HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Advertisements

E-DEPOT en digitale toegankelijkheid 19 oktober 2006.
Digitaal Depot. Waarom een Digitaal Depot •Overheden en particulieren werken steeds meer en soms alleen nog maar digitaal; •Gebruikers verwachten digitaal.
Digitale Toegankelijkheid Trends, ideeën, (on)mogelijkheden Peter Horsman.
Basis van digitaal collectiemanagement
Een korte blik op het E-depot
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Primaire OnderzoeksData In Utrecht Makkelijk toegankelijk een podium voor uw waardevolle onderzoeksdata.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Location Based Services SURFnet Expertise Seminar 12 Oktober 2005
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
Bibliotheek in de wolken vorm en inhoud van informatie.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
moderniseren van het curriculum.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Kenmerk:18 juni 2015 ONDERZOEKSDATA ONDERZOCHT Datamanagement bij Avans Hogeschool Marjon Warmerdam Marijke Rinkel.
Mm-dd-yy | 1 Blackboard gebruikersdag over BBCS 1 november 2007 Frits van Kouwenhove Eline Noorbergen.
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
Social work Week 2.
SuSeSuSeSuSeSuSe Summa Search Presentatie Paul Hulsbosch, docent Summa Zorg.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
12.30 – 13.00Inloop en lunch – 13.15Welkom en toelichting Open Toegang/Semantiek – 14.30Korte presentaties ( minuten per stuk)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
L&M Software presentatie VGN 27 juni 2011 © L&M Software.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
De familie Atlassen 21 juni 2016 Channah Betgen (contentbeheer)
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Blackboard 6.1 Ronald Hos.
Learning Content Management Systeem
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Guus Eilers ICT&O Platform, 14 maart 2002
I-lab Waarom dit project, wat is het, wat is de stand van zaken en wat levert het op voor de onderzoeker?
Center for e-Learning, RSM
ETUDE Toetsservicesysteem
Blackboard implementatieplan
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Het E-depot van Rotterdam
December 25, 2018.
Data in de Parkeer keten
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
LOREnet feb
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository Universiteitsbibliotheek SWICT studiemiddag – OnderWIJS op weg HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository Jan Jüngen Coördinator EURLib-projecten UB Erasmus Universiteit Rotterdam 22 juni 2004

Inhoud presentatie Waarom is de universiteitsbibliotheek geïnteresseerd in de HIVE-pilot? Contentproductie en contentverrijking Een onderwijsrepository als platform? Stand van zaken nu

Klassieke, papieren bibliotheek Legt verzamelingen aan van voor doelgroepen relevante informatie Gaat deze verzamelingen optimaliseren, beheren, ter beschikking stellen Op contentniveau betekent dit: Classificeren content volgens internationale standaarden Opslag classificatie in zoeksysteem Content opslaan in een magazijn Gericht uitleveren na zoekactie klant

Digitale bibliotheek: logistiek en distributie Legt verbindingen met voor doelgroepen relevante digitale content, waar deze zich ook fysiek bevindt Optimaliseert vindbaarheid, bereikbaarheid Optimaliseert bruikbaarheid, inzetbaarheid Specialiseert zich in Rechtstreekse koppelingen maken tussen gedistribueerde content en de workspace van doelgroepen Zoeksystemen Doorzoekbaar maken van content Rechtenmanagement

Contentproductie en onderwijs Voor onderwijs relevante digitale content: Onbewerkte bronnen (a) Kant-en-klaar lesmateriaal (b) Bewerkingen van a en/of b Wordt geproduceerd door: Onderzoeks cq. kennisinstellingen Wetenschappelijke uitgeverijen Docenten en studenten ! Docenten en studenten van de EUR creëren bij elke bewerking van digitale content nieuwe, waaraan EUR-expertise, richting en ervaring is toegevoegd

Contentverrijking bereikbaar maken De digitale bibliotheek streeft ernaar om: vanuit iedere DLO alle binnen de EUR beschikbare onderwijs-relevante content rechtstreeks bereikbaar en bewerkbaar te maken Ook de output (= de toegevoegde waarde) van EUR-docenten en –studenten Nodig: een passend logistiek systeem, een onderwijsrepository (archief, depot) van het type HIVE

Wat is en kan HIVE? HIVE = een beheersomgeving voor Learning Content op basis van een database Importeert alle bekende formaten (teksten, afbeeldingen, multimedia) Vanuit DLO’s (naadloze koppeling met Bb) Koppelbaar met andere contentleveranciers (UB, repositories) Koppelbaar met auteurssoftware Kan inhoudelijke en onderwijskundige metadata toevoegen Kan toegangs- en gebruiksrechten toevoegen Exporteert packages naar iedere DLO Typisch backoffice-systeem

Wat heeft de docent aan HIVE? (1) Een opslagmedium voor de eigen professionele output Een tool voor het updaten van eigen werk, resp. het samenstellen van nieuw werk Een tool om aan opgeslagen eigen content toegangs- en gebruiksrechten te verbinden richting EUR-docenten en –studenten (Wie mag Waar bij onder Welke condities?) Een mogelijkheid om eigen werk vindbaar te maken voor andere EUR-docenten, door het gericht toevoegen van metadata

Wat heeft de docent aan HIVE? (2) Een faciliteit om te zoeken op inhoud en op onderwijskundige toepasbaarheid in het totaal van de EUR-onderwijsoutput zoals dat door docenten beschikbaar is gesteld Een importmedium voor contentselecties ‘van buiten’ die bruikbaar zijn voor het creëren van lesmateriaal Een importmedium voor lesmateriaal van derde partijen Een programma dat zich gedraagt als een extra Blackboard-faciliteit Een programma dat zich daarom ook binnen de bescherming van het EUR-domein bevindt

Wat heeft de rest van de EUR aan HIVE? Informatievoorziening: extra verbindingen en extra combinatiemogelijkheden bieden ten behoeve van contentcreatie Studenten: deel kunnen nemen aan meer digitaal geïnspireerd onderwijs Het EUR-onderwijs: extra mogelijkheden krijgen tot kwaliteitsverhoging De EUR als ORG: in het bezit komen van een kennisbank van EUR-onderwijsexpertise

Stand van zaken nu De HIVE-pilot is een proefproject, op basis van toestemming CVB Samenwerking UB en OECR Doel: goede afweging mogelijk maken of generieke invoer gewenst is Programma HIVE draait in proefopstelling Pakketten content worden toegevoegd tot in oktober 2004 Periode oktober – januari ervaring opdoen via deelnemende docenten en studenten Maart 2005: rapportage aan CVB