Bewonersparticipatie door de bril van SHM Ninove Welzijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toekomst Oudegeinlaan en omgeving
Advertisements

Bewonersparticipatie en VVE Mark Bal 21 september 2011 Alliantie.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
SENIORENSCENARIO Detlef Andries & Rogier Denecker.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Elly van der Woude Regiomanager Park Diepstroeten 26 november 2009
Maatschappelijk Aanbesteden
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
plaats datum naam trainer
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
Communicatie met ouders
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Besluit portiekflats Grote Waal Noord.
PILOOTPROJECT BEWONERSPARTICIPATIE
Informatiebijeenkomst
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. PRESTATIEAFSPRAKEN NIEUWE STIJL.
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
TWEEZIJDIG+ BEWONERSVERGADERING Gistel + Oudenburg – 25/11 Middelkerke + Leffinge – 30/11.
Sociaal Plan fase I voor bewoners Siriusstraat 278 t/m 456.
PROCESPLAN lokaal proces van opstart tot pilotwoning Nul op de Meter.
Welkom tijdens de inloopmarkt Nieuwbouw Bergerhof 13 januari 2009.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Verhuisadviseur / Wooncoach Senioren
Informatiedag verenigingen
Annemieke van Doorn Aanjager innovatie
Welkom!! Namens de Ouderraad.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Wheermolen-Oost Renovatie 1.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Unitonderwijs en continurooster
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
MOOI, VOOR Welzijn, Zebra: stevige (ver)binding met de wijk
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Integraal sociaal werk
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Bewonersparticipatie in sociale huisvesting
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Duurzame inzetbaarheid
Burgerparticipatie BT Den Bosch Wat is nou precies burgerparticipatie.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Kennisdag MOW – workshop Stakeholdersmanagement Lieve Verfaillie
Uitkomsten onderzoek (2018)
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Informatiebijeenkomst omwonenden 11 oktober 2017
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen
Presentatie switch naar gasloos bouwen
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Bewonersavond Corantijn- en Paramaribostraat
Opgaven in het sociale domein
Pilot Onconventioneel wonen
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Bewonersparticipatie door de bril van SHM Ninove Welzijn

Ninove-Welzijn: wie zijn we? 7 bedienden 758 woonentiteiten + 200 in opbouw 2 arbeiders

Wat is bewonersparticipatie voor NW? Betrokkenheid van onze bewoners bij: het beheer … het onderhoud … de ontwikkeling …. …van zowel hun eigen woonomgeving als voor Ninove Welzijn!

Bewonersparticipatie voor NW Denken Kijken …. op eigen wijkniveau en daarbuiten Samen met ons …. Doen Beslissen

Spelregels Ninove - Welzijn Als SHM zelf een duidelijke visie hebben over participatie (wat wil je ermee bereiken, wanneer is het nuttig en voor welk doel kies je welke vorm?) Enquête, world-café vragen, gesprek, … Visie moet gedragen worden door alle medewerkers = beste slaagkans! Alles begint met goede communicatie

Waarom is bewonersparticipatie voor NW belangrijk? Het helpt ons betere beslissingen te nemen Het geeft ons betere inzichten in de gebruikers Het brengt verschillende partijen dichter bij elkaar We creëren een groter draagvlak Resultaat: minder klachten en de gebruiker heeft het gevoel dat er naar hem geluisterd wordt

Hoe gebeurt de communicatie? Correct: over welke vorm van reno gaat het? Wat is timing? Duidelijk: klare taal Tijdig: op dat moment is er nog inspraak mogelijk Repetitief karakter: via verschillende kanalen (brief, huurderskrant, huisbezoek, …) tijdens elke stap Ruime verspreiding (afhankelijk van wie): rechtstreekse betrokkenen, omwonenden, …

Uitnodiging tot dialoog Duidelijkheid over opzet tot samenkomen Meedelen dat we zullen polsen naar wat bewoners zelf verwachten Informatie geven (wat kan en wat kan niet) Gesprek over knelpunten of gesprek met bepaalde belangengroepen Eventueel andere voorstellen

Dialoog Duidelijke afbakening van de te bespreken materie + spelregels (mekaar laten uitspreken …) Luisterbereidheid (eerste kwartier = emokwartier) Iedereen moet aan bod komen Duidelijke conclusie: wat gaat er gebeuren en wie doet wat? Duidelijke info over tijdspad

