PIT – Project in Thema’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Workshop Relationele en seksuele vorming
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Een lessenserie van drie lessen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Jongvolwassene (Adolescent)
Methodische vaardigheden
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Het begint bij het jonge kind
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 4 lesweek 4
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Pedagogiek als beroep.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Ontwikkelingspsychologie 16september
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Gedragsproblemen en stoornissen
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Presentatie: Gender en seksualisering
Gezondheid Les 1.
De ontwikkeling van het kind !
Gemaakt door Lars Courtens
Aangeboren of aangeleerd?
Gedragsproblemen en stoornissen
Aangeboren of aangeleerd?
Doelgroepen Adolescentie
Gedragsproblemen en stoornissen
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

PIT – Project in Thema’s

Lesweek 1 Les vervallen ivm introductie

PIT – Project in Thema’s

Lesweek 2 Wat neem je mee Uitleg PIT Uitleg periode De eindproducten Veilige leeromgeving

Wat neem je mee naar de les? Laptop Boek “Ontwikkeling en Omgeving” Pen en papier

Regels in de klas Mobiel en oortjes alleen wanneer dat nodig is voor de les en met toestemming van de docent!

Kort voorstelrondje

IK Uitleg deze periode 9 lesweken (10e week is bufferweek) Periode 1: thema IK Theorie ontwikkelingspsychologie (thema 4) Theorie sociologie (thema 5) Maken van de eindproducten over jezelf IK

De eindproducten Deelproduct 1: het leven van anderen Deelproduct 2: het IK boek Deelproduct 3: Brief aan jezelf Deze 3 deelproducten samen vormt de eindopdracht. Beoordeling: presentie, inzet, eindopdracht

Uitleg PIT jaar 1 Periode 1: Wie ben ik als instrument? Periode 2: Ik en mijn doelgroep. Periode 3: Ondersteunen bij wonen Periode 4: Ondersteunen bij dagbesteding Het leerplanschema kun je vinden in de Wiki.

Wiki van de PIT bekijken Zoek de deelproducten en de planning van de PIT op in onze klassengroep op de Noorderportal Lees de tekst helemaal door Bespreek in tweetallen Noteer belangrijke data in je agenda! 15

Veilige leeromgeving

Lesweek 2 Theorie ontwikkelingspsychologie Zelfstandig werken

De levensloop van de mens

4.1 Sociale wetenschappen Psychologie Onderzoekt gedrag v/d gezonde mens Sociologie Kijkt naar de manier waarop mensen met elkaar omgaan en elkaar beïnvloeden Psychiatrie Diagnose en behandeling van psychische, emotionele en gedragsstoornissen Pedagogiek Houdt zich bezig met de invloed v/d opvoeding op de ontwikkeling Orthopedagogie Onderzoekt stoornissen in de normale ontwikkeling

4.2 Ontwikkelingsaspecten Sociaal-emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Seksuele ontwikkeling Lichamelijke ontwikkeling Motorische ontwikkeling

4.3 De baby Schema in boek blz. 92

4.3.3 Motorische ontwikkeling https://www.youtube.com/watch?v=RWSclgQs6b0 1.40

4.3.4 Cognitieve ontwikkeling Ontwikkeling gaat razendsnel Elke dag nieuwe neuroverbindingen Baby gaat de wereld beter begrijpen Leren gaat via zintuigen Proeven, ruiken, voelen Assimilatie= het structureren van informatie Accommodatie= het plaatsen van de informatie in de juiste context

4.3.5 Sociaal-emotioneel In een veilige situatie hecht de baby zich aan de primaire verzorgers In deze band ligt de basis voor onze sociale omgang met anderen. Zonder veilige hechting: een groot risico op ontwikkelingsstoornissen Gevoelige fase: eenkennigheidsfase

Warm en veilig gevoel…..

4.3.6 Orale fase (sensueel) Aanraking is essentieel om uit te groeien tot een mens dat zich veilig en de moeite waard voelt. Babymassage kan dit positief beïnvloeden

4.4 De dreumes Lichamelijk: groei vooral in de breedte (gewicht neemt toe) Zonder slaap geen groei Groei stimuleren door te laten spelen Motorisch: Exploratiedrang! Cognitief: veel leren door doen Leert dagelijks nieuwe woorden Sociaal emotioneel: imitatie. Bewust van verschil tussen ‘ik en de ander’ sensomotorische ontwikkeling Sensueel: Ontdekt eigen geslacht

4.5 De peuter Lichamelijk: Puppyvet. Fase waarin peuter voorkeur voor voedsel ontwikkelt. Melkgebit is volledig ontwikkeld Motorisch: Vooral grove motoriek. Cognitief: Taalontwikkeling gaat razendsnel. Woordenschat van 250 naar 1500 woorden. Peuter leert met taal gevoelens duidelijk te maken: Differentiatiefase Magisch denken (nog geen onderscheid tussen werkelijk en fantasie) Sociaal emotioneel: driftbuien Sensueel: Ontdekt eigen geslacht

4.5 De peuter Sociaal emotioneel: driftbuien, blijven weigeren, zin willen hebben: koppigheidsfase https://www.youtube.com/watch?v=4Xz86WZzkmY Sensueel: Anale fase (Freud). Zindelijkheidstraining. Kind leert gevoel van onlust van ophouden van ontlasting en lust van het kunnen laten gaan.

