Door Droids Robotics en de Hoosier Girlz

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Advertisements

FLL Robot tips Hoe bouw ik een robot? Hoe programmeer ik een robot?
Programmeren met Alice
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Instructie Programmeren Debuggen 5JJ70. Debuggen: Wat is het probleem Je programma compileert, maar werkt niet zoals verwacht, wat nu? Vraag je af: wat.
Lego Mindstorm.
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
Programmeer les voor gevorderden
Kleurensensor kalibreren
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER LEssen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 Programmeer Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
Gevorderde programmeer les
Onze doelen en visie in beeld
Gevorderde PROGRAMMeer Les
How to love GOD back. Deuteronomium 6:5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Mattheüs 22:36-37 Farizeeën:
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Q U I Z De kunst van de stilte De kracht van de stilte.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Proportionele Besturing
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Gevorderde EV3 Programmeer lessen Infrarood Sensor
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Denken als een computer
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Objecten oppakken en verplaatsen
Programmeren met Reeksen
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gevorderde programmeer Les
Gevorderde programmeer les
Object georiënteerd programmeren
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Parallelle Balken Synchronisatie
Kleurensensor kalibreren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Zoom in.
Robots en programmeren
Parallelle balken GEVORDERDE EV3 PROGRAMMEERLES door Droids Robotics
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Gevorderde PROGRAMmeer Les
De gyroscoop en omgaan met overgevoeligheid
Mechatronica Hoe beweegt een robot.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Slim tellen.
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Cursus kaartlezen voor vrouwen
Chromecast Door Google.
Zoom in.
Slim tellen.
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Leren programmeren met Scratch
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Transcript van de presentatie:

Door Droids Robotics en de Hoosier Girlz EXPERT EV3 PROGRAMMEERLES Klemdetectie Door Droids Robotics en de Hoosier Girlz © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)

Leerdoelen Leer wat klemdetectie is en waarom het handig is. Leer hoe klemdetectie kan helpen om je robot te herstellen na een fout. Leer hoe je door kunt gaan naar het volgende blok als je robot klem zit. Vereiste kennis: Rekenblokken, Datalijnen, Logische blokken, Herhalen, Beweegblokken © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)

Wat is klemdetectie en waarvoor is het handig? Klemdetectie is een programma die de motor stopt zodra de motor klem zit Als je in een FLL team zit moet je vaak je robot oppakken en krijg je een ‘touch penalty’ als je robot klem zit. Als je klemdetectietechnieken gebruikt zal je robot doorgaan naar het volgende blok. In de video moet de robot zijn arm bewegen voordat het “Good job” zegt. Echter, als de robot klem zit zal hij nooit “Good job” zeggen. Klik op de video om te leren over klemdetectie (Engels) © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)

Bewegingsgraden vs. bewegingsseconden In de les over bewegingsblokken (de gevorderde tab) hebben we verteld dat de motor klem kan raken als je bewegingsgraden gebruikt We vertelden dat bewegingsseconden het klemzitten kan verhelpen, maar het is niet zo nauwkeurig Zijn dit de enige keuzes? Hoe kun je bewegingsgraden gebruiken en het klemzitten voorkomen? Dat laten we zien in deze les © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)

Benodigdheden In deze les heb je een arm nodig die is verbonden aan een motor We moeten onze code maken om een middelgrote motor te verbinden aan motor A – dit kan worden gewijzigd naar de behoeften van jouw team. Volg de gegeven EV3 code. Start met Stap 1. © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)

Stap 1: Beweging tot het klem zitten Deze code is origineel geschreven door Hoosier Girlz: www.fllhoosiergirlz.com met commentaar en aanpassingen door The Droids Het doel van Stap 1 is om de motor te stoppen als de arm een object raakt (bijvoorbeeld: een muur, de grond). De code: Doe de motor aan. Controlleer elke honderste van een seconde of de motor beweegt. Als de motor geen vooruitgang boekt, stop de motor Wacht om vast te stellen dat de arm beweegt Doe de armmotor aan Stop de motor Controleer of de motor de afgelopen 1/100 seconde is gewogen Als de motor niet bewoog, stop. © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)

Stap 2a: Bewegingsgraden + klemdetectie Deze code is origineel geschreven door Hoosier Girlz: www.fllhoosiergirlz.com met commentaar en aanpassingen door The Droids Het doel van dit programma is om de motor te stoppen als de arm een object raakt (bijvoorbeeld: een muur, de grond) of als het een bepaald aantal graden draait. De code: Doe de motor aan. Controlleer elke honderste van een seconde of de motor beweegt of zijn doel heeft bereikt. Als de motor geen vooruitgang boekt of zijn doel heeft bereikt, stop de motor. Doe de armmotor aan. Wacht tot de arm werkelijk beweegt Als de motor niet bewoog Heeft de motor 90 graden bereikt? Als de robotarm vast zit of 90 graden heft gedraaid, stop de herhaling Stop de motor Controleer of de motor de afgelopen 1/100 seconde is gewogen © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)

Stap 2b: Wijzig de bewegingsgraden + klemdetectie Het doel van Stap 2 is om de motor te stoppen als de arm een object raakt (bijvoorbeeld: een muur, de grond) of als het een bepaald aantal graden draait. De code: Doe de motor aan. Controlleer elke honderste van een seconde of de motor voortgang boekt of zijn doel heeft bereikt. Als de motor geen vooruitgang boekt (power=0) of zijn doel heeft bereikt, stop de motor. Controleer of de motor kracht geeft. Hoewel het kracht heet wordt de snelheid van de motor ermee bedoeld. Wacht tot de arm werkelijk beweegt Doe de armmotor aan Als de robotarm vast zit of de robot 90 graden heeft bereikt, stop de herhaling Stop de motor Controleer of de robot 90 graden heeft bereikt Deze blokken zijn alleen voor de video © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)

Discussie Wat betekent het klem zitten? Antwoord. Als de motor vast zit en het programma niet verder kan naar het volgende blok. Waarom is klemdetectie handig? Antwoord. Als de robot klem zit, stop hij met het uitvoeren van dat blok en gaat hij verder naar het volgende blok © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)

Dankwoord Deze les is gemaakt door Sanjay Seshan en Arvind Seshan van Droids Robotics. De code is geschreven door zowel Hoosier Girlz en Droids Robotics. Stap 1 en 2a door: www.fllhoosiergirlz.com Stap 2a en 2b door: www.droidsrobotics.org Meer lessen op www.ev3lessons.com Dit werk is valt onder de Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. © 2015, EV3Lessons.com (last edit 4/9/2015)