Kansen voor kwetsbare jongeren op toekomst! Gemeenteraad Dordrecht, 13 december 2016 Erwin Keuskamp, Dienst Gezondheid en Jeugd Lenne van de Merwe, Sociale Dienst Drechtsteden
Kwetsbare jongeren Geen toegang tot sociale werkvoorziening en beperkt toegang tot Wajong. Risicogroepen: Leerlingen praktijkonderwijs, Leerlingen voortgezet speciaal onderwijs, Leerlingen MBO-entree, Cliënten jeugdteams, Oud voortijdig schoolverlaters, Jongeren op straat. Het reguliere toegangsproces tot werk of tot de SDD is voor deze doelgroep is lastig. Alternatief toegangsproces. We gaan er op af. Afwijking 4 weken zoektermijn. SO/Stanley Ramkhelawan/Programmamanager IAM
Aanpak schoolverlaters VSO/PrO/Mbo Entree
Aanpak schoolverlaters VSO/PrO/Mbo Entree Doel: Jongeren die geen startkwalificatie kunnen halen, een zo goed mogelijk perspectief bieden op duurzaam werk en maatschappelijke participatie. Voorkomen dat deze kwetsbare jongeren tussen wal en schip raken. Hoe? Vroegtijdig, Met school en jongere, Met UWV, Vaste contactpersonen (één op één), Werk zoeken bij kandidaat. SO/Stanley Ramkhelawan/Programmamanager IAM
Aanpak schoolverlaters VSO/PrO/Mbo Entree Blijf je naar school gaan. Dan is de individuele studietoeslag mogelijk. SO/Stanley Ramkhelawan/Programmamanager IAM
Instrumenten VSO, PrO, Entree/instantiemijders Matching (vanuit vacature/persoon) en sollicitatieondersteuning Loonwaardemeting en loonkostensubsidie (ook forfaitaire loonkostensubsidie) Detachering No-riskpolis Begeleiding SDD Jobcoaching Werkvoorzieningen Participatieplek REA college (ernstige scholingsbelemmeringen) Loonwaardemeting bij stage.
Resultaten 2016 250 preventiegesprekken op school; 108 jongeren opgepakt (gesproken, begeleid, traject uitgezet) waarvan 24 in de uitkering gekomen. 120 kwetsbare jongeren duurzaam aan het werk.
Samenwerking (lokale) jeugdpartners en SDD
Samenwerking Jeugdteams. Deelname sociale wijkteams. Jongerennetwerk Dordrecht (Werkshop, Twern, MEE, Trivium Lindenhof, Leger des Heils). Integraal casemanagement van max 3 maanden om belemmeringen naar werk weg te nemen met Flexus jeugdplein. Steeds vaker in samen met Wmo. Pilot opkopen schulden. Doelgroep < 27 jaar, > 50% verdiencapaciteit Minimaal 3 problematieken Aangemeld door Flexus Jeugdplein Dienstverlening Zorgtraject: Integraal Casemanagement i.s.m. hulpverlener, max. 3 maanden Werktraject: belemmeringen voor werk wegnemen / vacaturematching via Baanbrekend Samenwerking nog vrij nieuw. Geen directe resultaten bekend. SO/Stanley Ramkhelawan/Programmamanager IAM
MatchMaker
Context (1) Context van de MatchMaker aangeven. Sinds Lissabon akkoord werken we (gemeente en scholen) in de regio samen aan vermindering VSV. Omdat het belangrijk is: jongeren met SK vinden in 72% van de gevallen binnen een jaar een baan. Zonder SK is dit 42%. Dit doen we ook goed, want al jaren daalt het aantal voortijdig schoolverlaters in ZHZ (zie grafiek). De RMC taken van de contactgemeente zijn gemandateerd aan de DGJ en houden in: sluitend meld/registratie systeem, trajectbegeleiding, coördinatie (zie bullets). Focus op nieuw VSV, dus minder aandacht voor jongeren die al langer niet meer naar school gaan. In nieuwe convenantsperiode is voor beide groepen (nieuw en oud) extra aandacht gekomen. Ik zoom in op de ‘aanpak voor toeleiding naar werk van jongeren zonder startkwalificatie tot 27 jaar. SO/Stanley Ramkhelawan/Programmamanager IAM
