SILVIA VAN AKEN The Labyrinth of the Mind. Een narratieve-stilistische analyse van Jaco Van Dormaels ‘mindfilms’: Toto le héros (1991), Le huitième jour.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwerp BLOK 1: Zelfreflectie
Advertisements

Een animatiefilm met Windows Movie Maker
Het boek vs de film Life of Pi.
Basis oplieding ta karmaster STAF oktober 2013
Fictieanalyse College 3.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2
Fictieanalyse- proza Eerste bijeenkomst.
Fictieanalyse-proza.
Introductie van ‘ruimte’
M-C Kok Escalle Identiteit Wie ben ik ? Wat ben ik ? Hoe ben ik ?
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Human Dynamics.
 Hoekenwerk. Discussie  Leergebied overschrijdende eindtermen  Leren leren (Van In)  Coöperatief leren  Keuzes maken  Eigen leerstijl hanteren en.
Thema 4 Les 11a Herinneringen
Fictie hoofdstuk 2 VMBO 3A 27 januari 2014.
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
ASS in de levensloop: onderzoek
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
recipients’ impressions of senders’ likability
Reflexivity.
Sjabloon Opdracht 2 Naam: Klas:. Plaats hier de foto Naam: Voornaam: Functie: Geboren op: Geboren te: Overleden op: Overleden te:
Montage en Nabewerking
Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Film theorie les 2 Cinematografie
Hoofdstuk 4 GELUID.
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Cinematografie / stopmotion
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Terminologie ● Een shot of take is één ononderbroken filmopname ● Een scène is een combinatie van verschillende shots, ceze shots groeperen één handeling.
Lesbrief – Siv gaat logeren. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het.
Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Het onderzoeksverslag
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Auteur Titel van de boek.
NVALT-studies app Versie 1.0 December 2016.
De Expressionistische film
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Contact door aanraking
Over de opbrengsten van lezen
Vwo 6 – literatuur Week
Living lab & Storytelling
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Emotie in fotografie.
Introductie, filmanalyse verhaal en mise-èn- scene
Graphic novel: Friend or foe?
Literaire Begrippen.
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

SILVIA VAN AKEN The Labyrinth of the Mind. Een narratieve-stilistische analyse van Jaco Van Dormaels ‘mindfilms’: Toto le héros (1991), Le huitième jour (1996), Mr. Nobody (2009)

DOCTORAATSVERDEDIGING Onderzoeksobject Theoretische concepten Onderzoeksvragen Onderzoeksaanpak Analysemodel Conclusies VRAGENRONDE

ONDERZOEKSOBJECT: INNERLIJKE WERELD VAN PERSONAGES IN SPEELFILMS.

ONDERZOEKSOBJECT INNERLIJKE WERELD VAN PERSONAGES IN SPEELFILMS NARRATOLOGIE – LITERAIRE STUDIES ‘Transparant minds’ (Cohn, 1978) ‘Fictional minds’ (Palmer, 2008; Herman, 2011) NARRATOLOGIE – FILMSTUDIES ‘Mindscreen’ (Kawin, 1978, 2011) ‘Mentale Metadiegese’ (Kuhn, 2008, 2011)

NIEUWE THEORISCHE CONCEPTEN (1) 1. ‘Mindfilm’ i.p.v. ‘Mindscreen’ (Kawin), ‘Mentale Metadiegese’ (Kuhn). Innerlijke leven van personages. Overstijgt louter narratieve of visuele niveau. Innerlijke aspecten van het innerlijke leven (‘minds’) van personages Uiterlijke aspecten van het innerlijke leven (‘minds’) van personages Focalisatie (zintuiglijke waarneming) Cognitie (narratieve informatie/kennis) Emotie Bewustzijnsmodus Taaluitingen Handelingen Lichaamstaal

NIEUWE THEORISCHE CONCEPTEN (2) 2. Bewustzijnsmodus Wat? Stilistische én narratieve procédé. Soorten? Herinnering, droom, verbeelding, hallucinatie & hybride bewustzijnsmodus. Conventies? Divers. Duur? Kort – lang. Frequentie? Eenmaal – meermaals.

