Ruud Smit CELK RSM Erasmus University

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M/V in de kerk Man and woman in the Church Doelen: informeren, bezinnen, oefenen Goals: to inform, to reflect, practice 1 december: de bijbel | the Bible.
Advertisements

Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Hoofdstuk 3 Karl Weick Toevoegen en reduceren van variëteit.
English 2E 10 November Programme for today Check homework Last class Some /any Have to Can I? Funny blonde woman at the library.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Flexible Learning in European Retail Presentatie 5 de Meeting in Ceske Budejovice.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Broederschool Roeselare
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Dictionary Skills!?.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Innovate-IT Peter van Baalen en Ruud Smit
Digitale videofragmenten in het onderwijs
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
MAKING A BAND.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Leefbaar loon en investeerders
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
De basisschool in de samenleving van NU!
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Testphases still relevant?
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Ruud Smit CELK RSM Erasmus University Het aanmoedigen van zelf-reflectie op ervaringen in rollenspelen met behulp van streaming video. Ruud Smit CELK RSM Erasmus University

Aanleiding Het ontwikkelen van bedrijfskundige vaardigheden (de zogeheten “soft skills”) van de studenten neemt een prominente plaats in in de bedrijfskunde-opleiding. Balans tussen analytische en gedragsmatige benadering Combinatie hoorcolleges en workshops Studenten aanmoedigen in simulaties te experimenteren met hun onderhandelingsgedrag, en vervolgens laten reflecteren op hun functioneren in onderhandelingssituaties aan de hand van de concepten gepresenteerd in hoorcolleges en studiemateriaal. Studenten beperken zich tot interpretaties en evaluaties zonder weer te geven op welke feitelijk waarneembare gebeurtenissen deze zijn gebaseerd.

Uitdaging Praktisch niet mogelijk om bij alle rollenspelen een docent aanwezig te laten zijn Video-opnames, inclusief annotaties, van de simulaties/rollenspelen door docenten en/of studenten zouden een aanzienlijke verrijking van de reflectieverslagen betekenen Reflectie: hoe sneller hoe zinvoller. Idee: Streaming Video voor Cursus ‘Onderhandelen’

Toegevoegde waarde Studenten beperken zich in hun verslaglegging van hoe het rollenspel is verlopen grotendeels tot interpretaties en evaluaties zonder weer te geven op welke feitelijk waarneembare gebeurtenissen deze zijn gebaseerd. Het leereffect van de rollenspelen zal dramatisch verbeteren omdat de scenes tijdens de bespreking met de docent en/of medestudenten aan de hand van concepten uit de besproken literatuur naar believen kunnen worden teruggespeeld en opnieuw geïnterpreteerd en geannoteerd. Het leereffect zal betrekking hebben op de vaardigheid van het reflecteren op eigen en andermans gedrag en op de vaardigheid van het onderhandelen zelf. De opnames inclusief annotaties leveren waardevol demonstratie-materiaal op dat in de cursus kan worden geïntegreerd.

Infrastructuur Minimaal: Webcam (70 euro) Adobe elements (170 euro) Microsoft Producer (??)

Score charts Each player has a score chart. The score chart shows how much each possible agreement on the total number of parking spaces and the number of parking spaces in the executive lot is worth for that player. The shaded area includes all agreements that are unacceptable for the player

Total number of parking spaces Number of executive spaces

Total number of parking spaces Number of executive spaces

Unacceptable to Tenga Unacceptable to Rom Acceptable to both Total number of parking spaces Unacceptable to Tenga Number of executive spaces Unacceptable to Rom Acceptable to both

Unacceptable to Tenga Unacceptable to Rom Acceptable to both Total number of parking spaces Unacceptable to Tenga Number of executive spaces Unacceptable to Rom Acceptable to both Eerste bod van Tenga

Reactie op eerste bod De reactie op het eerste bod is nogal gedecideerd, aggressief. Het zet de verhoudingen meteen op scherp… De regel is dat de verhouding tussen het aantal executive en het totaal aantal executive plaatsen aan een maximum is gebonden: ongeveer ⅓ executive plaatsen.

Onacceptabel voor Tenga Onacceptabel voor Rom Acceptabel voor beiden Total number of parking spaces Onacceptabel voor Tenga Number of executive spaces Onacceptabel voor Rom Acceptabel voor beiden 65 plaatsen is een optie, maar de 1/3 regel is daarop niet van toepassing!! Eerste bod van Tenga

Echter 90 plaatsen is buiten de range van Tenga Total number of parking spaces Unacceptable to Tenga Unacceptable to Rom Number of executive spaces Acceptable to both Rom geeft aan dat 30 executive plaatsen alleen mogelijk zijn bij een totaal van 90 plaatsen. Echter 90 plaatsen is buiten de range van Tenga Eerste bod van Tenga

Verwarring De regel was: ⅓ executive plaatsen Nu zegt Rom: ¼ executive plaatsen N.B.: Dat is alleen bij een totaal aantal van 65 plaatsen het geval.

Unacceptable to Tenga Unacceptable to Rom Acceptable to both Total number of parking spaces Unacceptable to Tenga Unacceptable to Rom Number of executive spaces Acceptable to both Tenga wil vasthouden aan de 1/3 norm, maar die geldt pas bij een totaal aantal plaatsen van minstens 70 Eerste bod van Tenga

Tenga probeert op het rechtvaardigheidsgevoel van Rom in te werken…..

Utility Space

Joint Utility Space 80/24 80/25 80/26 75/21 75/22 75/23 75/24 75/25 70/18 70/19 70/20 70/21 70/22 65/15 70/23

Summary of Lessons It is possible to negotiate agreements that create gains for you and for them– you can both beat your BATNA To create joint gains, use the Mutual Gains Approach: Know your own BATNA and interests Set your aspirations Trade across issues you value differently Use standards you can both accept to help you choose among options and packages Manage the opportunities and dangers involved in setting aspirations Set your aspirations high Be responsive to new information; don’t be rigid When you do adjust your aspirations, be careful not to leave value unclaimed Help your partner do the same If you do not reach agreement, consider carefully how your exit strategy will affect future negotiations

Possible Scores #parking spaces #executive spaces Utility Rom Utility Tenga 65 15 45 30 70 18 61 19 58 35 20 55 40 21 52 22 49 50 23 46 75 77 74 71 24 68 25 80 93 90 26 87 MIN/MAX 45/93 30/55

Een tweede bod gevraagd Rom vraagt om een nieuw voorstel