Basispoort en de implementatie Nummervoorziening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
Advertisements

Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Presentatie van het online groeidocument
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
Wat komt er zoal bij kijken?
Databases Informatica Ga verder met een muisklik. SQL FCO DBMS NE FA
Mailoplossingen voor het onderwijs
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Uitwisseling leerresultaten in de praktijk
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Fundament Informatica
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Overdracht Patiënt (v 1.0)
Agenda Inleiding Vervolg: Drie sporen aanpak
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Tijdelijk informatie systeem overdracht vreemdelingen
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
VCloud as a Service Antoine Schokker. vCloud as a Service - Maastro CLINIC Antoine Schokker –Senior Medewerker I&S Maastro Clinic.
OSO op Edukoppeling Uitgangspunten proefopstelling, ervaringen OSO’15.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
INSTRUCTIE IB SWV RIJNSTREEK DIGITALE GROEIDOCUMENT ROBERT SMEENK.
OUTSOURCING HOSTING & TECHNISCH BEHEER SESSION November 2015.
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel Bespreken van…. Wat moet de rol van Edustandaard zijn ten aanzien van informatiebeveiliging binnen het onderwijs?
©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. RAI Community Technische Implementatie Rob Bakkers
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Informatiebijeenkomst Pilot Zorgvraagzwaarte Geriatrische Revalidatiezorg Patricia Geerts, beleidsmedewerker ActiZ Emi van Galen, beleidsmedewerker ActiZ.
Elektronische Zorgoverdracht Is XDW een mogelijke oplossing? 22 mei – Jan Feenstra.
Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Impressie e-factureren
René Alberts Bettina Erens 13 maart 2017
Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister
Algemene beschrijving van de toepassing
Implementatie BGT Gemeente Leeuwarden.
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Parels en puzzels Remko Boers SCOH.
Privacy binnen de Drechtsteden
Datagedreven werken: anticiperen op een generieke data infrastructuur – het IPP Joris Jan de Vries 1 1.
Privacy binnen de Drechtsteden
Introductie eID juni 2017.
Programmateam implementatie ECK
Programmateam implementatie ECK
Gewenste ECK configuratie MBO
Blik op de Toekomst – Nummervoorziening – ECK iD
Doorontwikkelen BRON vo
Implementatie ECK Jorrit Janszen
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
Kluwer The end of Publishing
ECK iD in het primair onderwijs
Programmateam implementatie ECK
GEU – PO - ENTREE Edu-K H-P Köhler, domeinmanager.
ECK bij Noordhoff Uitgevers
Processen Knelpunten Oplossingen
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON VO
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
ZIVVER introductie implementatieaanpak
De sleutel tot succes in een ontvlechtingsproces
Transcript van de presentatie:

Basispoort en de implementatie Nummervoorziening 11 april 2017 Jan Willem Besteman, projectleider

Basispoort: doel en functie (1) 2013: Pre competitieve samenwerking (stichting) tussen uitgeverijen en distributeurs. SSO platform voor ontsluiting web-based leermateriaal in PO Voor leerkrachten, leerlingen en ICT-coördinatoren. Database - beveiligde omgeving School, jaargroep, leerkracht, leerling, ICT-coördinator, IB’er, RT’er, stagiaire, Applicatie die identificatie/authenticatie regelt (niet de autorisatie) Handelt toegangsverzoek af tot online software van uitgeverijen: Direct via een startportaal in Basispoort. Indirect via startportaal van aan Basispoort gekoppelde netwerkomgeving 99% van alle Nederlandse PO scholen (ook buiten Nederland) gebruiken Basispoort.

Basispoort: doel en functie (2) Eenvoudiger inlogproces voor online lesmateriaal voor leerkracht en leerling. Meer gemak voor leerling, leerkracht, ICT-coördinator, IB’er, stagiaire door: slimme infrastructuur; minder handelingen; minder beheertaken; lagere foutkansen. Optimaliseren van ketenprocessen in gezamenlijke dienstverlening naar scholen. Waarde toevoegen aan het gebruik van de schoolnetwerkomgeving bij toegang. Voldoen aan strengere wordende privacy wetgeving en zelfregulering. Basispoort en alle partners hebben Convenant ondertekend; Basispoort voldoet aan eisen van NCSC; Basispoort is ‘audit baar’ .

Basispoort: participanten en koppelpartners (1) Een Stichting 2. Twee typen participanten: drie schoolleveranciers + vier uitgeverijen 3. Drie typen koppelpartners: Leveranciers schoolnetwerkomgevingen/digitale leer- en werkomgevingen; Leveranciers van Leerling Administratie Software (LAS); Uitgeverijen – anders dan de participanten.

Basispoort: participanten en koppelpartners (2)

Technische partners/leveranciers Basispoort Isaac Bouw & implementatiepartner www.isaac.nl Isaac Managed Services Hosting, beheer en service Computest Testing/Security www.computest.nl

Basispoort en deelname aan Edu-K Vanaf de start eind 2014 op alle niveaus betrokken bij Edu-K, door deelname in: tactisch overleg; bestuur; operationele uitwerking. Als leidende toegangsvoorziening bijdrage aan voor het PO relevante usecases. Participatie in 2017/2018 in de pilots en ketentesten. Planning is op 1 augustus 2018 gereed te zijn voor uiteindelijk situatie: ECK-ID enige identifier voor uitwisseling en toegangsprocessen.

