Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkgericht Onderzoek Expertisenetwerk School of Education
Advertisements

De kennisbasis van lerarenopleiders: de aard, dilemma’s, uitdagingen
SWPBS Materclass prof. George Sugai 20 september 2013 Kenniscentrum voor Gedrag en SWPBS.
Edurama.be Website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en voor studenten in de lerarenopleiding Projectgroep KATHO, departement Lerarenopleiding.
De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Integreren van onderzoek in onderwijs
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Belangenbehartiging door de VELON
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Kennis-maken door self-study onderzoek
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Masters programma als platform
Leren van lerarenopleiders
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Bijeenkomst Pabo directeuren
Van Docentprofessionalisering naar Scholarship of Teaching: - op weg naar een volwaardige plaats van onderwijs / opleiding in de organisatie en - naar.
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
De lerarenopleider als rolmodel
Professional Development Schools - Rijnmond
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Keynote zichtlijn onderzoek Quinta Kools Lector ‘professionalisering van leraren en lerarenopleiders’ Fontys Lerarenopleiding Tilburg Velon-conferentie.
LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
De lerende lerarenopleider Leuven, 6 oktober 2016 nl.linkedin.com/pub/mieke-lunenberg/17/5b4/302 Mieke Lunenberg 1.
Eigenaarschap voor kwaliteit
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
De driehoeksverhouding
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Klaar voor de start? Dolf van Veen (Hogeschool Windesheim)
Het gebruik van Eye Movement Modeling Examples (EMME) bij het Onderwijs in klassenmanagement Hans van ’t Zelfde a, Peter Verkoeijen a,b, Anita Heijltjes.
SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018.
Talent development Association of universities in the Netherlands
Community Nurse Specialisation
Educational support & innovation
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017

Bijdragen aan kennisontwikkeling en –deling ten aanzien van de professionele ontwikkeling van (HBO) lerarenopleiders op het terrein van praktijkgericht onderzoek en het begeleiden van studentenonderzoek Onderzoek, Uitwisselen van ervaringen/ het delen van (good) practices.

Wie zitten nu in deze themagroep? Gerda Geerdink (HAN) Loes van Wessum (Windesheim-Flevoland) Marieke Pillen (Katholieke Pabo Zwolle) Quinta Kools (Fontys Hogescholen, Tilburg) Martijn Willemse (Windesheim) Lidewij van Katwijk (Stenden Hogeschool) Mascha van Enthoven (HvA) Bert van Veldhuizen (HvA) Fer Boei (Windesheim)

Afgelopen jaren Kleinschalig onderzoek binnen drie hogescholen Onderzoek naar een community of inquiry (COI) Landelijk onderzoek naar professionaliseringsactiviteiten Landelijke COI Presentaties en workshops

Boei, F. , Willemse, T. M. , Kools, Katwijk, L. van, & Wessum, L. van Boei, F., Willemse, T.M., Kools, Katwijk, L. van, & Wessum, L. van. (submitted). Teacher educators’ professional development in research: Support in Dutch Teacher Education Kools, Q., Wessum, L. van, Boei, F., Willemse, T.M., & Katwijk, L. van (2017). Opvattingen van managers en lerarenopleiders over onderzoek op de lerarenopleiding. Een onderzoek bij hbo-lerarenopleidingen in Nederland. Tijdschrift voor lerarenopleiders. Willemse, T.M. & Boei, F. (2017). Supporting teacher educators’ professional development in research and supervising students’ research. In: P. Boyd & A. Szplit (Eds.), Teachers and Teacher Educators Learning Through Inquiry: International Perspectives (pp.197-216). Kielce-Kraków: Wydawnictwo Attyka. Geerdink, G., Boei, F., Willemse, T.M., Kools, Q., & Vlokhoven, H. van (2016). Professional development in research by teacher educators. Teachers and teaching: Theory and practice, 22(8), 965-982. Willemse, T.M., Boei, F. & Pillen, M. (2016). Fostering teacher educators’ professional development on practice-based research through communities of inquiry. Vocations and Learning, 9(1), 85-110. Boei, F., Willemse, M., Geerdink, G., Kools, Q., & Van Vlokhoven. (2014). De onderzoeksrol voor leraren-opleiders in het HBO; een internationaal perspectief. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 35 (2). 35-45. Vlokhoven, H. van, Kools, Q., Geerdink, G., Boei, F., & Willemse, T.M.(2013) Lerarenopleiders professionaliseren zich in het doen en begeleiden van onderzoek. Tijdschrift voor lerarenopleiders 34 (4), 57-72. Willemse, T.M., & Boei, F. (2013). Teacher Educators’ Research Practices: An Explorative Study on Teacher Educators’ perceptions on Research. Journal of education for teaching: International research and pedagogy, 39(4), 354-369.

Themagroep in transitie… van focus op kennisontwikkeling en –deling ten aanzien van de professionele ontwikkeling van (HBO) lerarenopleiders op het terrein van praktijkgericht onderzoek en het begeleiden van studentenonderzoek naar kennisontwikkeling en –deling ten aanzien van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders….