xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
Advertisements

Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Studiesucces door integratie werkvormen
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Begeleiden van het B-leerproces
Jos van Hijfte 8 November 2007
Participatie en een Klantenraad
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Beter Benutten-aanpak
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
moderniseren van het curriculum.
Convergeren en selecteren
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Project Proceshuis Road show
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
Structuurborden. Visualisatie hulpmiddelen inclusief training en coaching op de werkplek. Om dagelijkse problemen vast te leggen, de voortgang te bewaken.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Met Minder Meer en Beter
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Innovatie in het onderwijs
Een vergadering organiseren
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Vergadering Personeelsdienst
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Waarden en toegewijde actie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methoden om te werken aan continue verbetering
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Spel en beweging in het onderwijs
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier 9/6/2018 Studiesucces Reindert Westrik Tjitske Cazemier xxxxxxxxxxxxx

Agenda Kader: studiesucces Werkwijze Aan de slag!

Kader: studiesucces Studiesucces is voor ons: Pakket maatregelen om succes voor de individuele student te bevorderen Studiesucces is continu verbeteren. We werken op feiten gebaseerd We zetten op een structurele manier combinaties van maatregelen in monitoren deze We werken we bottom-up We staan we voor maatwerk per opleiding We verbinden met expertise uit onze HU (onderwijsinnovatie, OO&S, BICC etc.) Studiesucces is beïnvloedbaar door (ingrepen op): Binding Toetsing Didactiek Organisatie van het onderwijs Bij studiesucces gaat het om zoeken naar de optimale samenhang tussen deze (en externe) factoren.

Werkwijze Volgens de DMAIC-structuur (uit Lean Six Sigma) In een verbeterteam met docenten én studenten Begeleiding door procesbegeleider Afgebakend knelpunt, afgerond traject  inclusief de evaluatie! Binnen verschillende instituten zijn nu verschillende verbeterteams actief. Procesbegeleiders overleggen met elkaar en delen kennis, ervaringen en inzichten. Binnen het IMT rapporteert de portefeuillehouder studiesucces de voortgang op de verschillende verbeterteams. Control Improve Analyse Measure Define Definiëren van het probleem Hoe loopt het proces nu? Identificeren van oorzaken Verbeteren van het proces Monitoren en verankeren

Beschrijven huidige situatie Teveel uitval doordat studenten niet gemotiveerd zijn Define Measure Analyse Improve Control

Studievoortgang nominaal Enquete | interviews | klasgesprek xxxxxxxxxxxxxxx 9/6/2018 Measure Rendementcijfers Studievoortgang nominaal Enquete | interviews | klasgesprek Define Measure Analyse Improve Control xxxxxxxxxxxxx

STEL DE KERN VAN HET PROBLEEM VAST Identificeren oorzaken | Prioriteren STEL DE KERN VAN HET PROBLEEM VAST Define Measure Analyse Improve Control

Visgraat!! Define Measure Analyse Improve Control Identificeren oorzaken | Prioriteren Visgraat!! Define Measure Analyse Improve Control

BEDENK GERICHTE INTERVENTIES Define Measure Analyse Improve Control

xxxxxxxxxxxxxxx 9/6/2018 xxxxxxxxxxxxx

Brainstormen Stel je oordeel uit – alle ideeën zijn goed, worden aanvaard en opgeschreven Focus op kwantiteit – streef naar zoveel mogelijk ideeën Freewheel – spring gerust van het ene idee op het andere Hitch-hike – lift mee op andermans ideeën Vraagstukken: Leerproces begeleiding – hoe zorgen we ervoor dat wij (als docenten) de studenten voldoende laten oefenen zodat zij de stof echt begrijpen, de juiste balans vinden tussen aan het handje nemen en zelf doen? – hoe zorgen we ervoor dat we veel stof in een korte periode leren, direct aan staan, geen oefenachterstand oplopen? Twee groepen 2x20 minuten. visueel – teken je idee (20 min) opschrijven – schrijf je idee op in steekwoorden (20 min)

VOER INTERVENTIES UIT EN MEET EFFECTIVITEIT Define Measure Analyse Improve Control

Studievoortgang nominaal Control Rendementcijfers Studievoortgang nominaal Enquete

Key takeaways: ACHTERHAAL FACTBASED DE KERN VAN HET PROBLEEM ZET DIRECT KLEINE EN GERICHTE STAPPEN LEER VAN ELKAAR