Lesweek 3 Herhalen theorie ontwikkelingspsychologie Zelfstandig werken

Lesweek 3 – 20 september 2017 Theorie ontwikkelingspsychologie Filmpje Zelfstandig werken

4.6 Het jonge schoolkind Lichamelijk: puppyvet maakt plaats voor spieren. Gevoelige fase voor obesitas. Melkgebit maakt plaats voor definitief gebit Motorisch: moeite met stil zitten. Cognitief: fantasie maakt plaats voor realiteit. Zicht op oorzaak en gevolg. Denkt meer intuïtief (aanvoelen) dan rationeel (verstand) Egocentrisch: eigen denken staat centraal

4.6 Het jonge schoolkind Sociaal emotioneel: vriendschappen worden belangrijk. Imitatiefase: bootst gedrag na om erbij te horen. Groepsregels, groepsgedrag en rolverdeling zijn belangrijk Kind weet wat wel en niet mag. Bij een tekort aan aandacht: kan het kind ongehoorzaam zijn (aandacht trekken) Sensueel: vieze woorden en niet meer samen in bad pre-operationele fase

4.7 Het oudere schoolkind Lichamelijk: lichaamsverhoudingen in evenwicht. Verschillen tussen jongens en meisjes steeds groter Prepuberteit. Door aanmaak van hormonen ook wisselende emoties. Motoriek. Fijne en grove motoriek uitstekend. Ook oog-hand coördinatie. Cognitief. Van concreet denken naar abstract denken Sociaal-emotioneel: identificeert zich vaak met idolen. Veroveren van een plekje in de groep gaat vaak ten koste van anderen. Sensueel: fysiek contact. Latente fase

4.8 De puber Lichamelijk: rond 12 jaar jongens groeispurt Cognitief. Veel activiteit in hersenontwikkeling Sociaal-emotioneel: Erbij willen horen. Soms ongewenst gedrag. Seksueel: heftige verliefdheid. Experimenteren en ontdekken of ze hetero of homo zijn. https://www.youtube.com/watch?v=8HVAh_FGHks 2.56

4.9 De adolescent Lichamelijk: spierkracht en uithoudingsvermogen zijn optimaal Cognitief. Zwart-wit denken maakt plaats voor maatschappelijke interesses en duidelijke statements Sociaal-emotioneel: er wordt veel verwacht qua zelfstandigheid. Dit kan voor problemen zorgen: Geen vertrouwen maar wantrouwen in buitenwereld Geen zelfstandigheid ontwikkelen maar twijfel of schaamte Geen initiatief ontplooien maar doelloosheid ervaren Niet opbouwend zijn, maar je minderwaardig voelen Extreme denkbeelden en gedragingen door het gevoel dat je bent achtergesteld in status of positie Seksueel: intimiteit. Vinden van een partner wordt serieuzer

Zelfstandig werken Opdracht 3 en opdracht 4 maken

4.10 De volwassene Ontwikkeling van een volwassene verloopt niet zo voorspelbaar. Iedereen doorloopt het op zijn eigen manier Vanaf 30 wordt het haar bij mannen dunner Rond 35 hoopt vet zich op en neemt spiermassa af Soms rond de 40 een midlifecrisis Formeel-operationeel denken: abstract, flexibel en complex over ideeën en problemen nadenken (niet iedereen bereikt dit!) Spitsuur van het leven.

4.11 De jongere oudere Mensen voelen en gedragen zich vaak veel langer ‘jong’ Reactiesnelheid neemt af, gezichtsvermogen Pijnlijke knieën, heupen, ruggenwervels (artrose) Overgang door afname hormoonproductie. Menstruatie stopt: menopauze Bij man: testosteronpeil minder: penopauze Sociaal-emotioneel: rollen verschuiven. Kinderen de deur uit, meer tijd voor hobby’s, kleinkinderen. Met pensioen gaan.

