Branding in de zorg Minor Zorgmarketing, 02-10-’17 Dr. Karel Jan Alsem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
HR Beleid Nathalie Slechte
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Strategie en Indelingsprincipes
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Business Marketing Management
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Social media presentatie
Commercieel beleid en recht
Communicatie en Instumenten
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De marketing van kennis
Masterclass Innovatief Ondernemerschap Healthy Business Marketingstrategie en Implementatie Drs. Frits van Leer 9 april 2015 Marklinq.
Marketingstrategie.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Zorg met liefde en lef: de kracht van zorgmarketing
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Getting insights in zorgmarketing
Presentatie bedrijfsplan
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Branding in de zorg Minor Zorgmarketing, 02-10-’17 Dr. Karel Jan Alsem

Artikel Raju (200) Relatie tussen ‘Market Orientation’ en ‘Performance’ voor ziekenhuizen 02-10-'17

Market orientation 02-10-'17

Performance 02-10-'17

Relatie sterk positief Voor alle ziekenhuizen: marktoriëntatie verklaart voor 64% performance! Voor grote: 46% Voor kleine: 85%!!!! 02-10-'17

Samenvatten in SWOT NB OT’s staan los van organisatie! 02-10-'17

10. Organisatiestrategie Twee dimensies Portfolio van diensten Samenwerking/partners (heel belangrijk in de zorg!) 02-10-'17

Visie 02-10-'17

Groeirichtingen Matrix van Ansoff 02-10-'17

Portfolio-analyse instrument ‘growth share matrix’ 02-10-'17

Portfolio-analyse Isala 02-10-'17

Academisch onderzoek naar extensies Extensies moeten passen bij moedermerk! 02-10-'17 Volckner, Sattler, JM 2006)

Treacy, Wiersema: Product leadership

11. Marketingstrategie Twee dimensies: Doelgroepkeus Positionering Maar eerst: Marketingdoelen 02-10-'17

Marketingdoelstellingen SMUR: Specifiek, Meetbaar, Uitdagend, Realistisch Klantgericht, bijv. marktaandeel Daarnaast: ‘Wat wil je bij wie bereiken?’ Mening cliënten? Verwijzers? Enz. Merkgericht, bijv. Top of Mind Awareness (TOMA: noem een ziekenhuis in uw regio = kennis) Kennis Houding Gedrag 02-10-'17

Doelgroepkeus (ST, en dan P) Segmentatie: opdelen klantgroepen (onderdeel 6. Stakeholderonderzoek) Persoonsgebonden variabelen, bijv. leeftijd, SES (Sociaal Ec Status) Categoriegebonden variabelen, bijv. ernst ‘aandoening’, belang shared decision making Merkgebonden, bijv. wel of geen cliënt Persona’s beschrijven: ‘gemiddelde cliënt’ (Peter, 40 jaar, inkomen ... ) Targeten: kiezen = strategie! Positionering 02-10-'17

02-10-'17

Modellen voor positionering Treacy en Wiersema Merkwaarden Zorgkompas (eindwaarden) Brand key 02-10-'17

Bouwen merkwaarde 02-10-'17

Theorie van Treacy en Wiersema Een organisatie dient: eerst in alle drie strategieën een - voldoende niveau te hebben en - vervolgens uit te blinken in één van de drie waardestrategieën Product Leadership Hoogste opbrengsten voor de klant: - Productkwaliteit / innovaties - Merk Operational excellence Laagste kosten voor de klant: - Lage prijs - Lage andere opofferingen Customer Intimacy Meeste aandacht voor de klant: - Sterk in klantrelaties - Producten en diensten per klant

Instrumentele en emotionele waarden Waarden Anders zijn Persoonlijkheid Creatief Gevolgen Gebruiksvriendelijk Eigenschappen Simpel, fris (Klant)relatie zonder (Merk)emotie kan niet! 02-10-'17

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker Klantwaarden Klantwaarden (vertaling naar communicatie) Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker Betrouwbaar Snel Goedkoop Waar voor je geld Professioneel Persoonlijk Deskundig Innovatief Degelijk Bereikbaar Veilig Gemakkelijk Slim Toegankelijk Objectief Informatief Op maat Totaalpakket Flexibel Creatief Servicegericht Onderscheidend Sympathiek Agressief Foutloos Groot Klein Geloofwaardig Rendement Vriendelijk Duidelijk Correct Begrijpelijk Enthousiast Robuust State of the art Begripvol Verantwoord Zorgzaam Pro-actief Luxueus Sober Eenvoudig Comfortabel Fun

