LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Workshop Handelingsgericht werken
Implementatie van de UNCO-MOB
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Interventies RALFI.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
RALFI en begrijpend lezen
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Connect Woordherkenning
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Effectieve instructie
Iedereen coach naar Jef Clement.
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Samenwerken aan een goede leesvaardigheid voor elk kind!
Effectief rekenonderwijs
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Het belang van expliciete directe instructie Instructie die werkt!
Stappenplan Samenvatten
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Workshop klassenmanagement
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Basisschool Op De Horst
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Methodiek: Plancyclus
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Centraal Examen Nederlands
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Ouderavond
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Covey trainingsavond.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Vrijdag 17 februari 2017.
Digi(bord)boek project <titel project>
Coaching.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij onze kinderen?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees Vernooij Lector emeritus Effectief taal- en leesonderwijs Centrum voor onderwijskwaliteit Februari 2015

Wat is peer tutoring? Peer tutoring – een vorm van coöperatief of samenwerkend leren - bij lezen is een methodiek waarvan veel internationaal onderzoek zegt dat het zwakke lezers daadwerkelijk helpt om een betere lezer te worden, o.a. omdat zwakke lezers graag met een andere leerling samenwerken en daardoor hun taakgerichte leestijd en leesmotivatie toeneemt.

Waarom peer tutoring? Betere leesresultaten Betere motivatie Betere relaties tussen de kinderen Biedt leerkrachten de mogelijkheid om V-leerlingen te helpen

De effecten van Peer Tutoring Tutors uit hogere klassen (d = 0.79) zijn effectiever dan tutors van dezelfde leeftijd (d = 0.52) of volwassen tutors (d = 0.54) Hattie, 2009/2012 De effecten van peer-tutoring waren er ook als kinderen met problemen als tutor functioneerden (Vernooy & Egbertsen 2012)

Vormen van peer tutoring Er bestaan veel varianten Eén variant is PALS Advies: begin eenvoudig

Peer tutoring technisch lezen (groep 3 en 4) De tutor en de tutee lezen samen hardop de tekst; De tutee leest vervolgens alleen de tekst, waarbij de tutor reageert op fout gelezen woorden. Voorwaarde: de tutor leest goed op toon.

Partnerlezen als vorm van peer tutoring Zin voor zin lezen Partners geven na het lezen van een zin de beurt door De tweede lezer herleest eerst de door de eerste lezer gelezen zin en leest vervolgens de nieuwe zin. Deze aanpak versterkt de aandacht (taakgerichte leestijd) en het corrigeren van fouten Vooral bruikbaar op groepsniveau in groep 3 en 4

Waar moet de tutor bij technisch lezen op letten? Er moet door de tutor op vier soorten fouten worden gelet: Het fout lezen van het woord Het weglaten van een woord Het toevoegen van een woord Langer dan 4 seconden moeten wachten betekent dat de tutee het woord niet kan lezen.

Samen beter lezen Groep 5 -8 Eerste stap: Samen hardop lezen - voor er met het lezen begonnen wordt, bespreekt de tutor met de tutee de tekst - tutor en tuee lezen tegelijkertijd hardop de tekst, waarbij de tutor zich aan het leestempo van het kind aanpast; -als de tutee een woord niet correct leest, leest de tutor het, de tutee zegt het woord vervolgens na, waarna er weer gezamenlijk verder wordt gelezen. Tweede stap: Alleen lezen - als de tekst gezamenlijk gelezen is, leest de tutee, als hij over voldoende zelfvertrouwen beschikt, deze vervolgens alleen; - aarzelt de tutee bij het lezen van een woord of maakt de tutee tijdens het alleen lezen een fout (leest een ander woord, spreekt het woord niet goed uit), dan wacht de tutor 4 seconden om de tutee in de gelegenheid te stellen zichzelf te corrigeren; - De tutee herleest het fout gelezen fout; - Tutor en tutee lezen de tekst weer samen hardop als de tutee dat wenst.

