OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Advertisements

Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Leertechnologie-afspraken
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Fedora Content Model en XSLT Fedora op Klompen, Amsterdam, Egbert Gramsbergen TU Delft Library / Digital Product Development
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Implementatie Lessons learned Jordy Vondermans april 2011.
© Dsens Interactive Amsterdam1 DEF Dsens Educational Framework.
Leertechnologie: hoe de gebruiker centraal moet staan
E-learning Kwaliteitscriteria
CoDrive en Competentie- & Beroepstaakgestuurd Leren voorMechatronica in de regio Op basis van nauwe samenwerking tussen ROC, Regionaal bedrijfsleven, en.
Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
De beste keuze maken J oke Droste Maart Samenwerkend leren Advies keuze teleleerplatform 2000 SURF Educatie.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Metadata uitwisselschema project Ellen Mulder Digiframe
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Leren van lerarenopleiders
Nooit meer met de rug naar de klas?
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Feedback Wat Soorten Door wie
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Digitale Content: ontwikkelen, metadateren en uitwisselen PABO-studenten van CHN-Emmen Alle christelijke basisscholen in Emmen e.o. Educatieve Uitgeverij.
L&M Software presentatie VGN 27 juni 2011 © L&M Software.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Postbus 92, 5000 AB Tilburg Sportweg 15, 5037 AC Tilburg Jacco Schimmel Yvonne van der Steijn “Samenwerken via internet bepaalt hoe we in de nabije toekomst.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
Presenteren met infografieken 2/06/2016
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Talent management Personeelpunt
Verkenning online toetssysteem RSM
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
December 25, 2018.
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Workshop Digitale Tools
Transcript van de presentatie:

OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam

Leer Objecten voor de EUR?

Opzet Wat is een Leerobject (Learning Object) Omvang van een leerobject (Granularity) Voordelen / Standaarden Aanbevelingen / Conclusies

Wat is een Leerobject De Metafoor of

Wat is een Leerobject Definitie A learning object is an entity, digital or non digital, which can be used, re-used or referenced during technology supported learning. (IEEE) object learning

Wat is een Leerobject Learning Object Inhoud Oefenen Toetsen Doelstelling Metadata Inhoud Oefenen Toetsen

Omvang LO (Granularity) Raw Asset (plaatje, animatie, tekst) Learning Asset (combinatie) Taak of oefening (studietaak, simulatie) Les of cursus (verzameling taken / oefeningen) Template van didactisch ontwerp (bv. PGO template) Granularity en didactisch model worden vrijgelaten en opgenomen in de Metadata

Omvang LO (Context)

Omvang LO (Context) Tailored Wrappers Tailored Context Frames Adding Context links Pattern templates Bron: Longmire (2000)

Standaarden Content Communicatie Interface (API): HACP (AICC) ADL (SCORM) Meta Data: IEEE LOM (opgenomen in IMS & ADL) Packaging: AICC CSF en IMS Content Packaging Specification (XML)

Voordelen Leerobjecten Ontwikkelaars: Platformonafhankelijkheid Diverse Auteurspakketten Consistentie in ontwerp Hergebruik bij ontwikkeling

Voordelen Leerobjecten Cursisten: ‘Customisation’ Competentiegericht opleiden ‘Just in Time’ Kwaliteitsverbetering

Voordelen Leerobjecten Docenten / Admins: Updaten gemakkelijk Zoeken Content Mangement Uitwisselbaarheid (efficieny) Flexibiliteit

Voordelen Leerobjecten Organisatie: Kostenbesparing Opbrengsten genererend Diversiteit in ontwikkeling Kwaliteitsverbetering Sneller en Flexibeler

Aanbevelingen Ontwikkelen Set van ontwerprichtlijnen Ondersteuning ontwikkeling met tools en advies

Aanbevelingen Gebruik Te vroeg voor vrije distributie (Auteurs en gebruiksrechten) Onderzoek naar vermarkten, betaling & businessmodel LCMS Uitwisseling

Conclusies Visie Learning objects sluit nauw aan aan bij huidige ontwikkelingen (BaMa, internationalisering, onderwijsmarkt, flexibilisering) Ontwerprichtlijnen Tools & Infra Ondersteuning Inventarisatie huidig materialen Volgen ontwikkelingen (standaarden)

OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam