Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DEEL II IN EEN MAGAZIJNOMGEVING WERKEN
Advertisements

Slimme tips voor uw nieuwe retourenbeleid
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
Customer service en planvorming
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
HET EVENWICHT TUSSEN TEVEEL EN TE WEINIG
Logistiek management: begrippen en principes
Voorraadbeheersing en voorspellen
Transport en locatie warehouse
Management en logistiek
Basisboek Bedrijfseconomie
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
Aansturen logistieke werkzaamheden
Voorraadbeheer en bestellen
Gordian Logistic Experts “Enabling Logistic Excellence” Rutger Vlasblom Consultant bij.
Ontvangst H1 Ontvangst voorbereiden Logistiek medewerker.
Voorraadbeheer en bestellen
Lesbrief Crisis HAVO 4.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015.
Voorraadkosten Zowel het verkrijgen als het houden van voorraad heeft kosten tot gevolg.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Verkoop en marketingplan Hoofdstuk 3 Contracten. Inhoud 1 Relatiebeheer 2 Klanten werven 3 Contracten 4 Klachten 5 Verzekeringen 1.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer en bestellen.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 1 De logistieke sector.
Slide template: myfreeppt
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Hoofdstuk 4 - Produceren
Basisboek Bedrijfseconomie
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Goederenstroombeheersing
Coördineren logistiek proces
Goederenstroom Goederenopslag.
Agenda Hoofdstuk 3 - Van verkoopplan naar inkopen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 2 Ontvangst en opslag voorbereiden
Goederenstroom en voorraadbeheer
Coördineren logistiek proces
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Goederenstroom en voorraadbeheer
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
308 Voorraadadministratie
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Logistiek Hoofdstuk 2: De verschillende soorten magazijnen
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Coördineren logistiek proces
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Logistieke werkzaamheden coördineren
Inspelen op innovaties
Coördineren logistiek proces
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Hoofdstuk 2 Ontvangst en opslag voorbereiden
Het logistieke proces B
Hoofdstuk 2 Indeling van het magazijn
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek Basisboek Logistiek Hoofdstuk 6 – Servicelogistiek en retourlogistiek p. 134

Leerdoelen Hoe organiseer je de service na het leveren van een product of dienst? servicelogistiek? kenmerken? voorraden spare parts beheersen? opslag en het transport? retourlogistiek webwinkel? serviceplan en kosten zijn verbonden aan servicelogistiek en retourlogistiek? p. 135

Servicelogistiek activiteiten die nodig zijn om eindproducten gedurende hun gehele levenscyclus ongestoord te laten functioneren. Begrippen: Installed base: geinstalleerde aparaten Maintenance: onderhoud Spare parts: reserve onderdelen p. 137

Schindler Liftenfabriek p. 136

p. 139 Voorraadbeheer Spare parts Service- logistiek Magazijnen Figuur 6.1. Het servicelogistieke systeem Voorraadbeheer Spare parts Service- logistiek Magazijnen spare parts Transport spare parts p. 139 5

Aspecten servicelogistiek Installatiemanagement Onderhoudsmanagement Reverse logistics (omgekeerde goederen) Daarnaast Servicelogistiek in de praktijk Uitbesteden van servicelogistiek (weinig) p. 139

Kenmerken servicelogistieke keten Veel verschillende onderdelen Groot aantal leveranciers Lage omloopsnelheid Lastige voorspelling vraag Onderdelen kunnen duur zijn p. 140

p. 141

Voorraadbeheer spare parts Bestelpuntmethode Klantenorderontkoppelpunt (KOOP) Onafhankelijke vraag Afhankelijke vraag p. 144

Opslag en transport spare parts Magazijnlocatie: evt zwaartepunt Magazijninrichting: Plateaulift/vakkenstelling Centrale aansturing distributienetwerk Transportmodaliteiten spare parts Nachtdistributie p. 148

Opslag en transport van spare parts

12Return.nl p. 153

Retourlogistiek van webwinkels organiseren? Ophalen of laten retourneren? Gebruik afhaal-/terugbrengpunten? kosten? Zelf doen of uitbesteden retourlogistiek? Directe relatie met klanttevredenheid. Voorbeeld 12Return p. 151

Serviceplan serviceniveau? meten? verlenen of uitbesteden? p. 155

Servicekosten Kosten callcenter Productiekosten spare parts Voorraadkosten onderdelen Opslagkosten Transportkosten Retourkosten webbestellingen p. 155