Het interview
Interviewstijl non-directief directief vrije gedachtegang ideeën, gevoelens, motieven, intenties sturing enkel bij doorvragen of nieuw deelonderwerp directief teugels stevig in handen feitelijke informatie
Vraagsoorten non-directief directief open vragen gesloten vragen opinievraag emotievraag intentievraag motivatievraag begripsvraag visievraag plus-minvraag directief gesloten vragen ja-neevragen of-ofvragen suggestieve vragen feitenvragen / als-vragen / ik-vragen / confrontatievragen
Het interview Soort informatie feiten: ‘Met welke maatregelen bestrijd je pestgedrag op school?’ meningen: ‘Wat is je mening over het pestgedrag van leerlingen?’ gevoelens: ‘Hoe ervaar je het pesten medeleerlingen?’ motieven: ‘Waarom pest je bepaalde leerlingen in de klas?’ intenties: ‘Wat zou je willen dat er werd gedaan tegen pesten?’
Het interview Soort interview portretterend / humaninterest informatief kritisch / confronterend
Opbouw interview verklaringsstructuur ontwikkelingsstructuur evaluatiestructuur probleem- en oplossingstructuur trechteropbouw: algemeen specifiek omgekeerde trechter: specifiek algemeen feiten meningen emoties
Uitvoering interview bemoedigen belangstellend non-verbaal gedrag spiegelen een stilte laten vallen onderbreken parafraseren samenvatten ordenen
Kom uit uw kot! Ga op pad en neem zelf een interview af. humaninterest pakkend portret (cf. Radio Gaga) opnameapparatuur (gsm, camera, dictafoon …) mp3 of mp4-extensie (WeTransfer lieven.aelbrecht@romerocollege.be) duur: 5 tot 10 minuten deadline: vrijdag 17 november evaluatie: spreek- en luistervaardigheid examen
Jan Swerts