Ketenstage: Student volgt Cliënt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ede workshop, Excellente zorg voor ouderen vraagt excellente verpleegkundigen en verzorgenden Dr Jita Hoogerduijn Lectoraat Verpleegkundige.
Advertisements

CVA-zorgketen Leeuwarden
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
Voorzitter programmacommissie NPO
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Doorlopende leerlijnen
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Het belang van een stage
Honoursonderwijs in HBO
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
SuSeSuSeSuSeSuSe Summa Search Presentatie Paul Hulsbosch, docent Summa Zorg.
Technology for health Welkom op onze 6e bijeenkomst!!
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Inhoud van de presentatie De wereld van ZuidZorg Hoe de Zorgvraag binnenkomt Maatschappelijke ontwikkelingen Scholingen mbt transitie in de thuiszorg.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis De ZorgBrug producten Toegevoegde waarde in de totale zorg voor chronisch zieken 3 december 2009 Wilma Bijsterbosch.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU: stagevormen en mogelijkheden 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 10 september.
BaVPK-BRUG-VIA-banaba of vier opleidingstrajecten voor verpleegkunde H. Schouppe Groepsdirecteur Gezondheid & Welzijn.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
V&VN Geriatrie & gerontologie 1. Organogram V&VN 2.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
AMIF Project OCMW Antwerpen
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Met Minder Meer en Beter
Ambulante Begeleiding
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Zo werken wij hier in het oosten
De Wever Zorg Innovatie Centra
Leren zonder ZorgPact In deze bijeenkomst wil ik met u in gesprek hoe een zorgpact vorm te geven Voorbeeld: regio RijnGouwe Centraal: een zorgpact moet.
Paula Terra Beleid en praktijk bij overdracht van patiënten, hoe brengen we die beter samen? Paula Terra
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Duurzame inzetbaarheid
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Disclosure belangen NHG spreker
Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
WerkplekLeren Tessa van Loo – manager HR services.
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Andere zorgverleners in de 1e lijn
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Ambulant team wijkzorg ___________
Ondervoeding op de kaart
Introductie en ontwikkelingen
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Ketenstage: Student volgt Cliënt Landelijke Werkdag Zorgpact 6 december 2017 Ketenstage: Student volgt Cliënt https://zorgpact.nl/kopgroep/ketenstage-student-volgt-client

Even voorstellen Merlynn Huisman Niels Hogen-Esch Kirsten Levinga verpleegkundige, hbo-verpleegkundige in opleiding (4e jaars) Niels Hogen-Esch hbo-verpleegkundige in opleiding (3e jaars) Kirsten Levinga wijkverpleegkundige Oosterlengte Erik Jansen docent verpleegkunde Academie voor Verpleegkunde

Inhoud Waarom dit project? Hoe gerealiseerd met drie organisaties en een Hogeschool? Resultaten Ervaringen van studenten en werkbegeleider Vragen

Waarom ‘Student volgt Cliënt’? Zorglandschap verandert snel (extramuralisering) Sterkere afhankelijkheid van ketenpartners Gering inzicht in (on)mogelijkheden van die ketenpartners Ketenzorg tav kwetsbare oudere wordt steeds belangrijker Dubbele vergrijzing, complexiteit van ouderenzorg Behoefte aan hbo-verpleegkundigen in de ouderenzorg Hoe deze student boeien, binden en behouden?

Doelen Ten aanzien van studenten Ten aanzien van de zorgmedewerkers: Meer commitment aan ouderenzorg (hoe krijgen we de hbo-v stagiaire enthousiast voor ouderenzorg) Meer eigen regie over het leerproces (we verwachten bij diplomering een kritische professional) Zwaartepunt van medisch problematiek verplaatsen naar patiëntproblematiek Ten aanzien van de zorgmedewerkers: Kennismaking met schakels in de keten (‘inzicht in continuïteit van de zorg’) Zorgmedewerkers komen in de leerstand (life-long-learning door deelname aan leergemeenschap) Ten aanzien van de zorgorganisaties Lerende organisaties Boeien, binden en behouden van de hbo-verpleegkundige

Uitvoering (semester = 20 weken) Reguliere stage Week 1 t/m week 20 Student(en) 1 Thuiszorg Student(en) 2 Ziekenhuis Student(en) 3 Revalidatie

Uitvoering (semester = 20 weken) Ketenstage Week 1-6 Week 8-13 Week 15-20 Student(en) 1 Thuiszorg Revalidatie Ziekenhuis Student(en) 2 Student(en) 3

Uitvoering In de stage staan thema’s continuïteit van zorg en aantal patiëntproblemen (uit de Kernset) centraal, student volgt deze thema’s op alle stations Bijeenkomsten leergemeenschap: om de twee weken (ca. 2 uur) Tussenweken (week 7 en week 14) ingevuld en samengesteld op basis van de leerbehoefte van de leergemeenschap Afsluiting stage met presentatie van resultaten

Resultaten tot zover Studenten die de ouderenzorg als uitdagend en complex zien Studenten die daadwerkelijk eigen regie krijgen over leerproces Werknemers die (weer) in de leerhouding komen Meer inzicht in: Problematiek van de kwetsbare oudere in de keten Hiaten in de transmurale overdracht Elkaars mogelijkheden in de keten

publiciteit Artikel in Onderwijs en Gezondheidszorg, 2017/3

Studenten aan het woord Wie zijn wij?

Student aan het woord: Merlynn Huisman Motivatie voor ketenstage: Al veel stageplekken gehad tijdens mbo-V opleiding. Opzoek naar iets nieuws en uitdagends. Opzoek naar een stage waarin ik mijn creativiteit kwijt kon. Gekozen patiëntproblemen: Twee problemen op sociaal/ psychisch domein: Overbelaste mantelzorg ‘Voltooid leven’ bij ouderen

Mijn ervaringen met de stage: Uitdagend Ruimte voor eigen ideeën en creativiteit Leerzaam, ik krijg o.a. inzicht in: de complexe problematiek rondom kwetsbare ouderen. de verschillen en overeenkomsten tussen de instellingen binnen de keten. Hierdoor ontwikkel ik een ‘helikopterview’ Niet altijd makkelijk: vraagt assertiviteit en zelfsturing

Bedankt voor uw aandacht! Zijn er Vragen?