Het interview.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Welkom bij de 4e workshop over:
Gifgas in Seveso.
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Johari venster & feedback
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
2. Communiceren met pubers
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatie School- Gezin
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en relatie
Afspraken Maken goede vrienden.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Welkom op onze ouderochtend
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
DIS-project Studiejaar Opdrachten Bloedbank Administratie Systeem - Sanquin Stagesite Applied Sciences Webshop Topicus Bier Tour Operating.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Communicatieve Vaardigheden
Deze presentatie gaat over:.  Hallo,  Wij hebben een onderzoek gedaan in de wijk.  Wij hebben uiteindelijk gekozen voor het gebied bij de kinderboerderij.
Handvatten voor coaching
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Argumenteren en betogen II
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Deel 4: Spreken en gesprekken
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Algemene PREVENTIE & VOORLICHTING
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Stress - waarschuwingssignalen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Ongeschreven en geschreven bronnen
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
Gesprekstechnieken Les 3.
Naam: Luuk Rötjes Klas: 3MA1
Schoolverandering Workshop.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vaardigheden Interviewen
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Gesprekstechnieken Les 2.
Op het werk, in de klas en prive.
gesprekstechnieken Les 2
Presentatie VMBO 1&2.
Hoofdstuk 5 Communiceren
Transcript van de presentatie:

Het interview

Interviewstijl non-directief directief vrije gedachtegang ideeën, gevoelens, motieven, intenties sturing enkel bij doorvragen of nieuw deelonderwerp directief teugels stevig in handen feitelijke informatie

Vraagsoorten non-directief directief open vragen gesloten vragen  opinievraag  emotievraag  intentievraag  motivatievraag  begripsvraag  visievraag  plus-minvraag directief gesloten vragen  ja-neevragen  of-ofvragen  suggestieve vragen feitenvragen / als-vragen / ik-vragen / confrontatievragen

Het interview Soort informatie feiten: ‘Met welke maatregelen bestrijd je pestgedrag op school?’ meningen: ‘Wat is je mening over het pestgedrag van leerlingen?’ gevoelens: ‘Hoe ervaar je het pesten medeleerlingen?’ motieven: ‘Waarom pest je bepaalde leerlingen in de klas?’ intenties: ‘Wat zou je willen dat er werd gedaan tegen pesten?’

Het interview Soort interview portretterend / humaninterest informatief kritisch / confronterend

Opbouw interview verklaringsstructuur ontwikkelingsstructuur evaluatiestructuur probleem- en oplossingstructuur trechteropbouw: algemeen  specifiek omgekeerde trechter: specifiek  algemeen feiten  meningen  emoties

Uitvoering interview bemoedigen belangstellend non-verbaal gedrag spiegelen een stilte laten vallen onderbreken parafraseren samenvatten ordenen

Kom uit uw kot! Ga op pad en neem zelf een interview af. humaninterest  pakkend portret (cf. Radio Gaga) opnameapparatuur (gsm, camera, dictafoon …) mp3 of mp4-extensie (WeTransfer  lieven.aelbrecht@romerocollege.be) duur: 5 tot 10 minuten deadline: vrijdag 17 november evaluatie: spreek- en luistervaardigheid examen

Jan Swerts