Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Uiterlijke structuur aanbrengen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
In stappen naar de innerlijke structuur
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
SET schrijfvaardigheid H5
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Een verhaal dat onrustig maakt…
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
4 havo Schrijflijn les 4
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Onderwerp en hoofdgedachte
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
4 havo Schrijflijn les 2
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Inleiding beoordelen.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten

Waarom maak je een samenvatting? Een samenvatting… …is een handig hulpmiddel om de kennis van de leerstof terug te roepen in je geheugen. …stelt je in staat de leerstof in je eigen woorden te kunnen uitleggen. …bevat de kern (de hoofdzaken) van de leerstof. …geeft een gestructureerde weergave van de leerstof weer.

Wat is een samenvatting? Eisen van een samenvatting: …Korte versie van de leerstof …Bevat alleen hoofdzaken …In eigen woorden opgeschreven (Belangrijk!!)

Wat zijn hoofdzaken? Ramp in Norcia   Zondag 30 oktober beefde opnieuw de aarde in Italië. Het epicentrum van de beving lag bij Norcia, niet ver van Amatrice en L’Aquila, de plaatsen waar zich respectievelijk in augustus 2016 en april 2009 hevige aardschokken voordeden. Er vielen gelukkig geen doden, maar de materiële schade is groot. Hoe herken ik hoofdzaken? Een tekst is opgebouwd uit alinea’s. In de eerste zin staat vaak de hoofdgedachte van de alinea. Dit heet de kernzin (de belangrijkste zin van de alinea). Waar gaat de tekst over? (kan je zien aan het kopje) De titel en de tussenkopjes geven aan waar de tekst over gaat. Hieruit komt ook de hoofdzaak afleiden.

Wat zijn bijzaken? achtergrondinformatie (extra weetjes, tips, bronnen, verhalen, afbeeldingen, ... ) dingen die je al weet vanuit je voorkennis de inleiding of situatieschets waarmee de leerstof begint voorbeelden herhalingen Ramp in Norcia   Zondag 30 oktober beefde opnieuw de aarde in Italië. Het epicentrum van de beving lag bij Norcia, niet ver van Amatrice en L’Aquila, de plaatsen waar zich respectievelijk in augustus 2016 en april 2009 hevige aardschokken voordeden. Er vielen gelukkig geen doden, maar de materiële schade is groot.

Toepassen…Stap voor stap We gaan zo stap voor stap bekijken hoe je een samenvatting maakt! We gebruiken daarvoor de tekst die voor je ligt. Wat heb je nodig? Verschillende kleuren markers Kladblaadje evt. post its

STAP 1: LEES DE TITEL (scan de tekst) De titel vertelt waar een tekst over zal gaan. Lees ook de tussenkopjes! Waar zal die alinea over gaan? Tekstsoort? Is het een informatieve tekst? Leertekst? Persuasieve tekst? Of betoog. Tekstdoel? Amuseren? Informeren? Activeren? Waarover gaat de tekst? Noteer voor jezelf waar jij denkt dat tekst over gaat.

STAP 2: LEES DE INLEIDING De inleiding of eerste alinea geeft meer duidelijkheid over de tekst. Kernzinnen (vaak de eerste en laatste zin in een alinea) Op welke vraag zou de tekst nog meer antwoord geven?

STAP 3: LEES DE TEKST Markeer sleutelwoorden en kernwoorden. Maak van die genoteerde kernwoorden een lopende zin. Durf echt te schrappen. Niet bang zijn om bijzaken weg te laten. Stel na elke alinea een vraag waarop deze antwoord geeft. Gebruik: Hoe? Waarom? Wanneer? Wat? Door een vraag te stellen bij een alinea is het eenvoudiger om de kern van de tekst boven te laten komen.

Stap 4: Houd structuur Houd tijdens het schrijven de structuur van de tekst aan. Dit doe je zodat het makkelijker terug te vinden is. Bovendien is de tekst niet voor niks op die volgorde opgebouwd. Regelmatig komt er in leerteksten chronologie voor. Markeer kernwoorden Markeer ook in je samenvatting de kernwoorden. Hierdoor kan je belangrijke begrippen makkelijker terug vinden, als je jouw samenvatting later leest.