Richard West University of Georgia Weighing costs versus benefits: evaluating the impact from implementing a course management system Richard West University of Georgia Paper presented at the American Educational Research Association, april 2006
Centrale vragen Hoe is het onderwijs verandert na de invoering van Blackboard (Bb)? Wat zijn de (on)mogelijkheden van Bb?
Achtergrond Vrijwel alle instelling (95%) voor het hoger onderwijs in de VS ondersteunen het onderwijs middels e-learning Echter, afgelopen jaren prijzen sterk gestegen, terwijl vrijblijvendheid in gebruik sterk is afgenomen (ELO als ‘mission critical’) Deze evaluatiestudie om scherper te krijgen wat precies de voordelen zijn van een ELO (Bb)
Achtergrond Weinig bekend over invloed van CMS op onderwijs Zoekopdracht eind 2005 met “course management systems” of “CMS”, “Blackboard”, “WebCT”, en “Moodle” op ERIC, Education Full Text, WebSPIRS, PsychInfo, en Ingenta leverde in totaal 164 artikelen op, waarvan slechts 10 met cursusoverstijgende data
Huidig evaluatie-onderzoek Vragenlijst met open en gesloten vragen random selectie van respondenten, 124 docenten en 163 studenten reageerden Interview semi-gestructureerd 28 verschillende cap. groepen; 48 docenten, 17 studenten Ondersteunings verzoeken (1341 telefoontjes)
Onderwijs context Blackboard wordt redelijk vaak gebruikt 4.000 van de 8.000 cursussen online 30.000 studenten per semester 300.000 gebruikers in de periode Sept 2001-Dec 2005 Resultaten zijn negatief beïnvloedt door instabiliteit Bb
Resultaten; Vragenlijst Studenten
Resultaten; Studenten
Resultaten; Studenten
Resultaten; Studenten
Resultaten; Studenten
Resultaten; Vragenlijst Docenten
Resultaten; Docenten
Resultaten; Docenten
Resultaten; Docenten
Resultaten; Docenten
Resultaten; Docenten
Resultaten; Vragenlijst Gebruik Bb
Resultaten; gebruik Bb
Resultaten; gebruik Bb
Resultaten; Interviews Docenten
Resultaten; Interviews - Bb helpt het onderwijs efficiënter maken omdat er slechts op 1 plek wijzigingen nodig zijn, en het just-in-time voorbereiding van het onderwijs toestaat - Bb ondersteunt het beste de overdracht van informatie, documenten en opdrachten van docenten naar studenten - Docenten die positief zijn over Bb gebruiken veelal docent-gestuurde benadering van het onderwijs
Resultaten; Interviews Bb wordt niet gezien als een handige tool voor student-gestuurde benadering van het onderwijs Onder andere omdat: * meeste beheersmogelijkheden alleen toegankelijk voor docenten * het niet makkelijk is aan te passen aan individuele wensen
Conclusies Docenten en studenten zijn ‘moderately satisfied’ op voorwaarde dat Bb beschikbaar is. Van alle features worden er 4 regelmatig gebruikt ihkv informatie-overdracht van docent naar student (course documents, grades, announcements & e-mail) 3. Bb ondersteunt voornamelijk docent-gestuurd onderwijs, het is minder sterk in het ondersteunen van student-gestuurde, constructivistische benaderingen
Overweging Universiteit van Georgia, geleidt tot een nadruk op Ondanks de positieve resultaten heeft Bb, aan de Universiteit van Georgia, geleidt tot een nadruk op informatie-overdracht in het onderwijs De keuze voor één leeromgeving voor de gehele universiteit heeft een remmende invloed op wijzigingen in didaktiek
Wilco te Winkel Onderwijspsychologie, HERC Vragen ? Opmerkingen ? ICTO-overleg 18 mei 2006 Wilco te Winkel Onderwijspsychologie, HERC
When the only tool you own is a hammer, every problem begins to resemble a nail. Abraham Maslow
When the only tool you own is a hammer, every problem begins to resemble a nail. Abraham Maslow