Woordenschat Hoofdstuk 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
bij juf Ineke en juf Caroline
Duidelijk schrijven voor iedereen
Tim Versluijs Leerdoelen.
Didactiek procesgerichte aanpak
Beginnende geletterdheid
Een lessenserie van drie lessen
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
Freemind Eelco Jurjens, Edwin Haak, Annet Kops en Frank van Polen.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Woordposters in de klas
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Woordenschat Woordbetekenissen vinden
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
QUIZ hoofdstuk 1.
Begrijpend lezen VS.
Freemind.
voor familie en vrienden van
Wachtwoorden. Waar gebruik je een wachtwoord voor? Hyves Msn Nog meer?
Woordraadstrategieën
Woordraadstrategieën
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Woordraadstrategieën
Kijken naar Kinderen Week 4
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Briant College Cursus woordenschat woordraadstragieën.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
EEN MANIER OM DE BETEKENIS VAN ONBEKENDE WOORDEN IN EEN TEKST TE VINDEN Woordraadstrategieën.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Woordraadstrategieën
Woordraadstrategieën
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Samen sterk in verandering
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Luisteren en begrijpen
Jij hoort erbij! 1 Korintiërs 12:27-31 Opdracht:
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Dicteewoorden Papegaai Puberteit Cappuccino Toentertijd
Burgerschap Samenwerkend leren
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Dicteewoorden Eczeem Huis-aan-huisblad Juffrouw Gedownload
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Erosie en Sedimentatie
Wat leer je allemaal op school?
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Transcript van de presentatie:

Woordenschat Hoofdstuk 3

Woordenschat 3.1 – moeilijke woorden onthouden Leerdoel van deze paragraaf: “Je gebruikt verschillende manieren om moeilijke woorden te onthouden”

Moeilijke woorden Moeilijke woorden: iedereen komt ze tegen Moeilijke woorden negeren leidt nergens toe Moeilijke woorden begrijpen en onthouden leidt tot een uitbreiding van de woordenschat

Bouw een woorddossier op Zoek de betekenis van een (moeilijk) onbekend woord op. Noteer in het woorddossier bijvoorbeeld: - De betekenis - Situatie(s) waarin het woord voorkomt - Voorbeeldzin(nen) - Synoniemen: woorden die hetzelfde betekenen - Antoniemen: woorden die het tegenovergestelde betekenen - Associaties: woorden waaraan je denkt bij dit woord - Een foto of tekening

Voorbeeld Flexibel - Betekenis: je gemakkelijke aanpassen aan de omstandigheden of aan anderen. (maar ook: buigzaam, soepel) - Voorbeeldzin: “Voor deze bijbaan is flexibel zijn een vereiste”. Of: “Het lidmaatschap van Fit for Free is flexibel en kan ieder moment aangepast worden aan jouw behoeften” - Situatie: komt veel voor in vacatures - Synoniemen: buigzaam, meegaand, makkelijk, soepel, lenig, elastisch - Antoniemen (tegenovergestelde): stijf, stug, strak, onbeweeglijk - Associaties: elastiekje, uitzendbureau, turnen, flexwerk

Tips om woorden uit het woorddossier te onthouden Laat je overhoren Bedenk nieuwe voorbeeldzinnen Groepeer woorden die bij elkaar horen Oefen je woorden in een overhoorprogramma online, zoals www.quandle.nl, www.wrts.nl of www.woordjesleren.nl Een uitgebreide woordenschat zorgt voor een betere beheersing van de Nederlandse taal, op alle vlakken (lezen, luisteren, schrijven, spreken en gesprekken)

Woordenschat 3.2 - studietaal Leerdoel van deze paragraaf: “Je herkent en begrijpt studietaalwoorden”

studietaal Verschilt van de taal die je in je privéleven gebruikt Algemene studietaalwoorden zijn nodig om nieuwe informatie te begrijpen Worden gebruikt in verschillende situaties en hebben soms verschillende betekenissen “Wat is de functie van een infuus?” (doel, werking) “Als assisterende heb je verschillende functies” (taken die horen bij je baan)

Instructiewoorden Geven aan wat je moet doen Belangrijk te weten wat ze in verschillende situaties betekenen “Analyseer de resultaten van de enquête en verwerk deze in een grafiek” “Analyseer het bloedmonster. Verwerk de gebruikte bloedbuizen volgens het protocol”

Woordenschat 3.3 - vaktaal