Bram De Bie Initiatie Webquests.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Flipping the classroom
Het doen van onderzoek in klas 4
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Een jeugdboek op de planken
BattleBots The school battle.
Concept presentatie 1.individueel concept (pdf-upload donderdag) 2.live presentatie (vrijdag op afspraak)
Taal en woordenschat Landbouw woorden en Contaminaties
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Bronnen Merle Wissink.
Bestrijd een vooroordeel
Debriefing 24 januari 2012.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 08 Les 7 Engagement MEDMEC 08 Les 7.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Webkwesties webquest.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
NLT modules en excellentiebevordering
Tweede wereldoorlog.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
Welkom les Internet & Commercie. Waarom Internet & Commercie Onderdeel van het leven Toekomstgericht Toepassingen bedrijfsleven Algemene kennis kan beter.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
SET schrijfvaardigheid H5
Differentiëren in de Franse les
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Wat is een webquest?.
SET schrijfvaardigheid H5
Curriculumontwerp AVO
Bronnen en onderzoeksvragen
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Eén portie sprinkhaan, graag!
Krachtige Leeromgeving
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Betoog.
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
4 havo Schrijflijn les 1
Product van TU Delft, SEC
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Titel van trainingspresentatie
Jongens en meisjes …verschillende rollen
E health, Domotica en E-learning
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Bram De Bie Initiatie Webquests

Alle info over de les… http://webquestinfo.weebly.com/

Didactische achtergrond

“oneindige” internet “zoek op het internet” Te veel informatie: verlies van concentratie, motivatie Vaak enkel “wikipedia” Betrouwbaarheid van sites? “gekleurde sites”: Commercieel, religieus, politiek, …

Leerkracht biedt bronnen aan Voordelen? Nadelen?

Bronnen aanbieden Beperkt aantal bronnen aanbieden Nadeel? Correcte info (daar sta je als leerkracht voor in) Geen tijdverlies Sites die leerlingen nooit zouden bezoeken te weinig prentjes, te veel tekst andere taal Nadeel? Leerlingen leren op die manier niet kritisch omgaan met bronnen

Waar en met wie? Waar en met wie kunnen leerlingen ”zoekopdrachten” op het internet uitvoeren?

Waar en met wie? Individueel In groep Thuis In de klas

Welke leerstof/doelen?

Welke leerstof/doelen? Nieuwe leerstof Herhaling Uitbreiding voor sterke leerlingen Bijwerken zwakke leerlingen

Vorm en inhoud Vorm is belangrijk! (aantrekkelijk voor leerlingen) … maar inhoud primeert!

Wat is een Webquest?

Wat? Onderzoeksgerichte opdracht Individueel of in groep Bronnen: Internet Gevonden informatie verwerken tot een product PPT, maquette, toneel, geschreven werk, poster, muziekstuk, mindmap, …

Structuur Webquest

Structuur Webquest 1. Inleiding 2. Taak/Opdracht 3. Proces/Werkwijze 4. Bronnen 5. Beoordeling/Evaluatie 6. Afsluiter 7. Leerkracht

1. Inleiding/introductie Aantrekkelijk voorstellen van context Leerlingen zin doen krijgen in het maken van de webquest! Leefwereld en beginsituatie van de leerling Attractief en visueel interessant Geef de leerling een rol (detective, kapitein, …) Goed inkleden (verhaal) Aanpassen aan de doelgroep!

2. Taak/opdracht Uitleg opdracht Probleem oplossen Standpunt innemen/verdedigen Iets maken Dingen vergelijken Sorteren, ordenen Samenvatten Presentatie geven

2. Taak/opdracht Wat wordt er verwacht? Een diavoorstelling, een muziekstuk, de oplossing van een vraagstuk, een reflectie, een eigen oordeel, …

3. Proces/Werkwijze Hoe moet de leerling de opdracht aanpakken? Helder stappenplan! Dit is de verwerkingsfase voor de leerling Leerling aanspreken in 2e persoon enkelvoud Je bent op zoek naar… Je moet met 2 andere leerlingen uitzoeken wat het…

3. Proces/Werkwijze Hoe afgeven? Mailen, uploaden smartschool, …

4. Bronnen Geef voldoende bronnen minstens 5, zodat de leerling keuze heeft Werk je met rollen? Geef dan genoeg links per rol Meestal links, maar boek uit de schoolbibliotheek kan ook!

5. Beoordeling/Evaluatie Evaluatiecriteria Meestal in tabelvorm Onvoldoende Voldoende Perfect opsomming of omschrijving voor een onvoldoende aan deze voorwaarden moet je product voldoen voor een voldoende als je product aan deze voorwaarden voldoet is het helemaal goed! Onderdeel Punten Opmaak /5 Structuur /6 Voorstelling /9

6. Afsluiter Wat hebben we geleerd? Samenvatting Korte quiz Reflectieopdrachtje enquête

7. Leerkracht Achtergrondinfo voor (andere) leerkracht Titel Onderwerp School/Klas/Richting (doelgroep) Individueel/groep Tijd (aantal lesuren) Extra materiaal …

Bronnen en extra informatie

Webquests algemeen www.webkwestie.nl Webquest maken www.webquest.org (EN) http://webquests.nl http://www.hesbania.net/hesbania/digitale-didactiek/webquest.html

Voorbeelden webquests Het koningshuis Het oude testament http://questgarden.com/ (EN) http://www.webkwestie.nl/ Anna Frank en Anne Frank (vergelijk ze eens qua inhoud en vormgeving!) Griekse mythen http://www.webkwestie.nl/bacterien2/werkwijze.htm Google...