Introductie professionele leergemeenschap Maarten Bruns – plgonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Appreciative inquiry:
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1.
Leiderschap.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Appreciative Inquiry & Leiderschap
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Consultancy, Research & Design Consultancy, Research & Design.
Congres Appreciative Inquiry
moderniseren van het curriculum.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Integraal sociaal werk
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
What is the meaning of? Student centered learning
Sleutels, codes en aanwijzingen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nee Zeggen!.
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
De Kwaliteit Verbetercyclus
Sleutels, codes en aanwijzingen
Volksuniversiteit Zwolle
Sleutels, codes en aanwijzingen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Design Thinking Immo Dijkma
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Social media voor statenleden/politici
Design Thinking Immo Dijkma
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Introductie professionele leergemeenschap Maarten Bruns – plgonderwijs Introductie professionele leergemeenschap Maarten Bruns – plgonderwijs.nl

Wat is een PLG? Een professionele leergemeenschap is een klein team (6-12 deelnemers) dat regelmatig bij elkaar komt om op een gestructureerde wijze kennis en ervaring te delen rond een relevant thema, waarbij de inzichten bovendien direct praktisch toegepast worden om de praktijk te verbeteren.

Principes Van elkaar leren, voorbij externe kennisinjectie (80% zit al in de groep!) Leergemeenschap laten ontstaan en laten groeien Onderwerpen die er echt toe doen voor de deelnemers Opgedane inzichten daadwerkelijk toepassen en delen

Professionaliseren door samen te werken

Voorwaarden voor het leerproces Petten bij de deur Elke perceptie heeft waarde Dialoog is de voertaal Zelforganiserende teams

Maar hoe dan?

Vandaag: groen zelfbeheer Onderwerp: Groen Zelfbeheer Belangrijkste tool: Appreciative Inquiry

“Zorg voor een goede verbinding van sterke krachten zodat de zwakke kanten irrelevant worden” -Peter Drucker-

Positieve kern

Waarom Appreciative Inquiry? Positive psychology. Door te richten op dingen die goed gaan (positive core), breng je meer goeds teweeg. Je voorkomt bovendien een negatieve spiraal (traditioneel). De vraag stellen is de positieve ontwikkeling beginnen. AI ontkent niet de problemen, maar benadrukt de kracht van het positieve. Placebo effect: nepmedicijnen die toch werken Pygmalion studies: zwakke en goede leerlingen, effect versterkt Sport: denk ik ga de bal daar raken i.p.v. ik moet niet missen Bowlen: groep 1 ziet goede dingen, groep 2 ziet fouten op video. Groep 1 doet het daarna 100% beter

“People move into the direction of what they study” Watch your thoughts; they become words Watch your words; they become habits Watch your habits; they become character Watch your character; it becomes destiny Notes: Lao Tzu (6th century BC)

Theory Base: 5 Principles of AI 1. Constructionist Principle Words create worlds: People construct their understanding of the world socially – through language and conversation we construct realities together 2. Principle of Simultaneity Inquiry creates change: The moment questions are asked, change starts to happen; fatefully. 3. Poetic Principle We can choose what we study; human organisations are an open book constantly being co-authored. 4. Anticipatory Principle Image inspires action 5. Positive Principle Positive approach gives energy. Momentum for change requires large amounts of positive affect

Exploratie De deelnemers verkennen wat bekend is over het onderwerp door te delen.

Opdracht 1: AI-Interview Duo’s, 20 minuten per persoon Noem een piekervaring uit je eigen gemeentepraktijk waar je echt gemotiveerd en trots op was Wat lag hieraan ten grondslag? Noem een door jou in de praktijk gebruikte topwerkwijze om zelfbeheer te organiseren Wat maakte het zo succesvol? Stel, je wordt over twee jaar wakker. Welke 3 wensen zijn vervuld als het gaat over succesvol zelfbeheer?

AI Interviewer Maak persoonlijk contact, leef mee, je hoeft niet neutraal te zijn. Vraag om verhalen, niet om feiten meningen of theorieën, laat de ander een interne reis maken. Bouw op de persoonlijke werkervaringen en levenservaringen. Laat zien dat je luistert en dat het je boeit Sluit af door samen te vatten wat jouw het meeste inspireerde Maak aantekeningen.

Condensatie Wat zijn de belangrijkste inzichten uit de exploratiefase? hoe kunnen we deze benutten in onze eigen gemeente?

Opdracht 2: Succesfactoren 35 minuten, teams 4-5 personen (incl. 10 min. presentaties) Destilleer wat volgens jullie de vijf belangrijkste factoren voor succes zijn. Onderzoek samen hoe je deze succesfactoren en oplossingen in je eigen praktijk kan toepassen.

Maken De deelnemers maken een tastbaar en functioneel product (film, artikel, ontwerp, stappenplan, etc) waarin de kennis uit de eerste twee fasen wordt verwerkt. Dit product is ‘verstuurbaar’

Opdracht 3: plug-in modules Een plug-in is een praktische toevoeging op de bestaande praktijk die snel toe te passen is Duur: 40 minuten (incl. 10 min voor presentaties) Opdracht Benut dezelfde teams als bij opdracht 2 Bedenk op basis van de positieve kern 2 plug-ins die je in eigen gemeentepraktijk kan invoegen Zorg voor een heldere plug-in handleiding Presenteer de plug-ins aan het andere team * Schrijf op geeltjes hoe je 1 of meerdere van deze modules komende week gaat toepassen

Swimming Lanes retrospective Wat ging er goed, wat kan beter en wat moet beter

* extra oefening: flip-het Doel: negatieve focus omzetten naar positieve focus Duur: 25 minuten Hang een flip op en verdeel deze in 2 delen Laat deelnemers onderin de dingen zetten die ze niet bevallen of niet goed zijn. Vraag de deelnemers vervolgens om deze gedachten te flippen en om te zetten naar het positieve (bestuur werkt niet mee -> een betrokken en actief bestuur). Bespreek samen hoe je deze positieve kant tot stand kan brengen.