Bereik en grootte Eerste vergadering: bijna alle huurders Bij enquêtes 50% tot 60% reactie Door envelop en postzegel/frankeerstempel? In wijken met oudere bewoners Andere aanpak, andere inbreng Huisbezoek, enquête, toelichting Bij andere wijken: relatief beperkt, mag uitgebreider Personen die zich engageren : vaak katalysatoren van de wijk

Meerwaarde Iedereen beschikt op hetzelfde moment over dezelfde info Eenvoudige praktische voorstellen die aanpak van de werken kunnen vergemakkelijken, vb vrijhouden woning bij vernieuwen cv-ketels, mee beslissen over fasering, … Je krijgt de kans om gedetailleerde uitleg te geven en te krijgen

Meerwaarde Het principe van wederkerigheid telt: door zelf een open houding aan te nemen, krijg je deze terug! Het VERTROUWEN groeit langs beide kanten Een tevreden klant: blijft langer wonen en zorgt goed voor de buurt!

Valkuilen Langdurig proces Opletten dat je niet verdrinkt in details, goed afbakenen Alle partners moeten meewillen in het proces

Hoe doen wij het in de praktijk? Inspraakavonden met alle bewoners over onze maatschappij (sterkten, zwakten, groeikansen, …) Participatie bij renovatie en vervangingsbouw Bewoners betrekken bij leefbaarheidsproblemen Moment met rolstoelgebruikers over de invulling van aangepaste appartementen

Hoe doen wij het in de praktijk? Info- en inspraaknamiddag voor bewoners in een onderbezette woning ‘t onderonske van Teledienst vzw die beleidsvragen en –beslissingen bespreken Enquêtes bij onze nieuwe bewoners …

Bewonersparticipatie bij renovatie en vervangingsbouw Bewonersparticipatie bij renovatie en vervangingsbouw? Hoe beginnen wij daar aan? Goede inspraak begint met duidelijke communicatie Na elke beslissing van RVB (bij reno- of vervangingsbouw) volgt er meteen: Een brief aan de mensen uit de wijk + eventueel enquête (vraag hen op welke manier zij betrokken willen worden) + uitnodiging tot dialoog/inspraakmoment op bureau (alle medewerkers worden betrokken) + mogelijkheid huisbezoek Een beslissing tot renovatie komt vaak al voort uit een eerder inspraakmoment

Waarover wordt er meegedacht en meegepraat bij renovatie en vervangingsbouw? De indeling van de woningen (totaalreno, deelrenovatie en vervanging) De inrichting van de wijk (vooral vervangingsbouw) De fasering Over het al of niet verhuizen of andere mogelijkheden en eventuele financiële tussenkomst van de SHM Over wie voorrang heeft bij renovatie Over de timing/tijdspad (administratie termijnen) Wat belangrijk is om mee te nemen in het bestek

Vervangingsbouw en renovatie in Pollarewijk 59 woningen worden gesloopt => 94 komen er in de plaats (16 koop en 78 huur) 24 woningen worden openbaar verkocht 42 woningen worden gerenoveerd (ERP 2020) Wijk zelf heeft 196 woningen waarvan 126 eigendom van onze maatschappij

Resultaten door in dialoog te gaan Architectuurwedstrijd kreeg karakter ‘levenslang wonen in de wijk’ Iedereen wilde eigen tuin behouden Private eigenaars kregen inspraak in de plannen en denken mee om zelf hun gevels te renoveren in gelijk(w)aardig uitzicht Politie kijkt de plannen en het bestek voor de aannemers na ivm veiligheidsnormen (o.a. sloten) Er werd beslist om de bewoners waarvan de woning verkocht werd op eigen tempo te laten verhuizen

Resultaten door in dialoog te gaan De fasering werd gemaakt obv leeftijd (oudste bewoners kunnen blijven wonen tot wanneer fase 1 klaar is en blijven zo meteen in de wijk wonen) Er is ondersteuning op vlak van verhuisbeweging

Hoe aangepakt Brief Uitnodiging op kantoor (afhankelijk van situatie): infomoment en inspraakmomenten Bewonersvergaderingen Huisbezoeken Info – avond met architecten Huisbezoeken per fase Pas dan alle andere bewoners en de pers ingelicht (huurderskrant)

Bereik huurders Deze wijk = heel actief Bewoners die niet aanwezig zijn, zoeken we zelf op