HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository Universiteitsbibliotheek SWICT studiemiddag – OnderWIJS op weg HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository Jan Jüngen Coördinator EURLib-projecten UB Erasmus Universiteit Rotterdam 22 juni 2004
Inhoud presentatie Waarom is de universiteitsbibliotheek geïnteresseerd in de HIVE-pilot? Contentproductie en contentverrijking Een onderwijsrepository als platform? Stand van zaken nu
Klassieke, papieren bibliotheek Legt verzamelingen aan van voor doelgroepen relevante informatie Gaat deze verzamelingen optimaliseren, beheren, ter beschikking stellen Op contentniveau betekent dit: Classificeren content volgens internationale standaarden Opslag classificatie in zoeksysteem Content opslaan in een magazijn Gericht uitleveren na zoekactie klant
Digitale bibliotheek: logistiek en distributie Legt verbindingen met voor doelgroepen relevante digitale content, waar deze zich ook fysiek bevindt Optimaliseert vindbaarheid, bereikbaarheid Optimaliseert bruikbaarheid, inzetbaarheid Specialiseert zich in Rechtstreekse koppelingen maken tussen gedistribueerde content en de workspace van doelgroepen Zoeksystemen Doorzoekbaar maken van content Rechtenmanagement
Contentproductie en onderwijs Voor onderwijs relevante digitale content: Onbewerkte bronnen (a) Kant-en-klaar lesmateriaal (b) Bewerkingen van a en/of b Wordt geproduceerd door: Onderzoeks cq. kennisinstellingen Wetenschappelijke uitgeverijen Docenten en studenten ! Docenten en studenten van de EUR creëren bij elke bewerking van digitale content nieuwe, waaraan EUR-expertise, richting en ervaring is toegevoegd
Contentverrijking bereikbaar maken De digitale bibliotheek streeft ernaar om: vanuit iedere DLO alle binnen de EUR beschikbare onderwijs-relevante content rechtstreeks bereikbaar en bewerkbaar te maken Ook de output (= de toegevoegde waarde) van EUR-docenten en –studenten Nodig: een passend logistiek systeem, een onderwijsrepository (archief, depot) van het type HIVE
Wat is en kan HIVE? HIVE = een beheersomgeving voor Learning Content op basis van een database Importeert alle bekende formaten (teksten, afbeeldingen, multimedia) Vanuit DLO’s (naadloze koppeling met Bb) Koppelbaar met andere contentleveranciers (UB, repositories) Koppelbaar met auteurssoftware Kan inhoudelijke en onderwijskundige metadata toevoegen Kan toegangs- en gebruiksrechten toevoegen Exporteert packages naar iedere DLO Typisch backoffice-systeem
Wat heeft de docent aan HIVE? (1) Een opslagmedium voor de eigen professionele output Een tool voor het updaten van eigen werk, resp. het samenstellen van nieuw werk Een tool om aan opgeslagen eigen content toegangs- en gebruiksrechten te verbinden richting EUR-docenten en –studenten (Wie mag Waar bij onder Welke condities?) Een mogelijkheid om eigen werk vindbaar te maken voor andere EUR-docenten, door het gericht toevoegen van metadata
Wat heeft de docent aan HIVE? (2) Een faciliteit om te zoeken op inhoud en op onderwijskundige toepasbaarheid in het totaal van de EUR-onderwijsoutput zoals dat door docenten beschikbaar is gesteld Een importmedium voor contentselecties ‘van buiten’ die bruikbaar zijn voor het creëren van lesmateriaal Een importmedium voor lesmateriaal van derde partijen Een programma dat zich gedraagt als een extra Blackboard-faciliteit Een programma dat zich daarom ook binnen de bescherming van het EUR-domein bevindt
Wat heeft de rest van de EUR aan HIVE? Informatievoorziening: extra verbindingen en extra combinatiemogelijkheden bieden ten behoeve van contentcreatie Studenten: deel kunnen nemen aan meer digitaal geïnspireerd onderwijs Het EUR-onderwijs: extra mogelijkheden krijgen tot kwaliteitsverhoging De EUR als ORG: in het bezit komen van een kennisbank van EUR-onderwijsexpertise
Stand van zaken nu De HIVE-pilot is een proefproject, op basis van toestemming CVB Samenwerking UB en OECR Doel: goede afweging mogelijk maken of generieke invoer gewenst is Programma HIVE draait in proefopstelling Pakketten content worden toegevoegd tot in oktober 2004 Periode oktober – januari ervaring opdoen via deelnemende docenten en studenten Maart 2005: rapportage aan CVB