Waardenkompas 02-10-'17

Bron: Alsem, Kostelijk, 2013

De 4 merkwetten

Brand key 02-10-'17

Positioneringsstatement Instrumenteel voordeel In de markt Z (bijv. zorg voor verslaafden) heeft ons merk X (bijv. Helpyou) voor doelgroep (kernklant) D (bijv. jongere verslaafden) ten opzichte van concurrent C (Zorggroep Maastricht) het voordeel V (dat ze sneller van de verslaving af zijn). Dit kunnen we bewijzen omdat wij ... (bijv. een band hebben met de universiteit van Groningen en de meest nieuwe wetenschappelijke methoden gebruiken). Emotioneel voordeel Onze merkpersoonlijkheid kan het beste worden gekarakteriseerd als B1 (bijv. degelijk) en B2 (bijv. nuchter) ....... (brand values, noem niet meer dan 3).   V kan zijn een snellere aanpak, vriendelijkere behandeling, enz. Vaak zit het voordeel niet in WAT je doet, maar vooral HOE je het doet. Hoe doe jij het dan anders dan de concurrent? Vraag je je bij de brand values af of die sturend kunnen zijn voor je personeel. 30 30

02-10-'17

Merkarchitectuur In volgorde van toename rol moedermerk House of brands Endorsement Branded house Monobranding

Merknamen In zorg vaak: Beschrijvend (Zorggroep enz.) (moet je bij Heineken ‘bier’ toevoegen?) Niet klantgericht (‘wachtkamer’)

Presentatie Geef een presentatie van maximaal 20 minuten (!) waarin de volgende onderwerpen aan de orde komen: Inleiding en marketingdilemma Interne analyse Externe analyse (en conclusie/visie op omgeving), SWOT Doelgroepen, kernklant en doel Treacy, Wiersema Kernwaarden Positioneringsstatement Portfolio advies

Doelgroepen (Customers) Concurrenten (Competitors) Positioneringsdriehoek Merk (Company) Identiteit en sterk punt Positionering Doelgroepen (Customers) Behoeften en merkpercepties Concurrenten (Competitors) Andere breinpositie

1. Inleiding en (marketing)dilemma Kort profiel van je zorgorganisatie/case (dus geen uitgebreide verhalen over wat voor moois jullie allemaal doen) Aanleiding en probleem Marketingdilemma

2. Interne analyse Resultaten tot nu toe Sterktes en zwaktes: waar ligt je grootste kracht (roots, DNA)

3. Externe analyse en omgevingsvisie Bedrijfstak: marktontwikkelingen Customer: kernklant, behoeften, associaties (bron: eigen gegevens en minimaal twee interviews die je gedaan hebt) Competitor: Wie is je belangrijkste concurrent? Wat is zijn positionering en wat verwacht je van hem? Conclusie: visie op omgeving, zoals wat zie je voor trends in de toekomst? 39 39

4. Doelgroepen (kernklant) en doel Welke doelgroepen hebben we mee te maken? En wat wil je bij ze bereiken (doel)? Voorbeeld: Doel is dat over een jaar 40% van de 65+rs in onze stad weet dat wij een speciale Parkinsonafdeling hebben (NB ‘Over een jaar moeten de verwijzers weten dat we een nieuw ziekenhuis hebben’ is te algemeen en niet meetbaar)

5. Waardediscipline Model Treacy en Wiersema Hoe scoren we nu op elk van de disciplines? Hoe hoog moeten we in de toekomst scoren: wat wordt de kerndiscipline?

6. Kernwaarden Wat zijn onze onderscheidende kernwaarden? Liefst in termen van klanten geformuleerd. De kernwaarden gelden voor het hele merk en vormen als het ware het sausje over alles wat we doen (locaties, diensten enz.). Zie voorbeeld Topaz, p.68-69

7. Positionering Wat is je onderscheidende belofte? Dus: waarom moet de klant voor jou kiezen, wat heeft hij/zij eraan? (met ondersteunend bewijs)

8. Portfolio Welke diensten moeten meer aandacht? Welke minder? Wat zijn nieuwe diensten? 02-10-'17

Karel Jan Alsem k.j.alsem@pl.hanze.nl