CORPUSKEUZE SELECTIECRITERIA Regisseur: 2 of > 'mindfilms' Temporeel: 1990 - 2010 Regionaal: Europese 'mindfilms' BIJKOMENDE CRITERIA Lacunes in onderzoeksveld: < publicaties Inleving als onderzoeker: Belgische cineast Regionaal, temporeel criteria + criterium van regisseur

ONDERZOEKSVRAGEN (1) COV. WELKE NARRATIEVE EN STILISTISCHE KARAKTERISTIEKEN ZIJN TYPEREND VOOR VAN DORMAELS ‘MINDFILMS'? OV 1. Welke bewustzijnsmodi worden gerepresenteerd in deze 'mindfilms'? Bewustzijnsmodus herkenbaar door begin- en eindmarkering? VB: Eerstepersoonsverteller kan herinnering aankondigen. Bewustzijnsmodus afleiden uit narratieve context? VB: Slapend personage + geen natuurwetten (vliegende man) = droom. OV 2. Wat zijn de narratieve functies van deze bewustzijnsmodi? (2 NIVEAUS) Op niveau van personage of geïmpliceerde kijker (kijkproces | kijkreactie). Op microniveau (iconische sequenties) of macroniveau van de tekst (iconische configuratie).

ONDERZOEKSVRAGEN (2) OV 3. Welke intertekstuele referenties bevatten deze 'mindfilms'? OV 3.1. Naar welke 'mindfilms' refereert Van Dormael? OV 3.2. Welke meerwaarde hebben deze referenties? (2 NIVEAUS) Niveau van het personage. VOORBEELD: kijken naar foto roept een mentale staat op bij het personage. Niveau van de geïmpliceerde kijker. VOORBEELD: herkennen van conventies m.b.t. een mentale staat uit een andere 'mindfilm'.

GEÏNTEGREERD ANALYSEMODEL Stilistiek Beeldspoor: mise-en-scène, cinematografie, geschreven talige vormen, beeldovergangen & visuele effecten via montage. Geluidsspoor: geluiden, muziek, gesproken talige vormen, geluidsovergangen & geluidseffecten via montage. Montage: aan elkaar lassen van beeld en geluid. Structuralistische narratologie Narratieve structuur: temporeel, ruimtelijk, causaal. Focalisator. Personage. Cognitieve narratologie Kijkproces: seriële, samengestelde, intertekstuele narrativiteit van beeld & geluid. Kijkreacties m.b.t. verteller: spanning, verrassing, nieuwsgierigheid. Kijkreacties m.b.t. personage: identificatie, vervreemding.

CONCLUSIES WELKE BEWUSTZIJNSMODI? MENTALE STATEN Herinneringen Verbeelding Hybride bewustzijnsmodi Toto le héros (Onbetrouwbare) herinneringen oude man uit 3 periodes: baby, kind, volwassene. Identiteitsverwisseling. Ingebeelde wraak/moord. Ingebeelde held (Toto, verhalen vertellen). Verklaring (handicap, kus). Emotioneel lijden/ Zelfcontrole (versmelten van narratieve niveaus). Alles is verbeelding? Le huitième jour - Scheppingsverhaal: Georges in begin (7D) & Harry op einde (8D). Ingebeelde dialogen. Ingebeelde identiteit (verhaal: Mongool). Mr. Nobody Onbetrouwbare herinneringen oude man uit 5 periodes: ongeboren, baby, kind, puber, volwassene? Verbeelding ongeboren kind? Of kind dat moet kiezen: vader of moeder? Of overleden personage? Verhalen: docu/Sci-Fi? Herinneringen of verbeelding van een oude naamloze man? Of waanzin van puber?

CONCLUSIES FUNCTIE HERINNERING?

CONCLUSIES FUNCTIE DROOM?

CONCLUSIES FUNCTIE VERBEELDING?

CONCLUSIES FUNCTIE HALLUCINATIE?

CONCLUSIES FUNCTIE HYBRIDE BEWUSTZIJNSMODUS?

CONCLUSIES FUNCTIE HYBRIDE BEWUSTZIJNSMODUS?

CONCLUSIES INTERTEKSTUELE REFERENTIES?

CONCLUSIES INTERTEKSTUELE REFERENTIES?

CONCLUSIES INTERTEKSTUELE REFERENTIES?

CONTACT Mail silvia.vanaken@luca-arts.be Onderzoeksgroep Re-visionary (Inter-Action, LUCA) Lirias https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/534552