Kwaliteit Verbetercyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
HPO Sector Kinderopvang
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Implementeren doe je samen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
© de vries business consultancy, 2008
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mondzorg - persoonsgericht
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Kwaliteit Verbetercyclus
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Persoonsgerichte zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
door de ogen van haar medewerkers
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
bij kwaliteit en outcome
KVC en naam organisatie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Monitoren & Verbeteren
SHEQ SHQ.
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Antibioticaresistentie en teamleren
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Actieleren.
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Doel en programma Doel: samen vaststellen in hoeverre op deze locatie zorg en ondersteuning wordt geboden conform het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
Samen werken aan vitaliteit en duurzame inzetbaarheid
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Format PPT Kwaliteitsgesrpek Waardigheid & trots op locatie LOCATIE XX
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit Verbetercyclus Waardigheid en trots Monitorings- en verbeterinstrumentarium

Kwaliteit Verbetercyclus Product Waardigheid en trots Integrale aanpak: Primair: leren en verbeteren Secundair: verantwoorden

Meten: inzicht in ervaren kwaliteit, bijdrage aan kwaliteit van leven en randvoorwaarden Dialoog centraal Dialoog op 3 niveaus: Medewerkers Bewoners/ mantelzorgers Bestuur MT Verbeterapp: Verdieping op thema’s voortkomend uit meting Wat zijn ervaringen, hoe vaak komt iets voor? Welke verbetertips hebben medewerkers en bewoners In gesprek en resultaten verbeterapp: geeft inzicht in eigen en team normen en waarden, teamontwikkeling: het gesprek aan gaan, elkaar aanspreken etc. En acties: bedoeling is echt aan de slag met verbeteren op basis van (meet)informatie

Kernpunten Kwaliteit Verbetercyclus

Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg Samen leren en verbeteren ‘Dit kwaliteitskader legt nadruk op leren als basis voor kwaliteitsverbetering’ Verplichtingen: Continue werken aan verbeteren door zorgverleners Lerend vermogen zichtbaar maken Clientraadpleging m.b.v. een erkend instrument Kwaliteitsplan met verbeterparagraaf per locatie Jaarlijks uitbrengen van een kwaliteitsverslag Organisaties beschikken over een kwaliteitsmanagement systeem De verplichting om per 1-1-2018 te beschikken over een kwaliteitsmanagement systeem. Een kwaliteitsplan met een verbeterparagraaf per locatie voor het volgend jaar. Jaarlijks uitbrengen van een kwaliteitsverslag. Cliëntraadpleging als informatiebron voor de evaluatie van zorg is een vast onderdeel van het kwaliteitsverslag. De basis van de cliëntraadpleging is een erkend kwantitatief dan wel kwalitatief instrument naar keuze. Continu werken in de praktijk aan verbeteren door zorgverleners. Zorgverleners zijn in de praktijk nauw betrokken bij het maken van het kwaliteitsplan en kwaliteitsverslag en werken zo op cyclische en ontwikkelingsgerichte wijze mee aan verbetering. Verantwoording afleggen over leren en verbeteren van kwaliteit.

Verbetermeting 360: cliëntervaringen en zelf-evaluatie Inhoud: Persoonsgerichte zorg Wonen en welzijn Veiligheid Leren en verbeteren Netto Promotor Score (NPS) Randvoorwaarden: Leiderschap, governance, management Personeelssamenstelling Gebruik van hulpbronnen Gebruik van informatie Clientervaringen en zelf-evaluatie Kwaliteitskader Ervaringen met 8 thema’s Kwaliteitskader Verbetermeting 360

Leren en verbeteren Clientraadpleging

Verbetermeting 360 voorbeelden vragenlijst https://acceptatie-care.inforay.nl/irweb_care_went_prod/care/index.asp?kiosk=1 mon@nulmetingdemo.went Mdemo01 ANDER VOORBEELD OBV AANGEPASTE VRAGENLIJST

Enkele vragen uit de Verbetermeting 360 De zorgmedewerkers spelen in op mijn persoonlijke wensen en behoeften Mijn kamer en de gemeenschappelijke ruimtes zijn schoon en veilig ingericht De zorgmedewerkers stemmen mijn zorg goed af met behandelaren

Verbetermeting 360 Dashboard

Verbetermeting 360 Dashboard

Verbetermeting 360 Dashboard

Verbeterdialoog Snelle terugkoppeling resultaten Ervaringen kwaliteit delen en bespreken Team, bewoners/ familie, Bestuur/MT Verschillende perspectieven vergelijken Teams kiezen zelf verbeterthema’s Verbeterdialoog als steeds terugkerend gesprek Professionele normen en team normen Kernwaarden Teamontwikkeling

