Bram De Bie Initiatie Webquests
Alle info over de les… http://webquestinfo.weebly.com/
Didactische achtergrond
“oneindige” internet “zoek op het internet” Te veel informatie: verlies van concentratie, motivatie Vaak enkel “wikipedia” Betrouwbaarheid van sites? “gekleurde sites”: Commercieel, religieus, politiek, …
Leerkracht biedt bronnen aan Voordelen? Nadelen?
Bronnen aanbieden Beperkt aantal bronnen aanbieden Nadeel? Correcte info (daar sta je als leerkracht voor in) Geen tijdverlies Sites die leerlingen nooit zouden bezoeken te weinig prentjes, te veel tekst andere taal Nadeel? Leerlingen leren op die manier niet kritisch omgaan met bronnen
Waar en met wie? Waar en met wie kunnen leerlingen ”zoekopdrachten” op het internet uitvoeren?
Waar en met wie? Individueel In groep Thuis In de klas
Welke leerstof/doelen?
Welke leerstof/doelen? Nieuwe leerstof Herhaling Uitbreiding voor sterke leerlingen Bijwerken zwakke leerlingen
Vorm en inhoud Vorm is belangrijk! (aantrekkelijk voor leerlingen) … maar inhoud primeert!
Wat is een Webquest?
Wat? Onderzoeksgerichte opdracht Individueel of in groep Bronnen: Internet Gevonden informatie verwerken tot een product PPT, maquette, toneel, geschreven werk, poster, muziekstuk, mindmap, …
Structuur Webquest
Structuur Webquest 1. Inleiding 2. Taak/Opdracht 3. Proces/Werkwijze 4. Bronnen 5. Beoordeling/Evaluatie 6. Afsluiter 7. Leerkracht
1. Inleiding/introductie Aantrekkelijk voorstellen van context Leerlingen zin doen krijgen in het maken van de webquest! Leefwereld en beginsituatie van de leerling Attractief en visueel interessant Geef de leerling een rol (detective, kapitein, …) Goed inkleden (verhaal) Aanpassen aan de doelgroep!
2. Taak/opdracht Uitleg opdracht Probleem oplossen Standpunt innemen/verdedigen Iets maken Dingen vergelijken Sorteren, ordenen Samenvatten Presentatie geven
2. Taak/opdracht Wat wordt er verwacht? Een diavoorstelling, een muziekstuk, de oplossing van een vraagstuk, een reflectie, een eigen oordeel, …
3. Proces/Werkwijze Hoe moet de leerling de opdracht aanpakken? Helder stappenplan! Dit is de verwerkingsfase voor de leerling Leerling aanspreken in 2e persoon enkelvoud Je bent op zoek naar… Je moet met 2 andere leerlingen uitzoeken wat het…
3. Proces/Werkwijze Hoe afgeven? Mailen, uploaden smartschool, …
4. Bronnen Geef voldoende bronnen minstens 5, zodat de leerling keuze heeft Werk je met rollen? Geef dan genoeg links per rol Meestal links, maar boek uit de schoolbibliotheek kan ook!
5. Beoordeling/Evaluatie Evaluatiecriteria Meestal in tabelvorm Onvoldoende Voldoende Perfect opsomming of omschrijving voor een onvoldoende aan deze voorwaarden moet je product voldoen voor een voldoende als je product aan deze voorwaarden voldoet is het helemaal goed! Onderdeel Punten Opmaak /5 Structuur /6 Voorstelling /9
6. Afsluiter Wat hebben we geleerd? Samenvatting Korte quiz Reflectieopdrachtje enquête
7. Leerkracht Achtergrondinfo voor (andere) leerkracht Titel Onderwerp School/Klas/Richting (doelgroep) Individueel/groep Tijd (aantal lesuren) Extra materiaal …
Bronnen en extra informatie
Webquests algemeen www.webkwestie.nl Webquest maken www.webquest.org (EN) http://webquests.nl http://www.hesbania.net/hesbania/digitale-didactiek/webquest.html
Voorbeelden webquests Het koningshuis Het oude testament http://questgarden.com/ (EN) http://www.webkwestie.nl/ Anna Frank en Anne Frank (vergelijk ze eens qua inhoud en vormgeving!) Griekse mythen http://www.webkwestie.nl/bacterien2/werkwijze.htm Google...