Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars www.digitaledidactiek.nl
Digitale Didactiek in het kort Kennis voor docenten verzamelen en beschikbaar stellen op het gebied van e-learning 2500 tot 3000 verschillende gebruikers per week Bijna 2800 leden, meer dan 1200 abonnees op e-journal Begin 2006 onderzoek: hoe wordt Digitale Didactiek gebruikt en gewaardeerd?
Wie zijn de 246 respondenten? Vooral uit hoger onderwijs (118), maar ook MBO (32), VO (37), PO (6) en Bedrijfsleven (34) Vooral uit Nederland (221) Vooral docenten (79), maar ook onderwijskundigen (51) en ICT coördinatoren (33) Meer mannen dan vrouwen (148 vs. 98) Vooral personen met meer dan 10 jaar onderwijservaring (126) Vooral in leeftijdscategorie Ouder dan 51 (91) en Tussen 46 en 50 (53)
Hoe lang en vaak gebruiken de respondenten www.digitaledidactiek.nl? Langer dan 2 jaar: 88 Tussen 1 en 2 jaar: 78 Gemiddeld 1 keer per maand: 89 Gemiddeld 2 keer per maand: 61
Waarom gebruikt u www.digitaledidactiek.nl ? Om een idee te krijgen van mogelijkheden ICT gebruik: 70% / 77% Om op zoek te gaan naar voorbeelden van andere docenten: 68% / 77% Om gerichte instructies te vinden hoe ik ICT in mijn onderwijs kan gebruiken: 35% / 42% Om na uitvoering concrete handreikingen te vinden voor het verbeteren van de cursus:17% / 23% Om contact te leggen met collega’s: 12% / 2% Niet met een echt doel, maar om gewoon wat rond te kijken: 23% / 30%
Kwaliteitsoordeel IDEEën (5-puntsschaal) Kwaliteit IDEEën: 3.70 / 3.76 Niveau IDEEën: 3.63 / 3.67 Structuur / opzet IDEEën: 3.63 / 3.67 IDEEën bruikbaar voor eigen onderwijs: 3.27 / 3.48 Nuttige site: 4.17 / 4.26 Collega’s attenderen: 3.86 / 3.79
Belang onderdelen IDEEën (5-puntsschaal) Voorbeeld uit praktijk: 4.30 / 4.21 Doel: 4.08 / 4.00 Wanneer te gebruiken: 3.81 / 3.74 Hoe maak je dit als docent: 3.90 / 4.09 Het gebruik: 3.95 / 3.95 Randvoorwaarden en specificaties: 3.79 / 3.77 Achtergrond: 3.60 / 3.53
Belangrijkste reden om IDEEën niet te gebruiken Gebrek aan tijd: 33% / 44% Praktijkvoorbeeld komt uit een andere context: 18% / 9% Gebrek aan technische faciliteiten: 11% / 16%
Hoeveel IDEEën heeft u daadwerkelijk toegepast? 6 of meer IDEEën: 5% / 7%
Waardering Digitale Didactiek Leren via www.digitaledidactiek.nl is prettig: 3.58 / 3.67 Leren via www.digitaledidactiek.nl is efficiënt: 3.49 / 3.65 Leren via www.digitaledidactiek.nl sluit aan bij hoe ik graag leer: 3.50 / 3.67 Hoe belangrijk is het dat www.digitaledidactiek.nl ook na 1 januari 2007 blijft bestaan? 4.23 / 4.29 Ben u bereid voor de site te betalen? 19% ja, 81% nee 26% ja, 70% nee
Eindoordeel Digitale Didactiek Mijn kennis is door www.digitaledidactiek.nl vergroot: 3.50 / 3.60 www.digitaledidactiek.nl draagt bij aan het oplossen van ICT-problemen: 3.23 / 3.43 www.digitaledidactiek.nl helpt om kwalitatief goed onderwijs met e-learningmiddelen te maken: 3.46 / 3.54 www.digitaledidactiek.nl is de verzamelplaats voor expertise over didactische toepassing ICT: 3.52 / 3.77 Gemiddeld cijfer: 7.29 / 7.63
Conclusie en discussie Gebruikers zijn positief over Digitale Didactiek Winst te behalen bij afstemming inhoud en voorbeelden IDEEën op eigen onderwijs/ faculteit/ discipline Voorbeeld: HANovatie (http://www.han.nl/insite_new/ovatie_portal/fac_frameset.xml)
Discussievragen Hoe kan Digitale Didactiek worden ingezet bij het professionaliseren van docenten op de EUR? Welke ideeën zijn er om de IDEEën meer te kunnen laten aansluiten bij het onderwijs van de verschillende faculteiten?