Verbetertool Van en voor het team zelf Vertaling van de doelen die het team stelt naar de eigen werkpraktijk Check: Hoe ontwikkelen we op de door ons gekozen verbeterthema’s? Input vanuit de eigen doelgroep: dat komt aan! Nodigt uit om direct actie te ondernemen: verbetertips

Verbetertool Doel: verdiepen verbeterthema’s en monitoren verbeteracties Max. 9 vragen Dagelijks/ wekelijks invullen - Verbetertips!

Meten: inzicht in ervaren kwaliteit, bijdrage aan kwaliteit van leven en randvoorwaarden Dialoog centraal Dialoog op 3 niveaus: Medewerkers Bewoners/ mantelzorgers Bestuur MT Verbeterapp: Verdieping op thema’s voortkomend uit meting Wat zijn ervaringen, hoe vaak komt iets voor? Welke verbetertips hebben medewerkers en bewoners In gesprek en resultaten verbeterapp: geeft inzicht in eigen en team normen en waarden, teamontwikkeling: het gesprek aan gaan, elkaar aanspreken etc. En acties: bedoeling is echt aan de slag met verbeteren op basis van (meet)informatie

Wat levert de Kwaliteit Verbetercyclus op? Zicht op (ervaren) kwaliteit vanuit verschillende perspectieven Team en familie gaan in gesprek over kwaliteit Eigenaarschap bij het team Van sentiment naar objectieve informatie Team leert kort cyclisch te verbeteren Kwaliteitsverbeteringen direct zichtbaar voor team Implementatie thema’s ‘Leren en verbeteren’ en ‘gebruik van informatie’ uit kwaliteitskader Input kwaliteitsverslag

Wat zijn de ervaringen? Bewoner: ‘Fijn dat we zo snel al iets terug horen en dat er ook echt iets mee wordt gedaan!’ Coach: “Aanvankelijk was ik kritisch ten opzichte van de KVC omdat ik opzag tegen het aantal bijeenkomsten en de investering voor de teams. Maar nu we de verbeterdialogen hebben gehad zie ik hoe de teams eigenaarschap pakken en dat de beweging echt van onderaf ook op gang komt.” Teamleider: “Het gesprek dat door de KVC op gang komt gaat over de directe zorg die geleverd wordt en dat raakt de teams meteen, waardoor eigenaarschap wordt gestimuleerd. Dit werkt ook ondersteunend voor het implementeren van zelforganisatie.”  Medewerker: “We hebben nu echt gesprekken over kwaliteit.” Film: https://www.waardigheidentrots.nl/praktijk/video-svro-werkt-kwaliteit-verbetercyclus/

Wat vraag het? Goede voorbereiding (ICT, projectorganisatie, rollen) Wi-Fi verbinding Commitment en support van leiding Tijd voor teamsessies en verbeteren Informeren en betrekken bewoners en familie Ruimte voor het team voor maken van keuzes (eigenaarschap) Begeleiding bij het verbeteren Borging Na presentatie: gezamenlijk nadenken over randvoorwaarden/ scan voor toepassing KVC

Succesvol implementeren in fasen Verkennen Voorbereiden Starten Leren en verbeteren Borgen Handreiking en materialen Implementatie begeleiding

Verantwoorden Verbetermeting 360 Verbeterdialoog Kortcyclisch verbeteren Kwaliteit in de teams: leren en ontwikkelen Verantwoording kwaliteit teamniveau Uitkomsten Verbetermeting, team, locatie, organisatie Uitkomsten Verbeterdialoog Verbeterthema’s & (Resultaten) verbeteracties Kwaliteit indicatoren Veiligheid Verantwoording en compliance organisatie: Kwaliteitsplan en Kwaliteitsverslag Meten en verbeteren: input Kwaliteitsplan en Kwaliteitsverslag Dialoog en verbeteren: lerend vermogen zichtbaar N.B. Link naar kwaliteitskader. KVC geeft output op verschillende niveaus: Verbetermeting: hoofdlijnen: wat gaat goed, wat moet beter Verbeterdialoog: leren en reflecteren van ervaringen en uitkomsten. Verbeterapp: Verbeteracties, resultaten verbeteracties Kwaliteitsindicatoren Veiligheid: verplicht vanuit KK > ook tonen in Team dashboard kwaliteit.