Reflectiegesprekken Annelies Bickes Loes Lauteslager Kennisevent 05.10.17 Rotterdam
Reflectiegesprekken (onderzoekende gesprekken) Wat: gesprek waarin je terugkijkt op eigen gedrag of dat van de ander Waarom: bewust worden van jouw emoties in spannende situaties Hoe: helpende vragen stellen Beoogde resultaten: meer inzicht en meer handelingsmogelijkheden meer openheid over professionele onzekerheid
De cultuur Meningsverschillen: spannend maar onvermijdelijk Conflictvaardig: tegenstellingen blijven inhoudelijk en worden niet persoonlijk (the sweet spot of conflict) De dialoog: ruimte voor verschillende meningen door opschorten oordeel
Als het spannend wordt Wanneer is het spannend voor jou? Emoties spelen altijd een rol bij (moeilijke) gesprekken Spannend door meningsverschillen en negatieve gedachten Hoog in de ademhaling betekent spanning Ook in platte organisatie: hiërarchie maakt het spannend (oerconflict)
Aandachtspunten bij gesprekken Overtuigen doen we het meest, het werkt het minst Laat de ander werken: stel open vragen Laat stiltes vallen Kom langszij: aansluiten ipv overtuigen Hoe langer de stilte na een vraag hoe beter de vraag Wordt je vraag niet beantwoord, stel hem opnieuw Gebruik in plaats van ‘waarom’ ‘wat maakt dat’ Sluit aan bij woorden met emotionele lading