Reflectiegesprekken Annelies Bickes Loes Lauteslager

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Omgaan met je werkpartners Contact op professioneel gebied
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Reflectievaardigheden en instrumenten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Lotgenotencontact.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Sociale Studies Workshop alumnidag
Reflectievaardigheden en instrumenten
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
LEIDERSCHAPSONTWIKKELING © POLITIE HAAGLANDEN 2006 In gesprek over professioneel handelen 2 projecten in Haaglanden.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
PAD Mindfulness en Yoga
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Ontbijtseminar Vrijwilligers en dan? Door Saskia Henze en Akram Ghorbani.
Kwaliteit van de hulpverlening
Q U I Z De kunst van de stilte De kracht van de stilte.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
De kracht van positief opvoeden
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
De kracht van het netwerken Waar? Wanneer? Hoe?. De eerste indruk Overleven Vriend of vijand? Positief realistisch.
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Identiteit en Zelfregie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Vanuit de storm….
Master Practitioner Coach
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Het 24 spel.
Burgerschap Samenwerkend leren
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Integraliteit Jeugd/Wmo/BW
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Basics over communicatie
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
PROJECT INTERFACE.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Online workshop relatieverslaving en codependentie

Reflecteren op ambities en kwaliteiten
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Reflectiegesprekken Annelies Bickes Loes Lauteslager Kennisevent 05.10.17 Rotterdam

Reflectiegesprekken (onderzoekende gesprekken) Wat: gesprek waarin je terugkijkt op eigen gedrag of dat van de ander Waarom: bewust worden van jouw emoties in spannende situaties Hoe: helpende vragen stellen Beoogde resultaten: meer inzicht en meer handelingsmogelijkheden meer openheid over professionele onzekerheid

De cultuur Meningsverschillen: spannend maar onvermijdelijk Conflictvaardig: tegenstellingen blijven inhoudelijk en worden niet persoonlijk (the sweet spot of conflict) De dialoog: ruimte voor verschillende meningen door opschorten oordeel

Als het spannend wordt Wanneer is het spannend voor jou? Emoties spelen altijd een rol bij (moeilijke) gesprekken Spannend door meningsverschillen en negatieve gedachten Hoog in de ademhaling betekent spanning Ook in platte organisatie: hiërarchie maakt het spannend (oerconflict)

Aandachtspunten bij gesprekken Overtuigen doen we het meest, het werkt het minst Laat de ander werken: stel open vragen Laat stiltes vallen Kom langszij: aansluiten ipv overtuigen Hoe langer de stilte na een vraag hoe beter de vraag Wordt je vraag niet beantwoord, stel hem opnieuw Gebruik in plaats van ‘waarom’ ‘wat maakt dat’ Sluit aan bij woorden met emotionele lading