Kunnen we de patiëntenstroom van aios beïnvloeden? …. en wat is de relatie met leren? Resultaat van een RCT Jip de Jong, Huisartsopleiding AMC-UvA Mechteld Visser Margreet Wieringa– de Waard NHG wetenschapsdag, 8 juni 2012
Achtergrond Eerdere studies (oa. Vintges, De Jong): Verschillen patiëntenmix aios/opleider, waardoor (te) weinig ervaring op meerdere gebieden: o.a. chronische zorg, psychiatrie, cardiovasculair Oorzaak: patientenvoorkeur; assistente
Doel Is de patiëntenstroom te sturen door instructie aan assistente, opleider en aios? Zijn er leereffecten meetbaar?
Design 73 aios RCT 6 maanden basisregistratie, daarna 2 kwartalen actieve sturing Huidziekte (makkelijk stuurbaar, voldoende) Psychosociaal (moeilijker stuurbaar, schaarser)
Instrumenten Patient-volume (en diagnose-diversiteit) HIS extracties (ICPC codes) Leren Self-efficacy Kennistoets psychiatrie
Design Interventie Controle Huid Baseline Baseline Controle Controle 6 maanden voor voor Huid Huid Self-efficacy Controle 3 maanden na na Psychosociaal voor Psychosociaal self-efficacy kennistoets voor Controle 3 maanden na na
Self-efficacy Beoordeling eigen competentie Visual Analogue Scale 0-100
Psychiatrie kennis Gemaakt door Huisartsopleiding Nederland 50 juist /onjuist vragen Online, tijdslot 30 minuten 2 versies
Instructie….
Respons HIS extracties: 95%% Self-efficacy en kennistoets: >90%
Resultaat sturing Patient volume Diversiteit: geen verschil tussen interventie en controle
Sturingresultaat Leereffecten self-efficacy en kennistoets psychiatrie Kennistoets: geen verschil tussen interventie en controle
Regressie Patiëntenvolume interventietrimester voorspelt: Wel: toename self-efficacy-huid toename self-efficacy-psychosociaal Niet: toename psychiatrie kennis
Conclusie Actief sturen patiëntenstroom is niet eenvoudig Sturen op huid lukte, alleen percentueel Toename psychosociale self efficacy door…? Patient volume voorspelt self-efficacy, kennis niet
Discussie / Vragen?
Flow Chart
Reservedia; regressie