4.12 De oudere Zichtbare veroudering Afnemende hersencapaciteit Nieuwe rollen. Participeren in de samenleving blijft hierbij belangrijk Afscheid en intimiteit Kijk voor een totaaloverzicht op blz. 115

Zelfstandig werken Opdracht 5 en opdracht 7

Lesweek 4 – 25 september 2017 Herhaling vorige les Opdracht 5 + 7

Lesweek 4 Herhaling vorige les Theorie thema 5: het socialisatieproces

Lesweek 5 Herhaling vorige les Theorie thema 5: het socialisatieproces

5.1 Het socialisatieproces Het socialisatieproces is een leertraject, waarin elk mens zich normen en waarden eigen maakt. Ontwikkeling tot volwassen persoonlijkheid Weet hoe je met anderen moet omgaan Leert om goed te functioneren in de maatschappij Door een steeds veranderende maatschappij is dit proces steeds in ontwikkeling. Om te kunnen socialiseren moet jij je waarden en normen eigen maken.

5.1.1 Waarden en normen Waarden zijn de zaken die we binnen onze cultuur belangrijk vinden. Bijvoorbeeld: ‘eerlijkheid’ Normen zijn regels die voortkomen uit deze waarden. Bijvoorbeeld: ‘je mag niet liegen’. Voor een bepaalde groep Voor de hele maatschappij

5.1.2 Aangeboren en aangeleerd gedrag Aangeboren gedrag= erfelijk bepaald Aangeleerd gedrag= gedrag geleerd door ervaring

5.1.3 Internaliseren Internaliseren= het proces waarin iemand zich regels eigen heeft gemaakt.

5.1.4 Cultuur Cultuur= een geheel van waarden en normen dat mensen aan elkaar overdragen. Subcultuur= bepaalde groep binnen de samenleving met eigen waarden en normen. Voorbeelden?

Aangeboren persoonlijkheid (karakter) Cultuur (land, geloof) Waarden Normen (regels) Belonen/straffen Internaliseren

5.2 Aspecten die horen bij het socialisatieproces Primaire socialisering Secundaire socialisering In het gezin Op school Peergroeps Verenigingen

5.2.4 Geslachtspecifieke socialisatie

5.2.5 Milieuspecifieke socialisatie Inkomen Huisvesting Leefstijl Beroep van je ouders Opdracht: Bespreek in tweetallen waarom deze zaken invloed hebben op jouw socialisatieproces. Daarna bespreken we het in de klas na Inkomen Huisvesting Leefstijl Beroep van je ouders Opdracht: Bespreek in tweetallen waarom deze zaken invloed hebben op jouw socialisatieproces. Daarna bespreken we het in de klas na 5 min 5 min

Aangeboren persoonlijkheid (karakter) Cultuur (land, geloof) Waarden Normen (regels) Belonen/straffen Internaliseren

5.3 Knelpunten bij socialisatie Het socialisatieproces verloopt niet altijd vanzelf. Factoren die dit beïnvloeden: 5.3.1 Identiteit (weer aanpassen bij nieuwe groep) 5.3.2 Macht (wie de macht heeft bepaald de regels) 5.3.3 Nut (welke nut heeft de nieuwe groep voor je?) 5.3.4 Acceptatie (je wilt erbij horen) 5.3.5 De multiculturele samenleving (soms botsen deze met elkaar)

5.5 De rol van de digitale media Lees blz. 127, 128 en 129 zelf door.

Lesweek 5 Herhaling vorige les Theorie thema 5: het socialisatieproces

Lesweek 6 Herhaling vorige les Verder met brononderzoek Inleveren brononderzoek! Start levensboek

Lesweek 6 Herhaling vorige les Verder met brononderzoek Inleveren brononderzoek! Start levensboek

Uitleg eindopdracht Deel 1: brononderzoek in groepjes van 4. Deze les aan werken en aan het einde van de les van 9 oktober inleveren. Deel 2: levensboek over jezelf schrijven. 30 oktober vertelt iedereen tijdens de les zijn of haar levensboek Groepjes indelen voor het brononderzoek.

Aangeboren persoonlijkheid Het socialisatieproces Aangeboren persoonlijkheid (karakter) Cultuur (land, geloof) Waarden Normen (regels) Belonen/straffen Internaliseren

Uitleg levensboek Volg de 7 stappen: Omschrijf je ontwikkeling Omschrijf je socialisatieproces Maak er een mooi verhaal van (foto’s toevoegen) Maak een boekje, vlog of website 30 oktober inleveren bij docent en vertellen in de klas

Lesweek 7 Verder met levensboek schrijven

Lesweek 7 Verder met levensboek schrijven

Lesweek 8 Inleveren levensboek Presenteren levensboek

Lesweek 8 Presenteren levensboek

Lesweek 9 Reflecteren Brief schrijven aan jezelf

Lesweek 9 Reflecteren Brief schrijven aan jezelf Uiterste inlevermoment!!

Lesweek 10 Bufferweek