Nationaal Parkeercongres 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Amsterdamse ambities middensegment huur Freek Ossel Maarten van Poelgeest 7 juni 2012 PROVADA.
Advertisements

Brandveilig wonen boven winkels
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Stationsomgeving - 29 juni
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
M ilieu en Duurzaamheid en Ruimtelijke Ordening M ilieu en Duurzaamheid en Ruimtelijke Ordening.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
Fietsbeleid in Culemborg
'Bewoners kiezen voor kwaliteit buitengebied‘ Inleiding Peer Verkuijlen BMF Tilburg 3 februari 2010.
Gemeente Leidschendam-Voorburg Woonoord Duivenvoorde: Henk van Veen.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Fietsparkeren in Dordrecht anno Agenda Proces Kader meten Fietsparkeur Geschiedenis Oordelen en aanbevelingen.
Spoorzone, ambitie-niveau
Migratie in Nederland Migratie.
Inloop D’n Brooy d.d. 2 juli Welkom Stand van Zaken besluitvorming gemeente Toelichting plannen en proces Vragenronde.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Fietsbalans®-2 Utrecht
Wat is de Ladder voor Provincie Zuid-Holland?
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Flexibiliteit in bestemmingsplannen 24 september 2015 mr. T.E.P.A. Lam advocaat Hekkelman Advocaten senior-onderzoeker.
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Kaders portefeuillestrategie Eigen Haard Bijeenkomst Alert, 12 november 2015.
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Bestemmingsplan Bedrijventerrein Voederheil II Gemeente Landerd Voorbereidende Vergadering van de gemeenteraad 6 december 2011.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Het Parkeren Uitgelicht Modellenstudie Koningshoek Themaraad Maassluis 27 oktober 2009 Deel 1.
Gezonde stad Blijft mobiliteit gangbaar en leefbaar? Gemma van Eijsden RWS Schakeldag 21 juni 2016.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
1 ° i n f o a v o n d _ w o o n u i t b r e i d i n g s g e b i e d G e l l i k _ 20/
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
ProjectTeam Stadshart –mei 2012 Stadshart LZ in cijfers - ca m² extra winkels - ca m² Cultuurgebouw - ca. 255 extra woningen - ca. 850 nieuwe.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Klankbordsessie 2 december 2015
Big Data of Verkeersmodellen
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
MAAK Centrum Oost – de analyse 4 oktober 2017
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Buurtwerkgroep Oostenburg Noord
Utrecht, groei van de stad en mobiliteit
Mobiliteit: ruimte durven delen
Omgevingswet en Gezondheid
Versterk uw lokaal klimaatbeleid!
Groot Onderhoud Noordkade
het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen
Nationale Omgevingsvisie
Bereikbaarheid en parkeren in gastvrije stad
Parkeeronderzoek Venlo
Toelichting RVS 81 Parkeerbelastingverordening 2017
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Hoe kom ik tot een P+Fiets?
Transcript van de presentatie:

Nationaal Parkeercongres 2017 Parkeerbeleid en uitdagingen

Even voorstellen Cees Verbokkem Senior verkeerskundig adviseur Ontwikkelorganisatie Ruimte, Ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid 2

Onderdelen Mobiliteitsbeleid: de basis Huidig parkeerbeleid: Nota Stallen en Parkeren Parkeernormen fiets en auto Uitdagingen: beleid en gebieden 3

Mobiliteitsbeleid Slimme Routes, Slimme Regelingen, Slim Bestemmen, Mobiliteitsplan 2025 (Uitwerking Ambitiedocument Utrecht: Aantrekkelijk en Bereikbaar) 4

Mobiliteitsbeleid 5

Mobiliteitsbeleid 6

Mobiliteitsbeleid B C B A C A A B C B Gebiedsindeling A,B en C 7

Nota Stallen en Parkeren Plaatje invoegen 8

Nota Stallen en Parkeren De belangrijkste thema’s van de nieuwe parkeerstrategie zijn: Fietsen stallen; Parkeren op straat; Hoogwaardige P+R-voorzieningen; Parkeernormering en betaald parkeren; Parkeertarieven. 9

Nota Stallen en Parkeren Gebiedsindeling voor fiets en auto 10

Nota Stallen en Parkeren Parkeernormering: Fiets; nieuw in het parkeerbeleid, impuls aandacht voor fietsparkeren Auto; bandbreedtes, keuzevrijheid ontwikkelaars 11