Basispoort: huidig toegangsproces (1) Schoolgegevens, BRIN en dependance code worden bijgewerkt vanuit ASSU. ICT Coördinator maakt namens school, account aan in Basispoort. School importeert in het Basispoort-domein beperkte set gebruikersgegevens Groepen, leerkrachten, leerlingen. Iedere nacht synchronisatie met LAS. Iedere nacht synchronisatie met uitgeverijen/netwerkomgevingen. School koppelt bij uitgeverijen licenties aan groepen Leerling krijgt toegang tot Basispoort o.b.v. IP adres van de school en een inlogcode Identificatie en inlog leerkracht o.b.v. e-mailadres

NB: er gaan géén data terug naar Basispoort! Basispoort: huidig toegangsproces (2) Datastromen: identifiers en attributen leerlingen De gele attributen verdwijnen! domein: school - Basispoort Voornaam Achternaam Tussenvoegsel Geboortedatum Leerlingkey uit het LAS Groepskey uit het LAS Groepsnaam uit het LAS Jaargroep Geslacht BRIN van de locatie leerling administratiesysteem LAS leerling data In database BASISPOORT t.b.v. identificatie groep- en leerling data t.b.v. autorisatie NB: er gaan géén data terug naar Basispoort! groeps - en leerling data t.b.v. identificatie leerling ASSU scholen database adres, BRIN, ASSU nr school t.b.v. identificatie/autorisatie bij netwerkomgeving met SSO wordt voor groep- en leerling het BP ID opgehaald bij Basispoort school netwerkomgeving MOO QL-Online SKOOL Etc.

NB: er gaan géén data terug naar Basispoort! Basispoort: toekomstig toegangsproces Datastromen: identifiers en attributen leerlingen met alleen ECK-ID De gele attributen zijn nieuw en vervangen de eerdere attributen! domein: school - Basispoort Voornaam 1e letter achternaam Tussenvoegsel ECK-ID uit het LAS Groepskey uit het LAS Groepsnaam uit het LAS Jaargroep BRIN van de locatie leerling administratiesysteem LAS leerling data In database BASISPOORT t.b.v. identificatie groep- en leerling data t.b.v. autorisatie NB: er gaan géén data terug naar Basispoort! groep - en leerling data t.b.v. identificatie leerling ASSU scholen database adres, BRIN, ASSU nr school t.b.v. identificatie/autorisatie bij netwerkomgeving met SSO wordt voor groep- en leerling het ECK ID opgehaald bij Basispoort school netwerkomgeving MOO QL-Online SKOOL Etc.

Basispoort en implementatie ECK-ID (1) Duale situatie Ontvangen van ECK-ID van LAS leverancier, naast LAS-key; Aanpassing Basispoort-DB: opslag van ECK-ID (Encrypted) naast Basispoort ID en LAS-key Uitwisselen van ECK-ID met aangesloten partners (uitgeverijen, netwerkleveranciers) aanvullend op bestaande set Partners kunnen aangeven of ze zowel ECK-ID als Basispoort ID willen ontvangen of alleen het ECK-ID. Dit moment x wordt per partner afgesproken. Gebruik van ECK-ID in inlog proces Bij de inlog wordt het ECK-ID gebruikt ipv het Basispoort ID. Dit moment x wordt per partner afgesproken.

Basispoort en implementatie ECK-ID (2) Uiteindelijke situatie (soll) Alle partners werken alleen nog met ECK ID, in zowel de uitwisseling als het toegangsproces Testprocessen in kader van implementatie Nummervoorziening: Testen nieuwe proces met in de uitwisseling zowel het Basispoort-ID als het ECK-ID (2017) Testen met inlog op ECK-ID (2017) Testen nieuwe proces met ook in de uitwisseling alleen het ECK-ID (2018)

Fasering Implementatie Basispoort en implementatie ECK-ID (2) Fasering Implementatie

Basispoort-eisen Nummervoorziening aan koppelpartners (1) In de definitieve situatie moeten de koppelpartners voldoen aan de volgende eisen: LAS-leveranciers: Halen een ECK-ID op bij de Nummervoorziening voor nieuwe personen (leerlingen en leerkrachten). Delen het ECK-ID met partners. Stoppen met het uitwisselen van de LAS-Key. Gebruiken het ECK-ID om leerresultaten van uitgevers te ontvangen en te registreren. Uitgeverijen Werken niet meer met LAS key of met Basispoort ID. Werken intern alleen nog met een intern-id voor een persoon en gebruiken de tabel waarin het intern-id en de geencrypte ECK-ID staat opgeslagen voor de toegang en externe communicatie. Communiceren naar buiten middels het ontvangen van de leerling gegevens vanuit Basispoort (of LAS) en de verwerking van deze gegevens in de interne database. Gebruiken alleen het ECK-ID in het toegangsproces tot software. Koppelen leerresultaten terug middels alleen het gebruik van het ECK-ID.

Basispoort-eisen Nummervoorziening aan koppelpartners (2) In de definitieve situatie moeten de koppelpartners voldoen aan de volgende eisen: Netwerkleveranciers: Werken niet meer met het Basispoort ID. Werken intern alleen nog met een intern-id voor een persoon en gebruiken de tabel waarin het intern-id en de geencrypte ECK-ID staat opgeslagen. Communiceren naar buiten middels het ontvangen van de leerling gegevens vanuit Basispoort (of LAS) en de verwerking van deze gegevens in de interne database. Gebruiken alleen nog het ECK-ID in het toegangsproces naar Basispoort.

Vragen?