Peer tutoring en begrijpend lezen Bij begrijpend lezen is het van belang om het omgaan met de tekst in drie fasen op te delen: Voor het lezen van de tekst - De tutor en de tutee kijken waar de tekst overgaat, of er moeilijke worden in staan en bekijken de vragen die door de tutee beantwoord moeten worden; - Er wordt geprobeerd de betekenis van de onbekende moeilijke woorden te achterhalen (bijv . met een woordenboek); - De tutee leest de tekst hardop (eventueel samen met de tutor). Tijdens het lezen van de tekst - De tutee leest de tekst vanuit de invalshoek van het beantwoorden van de gestelde vragen; - De tutor geeft daarbij aanwijzingen en suggesties; - Indien nodig geeft de tutor suggesties als: lees dat stukje nog een keer. Kijk of je daar de informatie vindt die je nodig hebt; Na het lezen van de tekst - De tutor vraagt de tutee om na te gaan of de opdrachten goed zijn gemaakt door de antwoorden hardop te laten voorlezen; - De tutor en tutee staan met elkaar stil bij wat makkelijk en wat moeilijk in de tekst was; - De tutor geeft aan de tutee aan wat deze goed deed en wat nog om aandacht vraagt.

Aandachtspunten Wat vooral bij begrijpend lezen belangrijk is, is dat de tutee veel onmiddellijke feedback van de tutee krijgt tijdens de tutoring-sessie; Het is ook belangrijk dat de tutor de tutee stimuleert om op tempo en toon te lezen; Het nog eens lezen van de tekst leidt meestal tot een beter begrijpen van de tekst.

Peer tutoring leesstrategieën (na groep 5) VOOR Waarom ga ik de tekst lezen? Leerlingen een leesdoel laten stellen Voorkennis over de inhoud van de tekst hebben en deze kunnen actualiseren TIJDENS Vanuit je leesdoel je proces van begrijpend lezen sturen en monitoren Leerlingen helpen afleidingen te maken (tussen de regels lezen, waarbij een goede woordenschat/voorkennis essentieel is) Herlezen van een tekst om tot beter leesbegrip te komen Weten wat je moet doen als je de tekst niet goed begrijpt Kennis hebben over de opbouw van vooral informatieve teksten, omdat deze kennis helpt om de tekst beter te begrijpen. NA Heb ik mijn leesdoel gerealiseerd? Kan ik de verkregen informatie gebruiken?

PALS en het verbeteren van het technisch lezen (groep 3 – 5) Duur sessie 10 – 15 minuten De stappen: - De tutor leest 5 minuten de tekst hardop voor - De tutee leest dezelfde tekst 5 minuten hardop - De tutee vertelt 1 - 2 minuten over de inhoud van de tekst

Belangrijke aandachtspunten De tutor leest vlot, nauwkeurig en met een goede intonatie; De tutor luistert, corrigeert fouten en geeft punten (1 punt voor elke correct gelezen zin en geeft feedback op het navertellen van het verhaal).

PALS en het omgaan met voorspellingen (Vanaf groep 5) Een eenvoudige, snel in te zetten strategie is het bijstellen van voorspellingen. De werkwijze is als volgt: - Voorspel samen wat er in de voorliggende tekst gaat gebeuren; - De tutor en de tutee lezen vervolgens samen de helft van de tekst; - De tutee gaat met de tutor na of de gemaakte voorspelling klopt; klopt de voorspelling niet, dan wordt er een nieuwe voorspelling gemaakt - Vervolgens wordt de rest van de tekst gelezen; - Klopt de nieuwe voorspelling? - Eventueel: de tutee leest de tekst nog een keer alleen. - Op het einde van de tekst vat de tutee de belangrijkste informatie uit de tekst samen.

Invoering peer tutoring 1. Start een teamdiscussie over de wenselijkheid van peer tutoring 2. Praat met de leerlingen over peer tutoring c.q. wat ze daarvan vinden 3. Besluit als team over: - De gebieden waarop bij lezen peer tutoring gaat plaatsvinden; - De keuze voor de peer tutoring-aanpakken die worden ingezet; - Of de peer tutoring groepsdoorbrekend, op groepsniveau of in combinatie gaat plaatsvinden. 4. Hoeveel keer per week gaat er peer tutoring plaats vinden? 5. Hoe wordt de training van tutors opgezet? 6. Hoe stellen we de koppels samen? 7. Welke teksten gaan gebruikt worden en welke opdrachten krijgen de leerlingen mee? 8. Hoe gaan we tutors feedback geven? 9. Hoe communiceren we als team met elkaar over de resultaten van peer tutoring? Zet de met elkaar gemaakte afspraken op een rij en leg die vast.