Nota Stallen en Parkeren Keuzes auto: Impuls leefbaarheid en bereikbaarheid Landelijke CROW kentallen basis, in hoogstedelijk gebied lager: A-gebied (betaald parkeren): 25% lager dan landelijk kental B1-gebied (betaald parkeren): 15% lager dan landelijk kental 12

Nota Stallen en Parkeren Keuzes beleidsvrijheden A-gebied Ontwikkelingen onder 1.500 m2 bvo geen parkeren B1-gebied: ontwikkelingen onder 1.500 m2 bezoekersdeel Sloop/nieuwbouw en functiewijziging; rechtens verkregen niveau Dubbelgebruik van parkeerplaatsen (landelijke kentallen) 13

Nota Stallen en Parkeren Mogelijke afwijkingen Bijzondere locaties (RSU) Minder dan de minimale parkeernorm: Alternatieven op acceptabele loopafstand A en B1-gebeid extra fietsparkeren vervangt 10% van autoparkeren A en B1-gebied extra deelauto’s, vervangt 20% van autoparkeren Maatwerk 14

Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen Mismatch norm en praktijk in hoogstedelijk gebied Loopafstand en reisafstand? Lagere parkeernormen dan nu toegepast; 0-norm? Inzet restcapaciteit bestaande parkeervoorzieningen Onderbouwing maatwerk Combinatiebezoek 15

Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen: Loopafstand geaccepteerd, ook verder weg parkeren bijv P+R Zone in de stad parkeren voor bewoners parkeren voor werkenden of bezoekers A1 en A2 750 m 1000 m B1 250 m 500 m B2 100 m C1 50 m C2 16

Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen Lagere parkeernormen dan nu toegepast; 0-norm? Capaciteit infrastructuur is sturend voor parkeeroplossingen Maximaal inzetten op duurzame mobiliteitsconcepten (MaaS). 17

Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen: Inzet restcapaciteit bestaande parkeervoorzieningen: incl. 10% afwijkingsbevoegdheid Bestemmingsplan Onderbouwing maatwerk 18

Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen Combinatiebezoek Lineair verband tussen m2 en parkeernorm Geen uitwisseling tussen bezoekers 19

Uitdagingen gebieden Stationsgebied FASE 1 Eerst benutten, dan bouwen Vaste parkeernormen -> bandbreedtes Gebouwde parkeervoorzieningen (maximaal inzetten op dubbelgebruik) Geen parkeren op straat Parkeren op (deel)gebiedsniveau FASE 2 Capaciteit infrastructuur en milieu bepalend Voorrang voor voetgangers en fiets Parkeren vroegtijdig afvangen (Jaarbeurs) Minimumnorm bandbreedte = maximum Maximaal (20%) inzetten op deelauto’s (1:4) Privéauto’s: parkeren op afstand Maximaal (10%) inzetten op vervangen auto-parkeerplaatsen door fietsplekken Aanbieden van mobiliteitsconcepten in plaats van parkeerplaatsen STRUCTUURPLAN met maatwerk nota min max eenheid woning midden afh van opper-vlakte 1,3 Woning woning laag 1,15 student 0,1 0,3 woning Kantoor 0,4 100 m2 bvo winkel 2,03 3,0 horeca 8,0 6,0 bioscoop 0,75 5 en 0,15 per zitplaats casino maatwerk 8 cultuur 0,7 leisure 3,5 hotel 0,83 10 10 kamers Oost: van 2.150 -> 3.100 ppl West: van 1.000 -> 800 ppl West/Jaarbeurs: 6.500 ppl West/NS: belanghebbenden

10.000 woningen in VINEX-setting Conclusies: Verdichten zorgt voor gezondere mobiliteitsmix en minder ruimtebeslag. Op basis van het huidige (parkeer)beleid ontwikkelen leidt tot overbelasting van het (auto)verkeersnetwerk. In de Merwedekanaalzone zijn dan slechts 6.000 woningen mogelijk (MER). DAAROM IS EEN AMBITIEUZE EN INNOVATIEVE MOBILITEITSSTRATEGIE NOODZAKELIJK! Uitdagingen gebieden Merwedekanaalzone Om het verkeerssysteem draaiende te houden én de ambities uit de RSU te handhaven is dus een ambitieuze mobiliteitsstrategie noodzakelijk. Veel verder dan we nu in Utrecht en Nederland kennen. 10.000 woningen verdichting 10.000 woningen in VINEX-setting