Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017
Bijdragen aan kennisontwikkeling en –deling ten aanzien van de professionele ontwikkeling van (HBO) lerarenopleiders op het terrein van praktijkgericht onderzoek en het begeleiden van studentenonderzoek Onderzoek, Uitwisselen van ervaringen/ het delen van (good) practices.
Wie zitten nu in deze themagroep? Gerda Geerdink (HAN) Loes van Wessum (Windesheim-Flevoland) Marieke Pillen (Katholieke Pabo Zwolle) Quinta Kools (Fontys Hogescholen, Tilburg) Martijn Willemse (Windesheim) Lidewij van Katwijk (Stenden Hogeschool) Mascha van Enthoven (HvA) Bert van Veldhuizen (HvA) Fer Boei (Windesheim)
Afgelopen jaren Kleinschalig onderzoek binnen drie hogescholen Onderzoek naar een community of inquiry (COI) Landelijk onderzoek naar professionaliseringsactiviteiten Landelijke COI Presentaties en workshops
Boei, F. , Willemse, T. M. , Kools, Katwijk, L. van, & Wessum, L. van Boei, F., Willemse, T.M., Kools, Katwijk, L. van, & Wessum, L. van. (submitted). Teacher educators’ professional development in research: Support in Dutch Teacher Education Kools, Q., Wessum, L. van, Boei, F., Willemse, T.M., & Katwijk, L. van (2017). Opvattingen van managers en lerarenopleiders over onderzoek op de lerarenopleiding. Een onderzoek bij hbo-lerarenopleidingen in Nederland. Tijdschrift voor lerarenopleiders. Willemse, T.M. & Boei, F. (2017). Supporting teacher educators’ professional development in research and supervising students’ research. In: P. Boyd & A. Szplit (Eds.), Teachers and Teacher Educators Learning Through Inquiry: International Perspectives (pp.197-216). Kielce-Kraków: Wydawnictwo Attyka. Geerdink, G., Boei, F., Willemse, T.M., Kools, Q., & Vlokhoven, H. van (2016). Professional development in research by teacher educators. Teachers and teaching: Theory and practice, 22(8), 965-982. Willemse, T.M., Boei, F. & Pillen, M. (2016). Fostering teacher educators’ professional development on practice-based research through communities of inquiry. Vocations and Learning, 9(1), 85-110. Boei, F., Willemse, M., Geerdink, G., Kools, Q., & Van Vlokhoven. (2014). De onderzoeksrol voor leraren-opleiders in het HBO; een internationaal perspectief. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 35 (2). 35-45. Vlokhoven, H. van, Kools, Q., Geerdink, G., Boei, F., & Willemse, T.M.(2013) Lerarenopleiders professionaliseren zich in het doen en begeleiden van onderzoek. Tijdschrift voor lerarenopleiders 34 (4), 57-72. Willemse, T.M., & Boei, F. (2013). Teacher Educators’ Research Practices: An Explorative Study on Teacher Educators’ perceptions on Research. Journal of education for teaching: International research and pedagogy, 39(4), 354-369.
Themagroep in transitie… van focus op kennisontwikkeling en –deling ten aanzien van de professionele ontwikkeling van (HBO) lerarenopleiders op het terrein van praktijkgericht onderzoek en het begeleiden van studentenonderzoek naar kennisontwikkeling en –deling ten aanzien van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders….