Nationaal Parkeercongres 2017 Parkeerbeleid en uitdagingen
Even voorstellen Cees Verbokkem Senior verkeerskundig adviseur Ontwikkelorganisatie Ruimte, Ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid 2
Onderdelen Mobiliteitsbeleid: de basis Huidig parkeerbeleid: Nota Stallen en Parkeren Parkeernormen fiets en auto Uitdagingen: beleid en gebieden 3
Mobiliteitsbeleid Slimme Routes, Slimme Regelingen, Slim Bestemmen, Mobiliteitsplan 2025 (Uitwerking Ambitiedocument Utrecht: Aantrekkelijk en Bereikbaar) 4
Mobiliteitsbeleid 5
Mobiliteitsbeleid 6
Mobiliteitsbeleid B C B A C A A B C B Gebiedsindeling A,B en C 7
Nota Stallen en Parkeren Plaatje invoegen 8
Nota Stallen en Parkeren De belangrijkste thema’s van de nieuwe parkeerstrategie zijn: Fietsen stallen; Parkeren op straat; Hoogwaardige P+R-voorzieningen; Parkeernormering en betaald parkeren; Parkeertarieven. 9
Nota Stallen en Parkeren Gebiedsindeling voor fiets en auto 10
Nota Stallen en Parkeren Parkeernormering: Fiets; nieuw in het parkeerbeleid, impuls aandacht voor fietsparkeren Auto; bandbreedtes, keuzevrijheid ontwikkelaars 11
Nota Stallen en Parkeren Keuzes auto: Impuls leefbaarheid en bereikbaarheid Landelijke CROW kentallen basis, in hoogstedelijk gebied lager: A-gebied (betaald parkeren): 25% lager dan landelijk kental B1-gebied (betaald parkeren): 15% lager dan landelijk kental 12
Nota Stallen en Parkeren Keuzes beleidsvrijheden A-gebied Ontwikkelingen onder 1.500 m2 bvo geen parkeren B1-gebied: ontwikkelingen onder 1.500 m2 bezoekersdeel Sloop/nieuwbouw en functiewijziging; rechtens verkregen niveau Dubbelgebruik van parkeerplaatsen (landelijke kentallen) 13
Nota Stallen en Parkeren Mogelijke afwijkingen Bijzondere locaties (RSU) Minder dan de minimale parkeernorm: Alternatieven op acceptabele loopafstand A en B1-gebeid extra fietsparkeren vervangt 10% van autoparkeren A en B1-gebied extra deelauto’s, vervangt 20% van autoparkeren Maatwerk 14
Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen Mismatch norm en praktijk in hoogstedelijk gebied Loopafstand en reisafstand? Lagere parkeernormen dan nu toegepast; 0-norm? Inzet restcapaciteit bestaande parkeervoorzieningen Onderbouwing maatwerk Combinatiebezoek 15
Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen: Loopafstand geaccepteerd, ook verder weg parkeren bijv P+R Zone in de stad parkeren voor bewoners parkeren voor werkenden of bezoekers A1 en A2 750 m 1000 m B1 250 m 500 m B2 100 m C1 50 m C2 16
Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen Lagere parkeernormen dan nu toegepast; 0-norm? Capaciteit infrastructuur is sturend voor parkeeroplossingen Maximaal inzetten op duurzame mobiliteitsconcepten (MaaS). 17
Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen: Inzet restcapaciteit bestaande parkeervoorzieningen: incl. 10% afwijkingsbevoegdheid Bestemmingsplan Onderbouwing maatwerk 18
Nota Stallen en Parkeren Uitdagingen Combinatiebezoek Lineair verband tussen m2 en parkeernorm Geen uitwisseling tussen bezoekers 19
Uitdagingen gebieden Stationsgebied FASE 1 Eerst benutten, dan bouwen Vaste parkeernormen -> bandbreedtes Gebouwde parkeervoorzieningen (maximaal inzetten op dubbelgebruik) Geen parkeren op straat Parkeren op (deel)gebiedsniveau FASE 2 Capaciteit infrastructuur en milieu bepalend Voorrang voor voetgangers en fiets Parkeren vroegtijdig afvangen (Jaarbeurs) Minimumnorm bandbreedte = maximum Maximaal (20%) inzetten op deelauto’s (1:4) Privéauto’s: parkeren op afstand Maximaal (10%) inzetten op vervangen auto-parkeerplaatsen door fietsplekken Aanbieden van mobiliteitsconcepten in plaats van parkeerplaatsen STRUCTUURPLAN met maatwerk nota min max eenheid woning midden afh van opper-vlakte 1,3 Woning woning laag 1,15 student 0,1 0,3 woning Kantoor 0,4 100 m2 bvo winkel 2,03 3,0 horeca 8,0 6,0 bioscoop 0,75 5 en 0,15 per zitplaats casino maatwerk 8 cultuur 0,7 leisure 3,5 hotel 0,83 10 10 kamers Oost: van 2.150 -> 3.100 ppl West: van 1.000 -> 800 ppl West/Jaarbeurs: 6.500 ppl West/NS: belanghebbenden
10.000 woningen in VINEX-setting Conclusies: Verdichten zorgt voor gezondere mobiliteitsmix en minder ruimtebeslag. Op basis van het huidige (parkeer)beleid ontwikkelen leidt tot overbelasting van het (auto)verkeersnetwerk. In de Merwedekanaalzone zijn dan slechts 6.000 woningen mogelijk (MER). DAAROM IS EEN AMBITIEUZE EN INNOVATIEVE MOBILITEITSSTRATEGIE NOODZAKELIJK! Uitdagingen gebieden Merwedekanaalzone Om het verkeerssysteem draaiende te houden én de ambities uit de RSU te handhaven is dus een ambitieuze mobiliteitsstrategie noodzakelijk. Veel verder dan we nu in Utrecht en Nederland kennen. 10.000 woningen verdichting 10.000 woningen in VINEX-setting