Training tutors Bij de training van tutors moet worden beklemtoond dat de peer tutoring in een goede sfeer moet verlopen, waarbij voorkomen moet worden dat de tutor de tutee bestraffend gaat toespreken. Tutors moeten peer tutoring tijdens de training op elkaar uitproberen. Voorkomen moet worden, dat de tutee geen kans krijgt om zelf een probleem op te lossen, omdat de tutor steeds al met een antwoord komt. De sfeer moet zijn, dat de tutee zelf om hulp vraagt. De tutor en de tutee moeten vanuit een duidelijke structuur werken. Bijvoorbeeld vanuit de voor – tijdens – na – aanpak. Tutors moeten expliciet geïnformeerd worden. Bijvoorbeeld door een leerkracht die de aanpak uitlegt en modelt.

Belangrijke leerkrachtvaardigheden Stel effectieve koppels samen; Zorg voor geschikte teksten, o.a. een adequaat moeilijkheidsniveau, met relevante opdrachten; Monitor de leesontwikkeling van de tutee en de uitvoering van de peer tutoring door de koppels; Ondersteun, wanneer nodig, de tutor.

Voorkom problemen Verschillende peer tutoring projecten tonen dat de leerkracht moet anticiperen op mogelijke valkuilen als: - De koppels maken te veel lawaai en storen daardoor elkaar. Voorkom dit door vanaf het begin erop te wijzen dat erbij peer tutoring rustig en zacht gesproken moet worden; - Sommige tutors gedragen zich bazig en autoritair. Daar hebben tutees geen behoefte aan en doet de motivatie voor peer tutoring verdwijnen. Beklemtoon als leerkracht een helpende houding; - Maak de peer tutoring bijeenkomsten niet te ingewikkeld. Bijvoorbeeld door bij begrijpend lezen heel veel vragen mee te geven. Dit leidt er dikwijls toe dat de tutor weer vragen aan de leerkracht gaat stellen, omdat zij ze zelf niet allemaal begrijpt; - Onvoldoende informering van de ouders. Informeer de ouders over (het verloop van) de peer tutoring. Onvoldoende informeren, bijvoorbeeld over de rol van de tutor, kan tot problemen leiden. - Peer tutoring die geen verband houdt met een instructieles. Laat de peer tutoring altijd een aanvulling op de instructie zijn.

Ook ouders kunnen tutoren - bij het tutoren thuis van hun eigen kind; - het tutoren van enkele kinderen op school die problemen met lezen hebben.

Tot slot 1. Als peer tutoring in het verlengde van groepsinstructie wordt geplaatst, is het van belang dat die instructie effectief is geweest; 2. Tutoring vraagt om scholing van de tutors, o.a. over hoe ze moeten handelen als de tutee problemen heeft; 3. Het is van belang dat koppels om de maand van samenstelling veranderen en dat goede leerlingen af en toe ook met andere goede leerlingen samenwerken; 4. Peer tutoring is het meest effectief als het frequent plaatsvindt, bijv. minimaal 3 x 15 minuten per week; 5. Effectief ingevoerde peer tutoring biedt de leerkracht de mogelijkheid om enkele keren per week intensieve instructie te bieden aan kinderen die dat nodig hebben ; 6. Het is van belang dat de leerkracht maar ook de schoolleiding de effectiviteit van peer tutoring monitoren en bij onvoldoende effectiviteit de aanpak bijstellen.

Voor meer informatie: kees.vernooy@expertis.nl

Bijlage 1 Barometer van effectiviteit Boven de 0.4 = Zone van gewenste effecten 0.15 tot 0.4 = Lichte effecten 0 tot 0.15 = Geringe effecten Lager dan 0 = Negatieve effecten 0.4 = – Zone of desired effects: Influences that have the greatest impact on student achievement outcomes. 0.15 – 0.4 = The typical effects from teachers