FA1 160 DU1 160 GS1 80 ANW 200 MA 120 CKV1 200 LO 160 Na 07 NE 480 EN 400 1 MVT 480 ANW 120 MA 120 CKV1 160 LO1 160 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
N&G VWO Voor 07 WB1 600 NA1 360 SK 400 BI 480 Na 07 WI AB (of B) 520 NLT 440} NA 480} 1 van 4 AK 440} LO2 440} Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Vwo-leerlingen kiezen vaker exact Onderwijs Februari 2011 Vwo-leerlingen kiezen vaker exact Steeds meer vwo-leerlingen kiezen voor een natuurprofiel. Dat blijkt uit cijfers die het CBS maandag bekend heeft gemaakt. Natuurprofielen zijn al sinds 2006 het meest populair, maar vooral onder jongens. Meisjes kiezen nog steeds minder vaak voor een exact vakkenpakket. Dat verschil loopt echter steeds verder terug. Vooral het profiel natuur & techniek is flink in populariteit gestegen: de afgelopen vijf jaar met zo’n 56 procent. Hoewel bij havisten de maatschappelijke profielen nog steeds het populairst zijn, doet de trend om vaker exacte vakken te kiezen zich ook daar voor, zij het in mindere mate. © Trouw 2011 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Jongens en meiden scheiden Volgens Jelle Jolles kan het positieve effecten hebben op zowel jongens als meisjes Scholen zouden meermoeten experimenten met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep kwam vanuit de Christelijke schoolbesturen en wordt zowel door wetenschappers als vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) positief ontvangen. .” Venema, S. Jongens en meisjes gescheiden, dat is zo’n gek idee nog niet. Uit de Volkskrant, 16 augustus 2011. Bekijk het volledige artikel kijk op www.vk.nl of stuur een mail naar brein.fpp@vu.nl. Gepost in: Nieuws op 21 August 2011 om 10:31 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Staatssecretaris: extra toezicht voor Steve Jobsscholen o.a. in Breda Laatst gewijzigd: woensdag 21 augustus 2013 - 15:50 | Auteur: Peter Juda Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
naslag Voortgezet onderwijs in de jaren negentig SCP Bronnenberg –Helmers Overheid en onderwijsbestel 1990-2010 Bronnenberg-helmers 2011 Het Nederlandse schoolsysteem Dodde & J.M.G. Leune Websites vernieuwde BaVo en 2e fase Website rapport Dijsselbloem & Rinnooy Kan Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding