Peer Buddy Nieuwkomer Metameer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
om deze presentatie uit te voeren
Het Debat Opbouw en inhoud.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Presenteren en communiceren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
In een jeugdgevangenis
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Reken je (niet) rijk.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Executieve functies Marije Ruben.
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
IJsster maken.
Passend onderwijs.
LOB zeven stappen naar succes
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Johannes 20 : Maria stond te huilen bij het graf van Jezus.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Week 1, les 3.
Covey trainingsavond.
Praktijk Opleiders Cursus
Trauma sensitief lesgeven
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Welkom instructeurs!.
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
volgende bladzijde terug
beslist geen rocket science
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Het tweede LOS-gesprek
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
Communiceren met knipperen
ADL Les 1.
School is stom?! Of: hoewel niet vrijwillig, ik zie dat ik er mijn voordeel mee kan dioen en haal er uit wat er in zit.
ADL Les 1.
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Procedures aan begin van het jaar
Welkom in groep 4.
Semantisatieverhaal:
Transcript van de presentatie:

Peer Buddy Nieuwkomer Metameer

Vragen Ik ben wel eens geholpen door een andere leerling op school (toen ik net op deze school zat en niet wist hoe het hier werkte, bijvoorbeeld met huiswerk, met andere dingen..) Als ik in een ander land zo u gaan wonen dan zou ik het fijn vinden als op school een leerling mij helpt en wegwijs maakt. Probeer de tafels en stoelen in de klas aan de kant te zetten en hang een A4 op met het woord JA en het woord NEE aan beide zijden van de klasruimte. Verdeel de klas met schilderstape in tweeën. Laat de leerlingen bij elke stelling reageren door aan de JA of de NEE kant te gaan staan. Begin met de NEE kant te bevragen en eindig met de JA kant door bijvoorbeeld te vragen: ‘hoe was dat om geholpen te worden?’ ‘Maakte je dat minder onzeker?’ Hou voor ogen in de vragen die je de leerlingen stelt dat je doel is om eerst uit hun eigen ervaringen te putten door ze te laten benoemen waarom het fijn is om iemand te hebben waar je op kunt terugvallen. Sluit af bij tweede stelling met een leerling uit het JA kamp. En vraag hem/haar waarom hij het prettig zou vinden om iemand in een ander land te hebben die hem wegwijs maakt op die school. Maak daarna het bruggetje naar de volgende slide met het filmpje van EenVandaag door te zeggen dat op jullie school er gewerkt gaat worden met Buddy’s zoals in het filmpje te zien is.

PBN https://youtu.be/won89IurxbM Als je op plaatje klikt, start het filmpje (als je online bent).

Wat moet je kunnen als Peer Buddy voor een Nieuwkomer? Je hebt interesse in leerlingen uit andere landen en culturen. Je bent sociaal. Je kunt een gesprek voeren, vragen stellen, iemand wat uitleggen. Je durft op iemand af te stappen, en contact te maken. Je kunt verbaal en non-verbaal (met gebaren en mimiek) communiceren. Je staat er gemiddeld gezien goed voor met je eigen vakken. Het is een voordeel als je het Engels een beetje spreekt. Je kunt goed samenwerken; bijvoorbeeld met de andere Peer Buddy’s.

Wat ga je doen als Peer Buddy Nieuwkomer? Je biedt een luisterend oor. Je helpt en geeft informatie en advies over praktische vragen over school. Je helpt bij studieproblemen. Je helpt bij informatiedagen. Je onderneemt activiteiten met je buddy (fietsen, zwemmen, naar bioscoop, bibliotheek, etc.). Je spreekt minimaal 1x per week af met je buddy. Deze slide kan naar eigen inzicht en schoolcontext veranderd of aangevuld worden.

Wat krijg jij ervoor terug? In de eerste plaats veel voldoening (een ander helpen maakt gelukkig). Je ontwikkelt een heleboel vaardigheden (zoals:…samenwerken, goed communiceren, doorgaan bij tegenslag, een ander weten te begeleiden/motiveren, enz..). Je volgt een hele leuke training van 2 dagen (1 hele dag en 2 ochtenden). Een waardevol certificaat voor op je cv. Kan helpen bij vervolgopleidingen. Je krijgt soms vrij van lessen omdat je dingen gaat ondernemen met je leerling of omdat je andere taken hebt te doen.

Laatste vraag Het lijkt mij leuk om een buddy te zijn voor een nieuwkomer Zet de stoelen en tafels aan de kant en zet de smileys uit op de vloer . Begin met blije smiley, dan een heel stuk ruimte en dan weer neutrale smiley en dan weer heel stuk ruimte en dan de niet-blije smiley. Vraag de leerlingen te gaan staan bij de smiley die correspondeert met hun gevoel. Geef de leerlingen de ruimte om het nog niet te weten of ze zich willen opgeven omdat ze wellicht nog vragen hebben of omdat ze het nog even willen bespreken thuis, etc.