Cijfers Pro/vso/entree AMR DS Geen inkomen Werk P-wet Wajong Totaal Albl.dam 30 44 8 25 107 Dordrecht 330 333 101 278 1042 HIA 38 60 3 131 Papendr. 78 70 15 42 205 Sliedrecht 41 52 12 80 185 Zwijndr. 82 118 19 67 286 599 677 158 522 1956 Pro/vso/entree In totaal bijna 2000 jongeren die al langer niet meer naar school gaan en geen startkwalificatie hebben in Drechtsteden. Ongeveer 700 hebben een uitkering (meestal Wajong), Ongeveer 700 werken, maar hebben geen startkwalificatie, Ongeveer 600 zijn de zogenaamde bankzitters. Ook is gekeken naar de groep jongeren die afkomstig zijn van pro/vso of entree. De aanpak richt zich op: Jongeren met werk zonder startkwalificatie Jongeren op de bank Jongeren afkomstig uit Pro/vso/Entree SO/Stanley Ramkhelawan/Programmamanager IAM
Context (2) Bestuurlijke context Actieplan JWL 2015-2017 “Samen naar een werkende toekomst” Aanvullende bestuurlijke afspraken SZW en OCW: aanpak oud VSV, maart 2016 Aanpak voor toeleiding naar werk van jongeren zonder startkwalificatie tot 27 jaar, Sept.2016 De MatchMaker aanpak is niet uit de lucht komen vallen. MatchMaker 1.0 kwam voort uit het actieplan JWL. Echter, die was tijdelijk. MatchMaker 2.0 op basis van ESF startte in maart 2016. Ministers SZW en OCW vragen aandacht voor ‘Jongeren Buiten Beeld’, waarvan veel zonder startkwalificatie. Aanvullende bestuurlijke afspraken hebben nu geleid tot concrete aanpak.
Aanpak (1) Start 1 november 2016; AMR Drechtsteden en AMR Gorinchem; Verschillende doelgroepen, concrete doelstellingen; 3 MatchMakers, 1 lijstmanager, aansturing RMC; Regionale en lokale netwerken verbinden; Beschikbaarheid van flexibel budget, activeringstraject en communicatietool; Pilot voor 2 jaar. We zijn per 1 november gestart. Alleen voor Avres wordt nog gezocht. De aanpak is voor zowel Drechtsteden als voor Gorinchem. Ook met Hoeksche Waard is contact. Verschillende groepen, vragen om verschillende benaderingen. Met Pro/VSO/Entree maken we afspraken over monitorrol. Nazorgplicht school van herkomst is leidend. MatchMakers zijn achtervang. M.b.t. jongeren die werken trekken we samen met de LeerWerkloketten op. Voor jongeren op de bank gaan MatchMakers op pad, huis-aan-huis op basis van looplijst. Daarnaast wordt een communicatietool ontwikkeld door AO-consult in opdracht van AMR Drechtsteden om jongeren te bereiken. MatchMakers zitten middel in Crabbehof (lage drempel) en hebben veel verbinding met andere organisaties die in de wijk actief zijn, zoals Twern. Mee-Drechtsteden, Sociale Wijkteams. SO/Stanley Ramkhelawan/Programmamanager IAM
Goed voorbeeld SZW Aanpak (2) Synthese tussen rollen sociale diensten en RMC. RMC in de rol van informatiemakelaar. Breed draagvlak en financiering. Goed voorbeeld SZW Rijk is goed in scheiden van rollen: toeleiding naar school is verantwoordelijkheid RMC en vastgelegd in RMC wetgeving. Toeleiding naar werk (en inkomen) is verantwoordelijkheid Sociale Diensten en vastgelegd in Participatiewet. In deze pilot verbinden we beide expertises in 1 ‘werkorganisatie’. Sociale diensten vullen outreachende capaciteit RMC aan met specifieke expertise op het gebied van arbeidstoeleiding. Bovendien zijn daardoor verbindingen sterk. Een tweede voorbeeld is dat Sociale diensten ‘hun’ instrumentarium ook bereikbaar hebben gesteld voor de nuggers, zoals deze groep is. Daardoor kunnen we effectiever zijn. RMC zit voor het eerst in de rol van informatiemakelaar die op basis van analyses andere organisaties kan informeren (leerwerkloketten en pro/vso/entree instellingen). Dit zijn redenen waarom de aanpak door SZW als ‘goed voorbeeld’ wordt gezien en dat kranten er interesse in hebben. SO/Stanley Ramkhelawan/Programmamanager IAM