Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars www.digitaledidactiek.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Van idee tot digitaal materiaal
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Michel Visser Founder EesySoft
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Rekenen en Rekenproblemen
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
ICT in het Onderwijs bij TBM
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Sessie ‘Cursussen’ IVN Ledendag NH 4 oktober 2014.
Workshop ‘visieversneller’
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Mondzorg - persoonsgericht
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Resultaten ICT monitor 2002
Sieberdam/ROCS & KODOS
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Ouders en school samen Maart 2016
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Activernde didactiek & passende werkvormen
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars www.digitaledidactiek.nl

Digitale Didactiek in het kort Kennis voor docenten verzamelen en beschikbaar stellen op het gebied van e-learning 2500 tot 3000 verschillende gebruikers per week Bijna 2800 leden, meer dan 1200 abonnees op e-journal Begin 2006 onderzoek: hoe wordt Digitale Didactiek gebruikt en gewaardeerd?

Wie zijn de 246 respondenten? Vooral uit hoger onderwijs (118), maar ook MBO (32), VO (37), PO (6) en Bedrijfsleven (34) Vooral uit Nederland (221) Vooral docenten (79), maar ook onderwijskundigen (51) en ICT coördinatoren (33) Meer mannen dan vrouwen (148 vs. 98) Vooral personen met meer dan 10 jaar onderwijservaring (126) Vooral in leeftijdscategorie Ouder dan 51 (91) en Tussen 46 en 50 (53)

Hoe lang en vaak gebruiken de respondenten www.digitaledidactiek.nl? Langer dan 2 jaar: 88 Tussen 1 en 2 jaar: 78 Gemiddeld 1 keer per maand: 89 Gemiddeld 2 keer per maand: 61

Waarom gebruikt u www.digitaledidactiek.nl ? Om een idee te krijgen van mogelijkheden ICT gebruik: 70% / 77% Om op zoek te gaan naar voorbeelden van andere docenten: 68% / 77% Om gerichte instructies te vinden hoe ik ICT in mijn onderwijs kan gebruiken: 35% / 42% Om na uitvoering concrete handreikingen te vinden voor het verbeteren van de cursus:17% / 23% Om contact te leggen met collega’s: 12% / 2% Niet met een echt doel, maar om gewoon wat rond te kijken: 23% / 30%

Kwaliteitsoordeel IDEEën (5-puntsschaal) Kwaliteit IDEEën: 3.70 / 3.76 Niveau IDEEën: 3.63 / 3.67 Structuur / opzet IDEEën: 3.63 / 3.67 IDEEën bruikbaar voor eigen onderwijs: 3.27 / 3.48 Nuttige site: 4.17 / 4.26 Collega’s attenderen: 3.86 / 3.79

Belang onderdelen IDEEën (5-puntsschaal) Voorbeeld uit praktijk: 4.30 / 4.21 Doel: 4.08 / 4.00 Wanneer te gebruiken: 3.81 / 3.74 Hoe maak je dit als docent: 3.90 / 4.09 Het gebruik: 3.95 / 3.95 Randvoorwaarden en specificaties: 3.79 / 3.77 Achtergrond: 3.60 / 3.53

Belangrijkste reden om IDEEën niet te gebruiken Gebrek aan tijd: 33% / 44% Praktijkvoorbeeld komt uit een andere context: 18% / 9% Gebrek aan technische faciliteiten: 11% / 16%

Hoeveel IDEEën heeft u daadwerkelijk toegepast? 6 of meer IDEEën: 5% / 7%

Waardering Digitale Didactiek Leren via www.digitaledidactiek.nl is prettig: 3.58 / 3.67 Leren via www.digitaledidactiek.nl is efficiënt: 3.49 / 3.65 Leren via www.digitaledidactiek.nl sluit aan bij hoe ik graag leer: 3.50 / 3.67 Hoe belangrijk is het dat www.digitaledidactiek.nl ook na 1 januari 2007 blijft bestaan? 4.23 / 4.29 Ben u bereid voor de site te betalen? 19% ja, 81% nee 26% ja, 70% nee

Eindoordeel Digitale Didactiek Mijn kennis is door www.digitaledidactiek.nl vergroot: 3.50 / 3.60 www.digitaledidactiek.nl draagt bij aan het oplossen van ICT-problemen: 3.23 / 3.43 www.digitaledidactiek.nl helpt om kwalitatief goed onderwijs met e-learningmiddelen te maken: 3.46 / 3.54 www.digitaledidactiek.nl is de verzamelplaats voor expertise over didactische toepassing ICT: 3.52 / 3.77 Gemiddeld cijfer: 7.29 / 7.63

Conclusie en discussie Gebruikers zijn positief over Digitale Didactiek Winst te behalen bij afstemming inhoud en voorbeelden IDEEën op eigen onderwijs/ faculteit/ discipline Voorbeeld: HANovatie (http://www.han.nl/insite_new/ovatie_portal/fac_frameset.xml)

Discussievragen Hoe kan Digitale Didactiek worden ingezet bij het professionaliseren van docenten op de EUR? Welke ideeën zijn er om de IDEEën meer te kunnen laten aansluiten bij het onderwijs van de verschillende faculteiten?