Direct E-mail: les 8 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 11/09/2018 Direct E-mail: les 8 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 naam docent: Nynke Verhoeven / Guus Rameckers
Presenteer eerste concept 11/09/2018 Presenteer eerste concept Presenteer max. 1 minuut Klas: associeer, resocieer! Hoeveel ideeën kunnen we de presentatoren geven?
11/09/2018 Programma van vandaag Creativiteit: theorie en oefenen, oefenen, oefenen Jullie tweede concept…
Lesdoelen Studenten hebben aan het eind van deze les een tweede concept bedacht.
Creatief denken, maar eerst… 11/09/2018 Creatief denken, maar eerst…
Waar waren we? Creatief denken Creatief waarnemen 11/09/2018 Waar waren we? Creatief denken Creatief waarnemen Uitstellen van oordeel Flexibel associëren Divergeren Verbeeldingskracht ontwikkelen
4. Divergeren Voorbij je eerste ideeën Patronen doorbreken 11/09/2018 4. Divergeren Voorbij je eerste ideeën Patronen doorbreken ‘Hoe zou het nog anders kunnen?’ Verdubbel het aantal oplossingen
Techniek: analogon Breng de kernwoorden van onderwerp 1 in beeld. Verzin een volstrekt vrij nieuw onderwerp 2. Breng daarvan ook de kernwoorden in beeld. En dan: resociëren. Betrek die kernwoorden dan op onderwerp 1. Zo leg je nieuwe verbanden, buiten de bestaande patronen om. http://www.1storm.nl/pageID_6489738.html
Onderwerp 1 Onderwerp 2 resociëren
resociëren Oefening kernwoorden bedrijf kernwoorden fietspomp pag. 113, 114, 115 Creativiteit Hoe? Zo!
5. Verbeeldingskracht Verbeelden i.p.v. verwoorden Zeg het met plaatjes, want: Geheugen Informatie Gevoel Wensbeelden Communicatie
5. Verbeeldingskracht Hoe ruikt verse koffie? En vers gemaaid gras? 11/09/2018 5. Verbeeldingskracht Hoe ruikt verse koffie? En vers gemaaid gras? Welk geluid hoort bij vakantie? En bij een winterochtend? Hoe voelt de sfeer van een vrijdagmiddagles? Hoe voelt een aardappel? Gebruik al je zintuigen: horen, zien, voelen, ruiken
Oefening verbeeldingskracht 11/09/2018 Oefening verbeeldingskracht Denk terug aan je klaslokaal op de basisschool. Probeer vooral beelden naar voren te halen Beschrijf nu de omgeving, de mensen Meer zintuigen: hoe klonk het, hoe rook het? pag. 47 Creativiteit Hoe? Zo!
http://www. youtube. com/watch http://www.youtube.com/watch?hl=nl&client=mv-google&gl=NL&v=kKQ0n3iuQNM&nomobile=1
Oefening verbeeldingskracht 11/09/2018 Oefening verbeeldingskracht Neem het product van het bedrijf van je ‘buren’ plus waar het voor dient (biertap om bier te tappen, schoen om op te lopen, apparaat waar aan geduwd en getrokken wordt, et cetera). Word het product en vertel hoe je je voelt als je wordt gebruikt. (Hoe zou ik mij voelen als ik een biertap was en iedere keer met een ruk wordt geopend en dan weer gesloten? Hoe zou ik mij voelen als ik 550 passagiers vervoer door de lucht over 1000 kilometer?) Wisselen pag. 119 Creativiteit Hoe? Zo!
Oefening verbeeldingskracht 11/09/2018 Oefening verbeeldingskracht Superheld! Wie is jullie superheld? (in goede of in kwade zin) Hoe ziet de held er uit? (maak hem/haar levend, wat kan hij/zij allemaal?) Hoe gaat jouw held het doel bereiken? ( Doel uit jullie communicatieplan.) En/of: hoe brengt de held de boodschap over? pag. 117 en 118 Creativiteit Hoe? Zo!
Opdracht : Ontwikkel een geheel nieuw tweede concept voor de DEM. 11/09/2018 Opdracht : Ontwikkel een geheel nieuw tweede concept voor de DEM. Verwerk dit in één sheet, of vel papier, of … één ‘ding’.
Presenteer jullie tweede concept Laat het zien en licht het kort toe (1 minuut) Klas: verbeeldingskracht! Wat zie je? Wat hoor je? Wat voel je? Wat ruik je? Superheld: hoe pakt jouw superheld dit aan?
Opdracht Ontwikkel een geheel nieuw derde concept voor de DEM. 11/09/2018 Opdracht Ontwikkel een geheel nieuw derde concept voor de DEM. Neem dit mee naar de volgende les.