Bewonersparticipatie door de bril van SHM Ninove Welzijn
Ninove-Welzijn: wie zijn we? 7 bedienden 758 woonentiteiten + 200 in opbouw 2 arbeiders
Wat is bewonersparticipatie voor NW? Betrokkenheid van onze bewoners bij: het beheer … het onderhoud … de ontwikkeling …. …van zowel hun eigen woonomgeving als voor Ninove Welzijn!
Bewonersparticipatie voor NW Denken Kijken …. op eigen wijkniveau en daarbuiten Samen met ons …. Doen Beslissen
Spelregels Ninove - Welzijn Als SHM zelf een duidelijke visie hebben over participatie (wat wil je ermee bereiken, wanneer is het nuttig en voor welk doel kies je welke vorm?) Enquête, world-café vragen, gesprek, … Visie moet gedragen worden door alle medewerkers = beste slaagkans! Alles begint met goede communicatie
Waarom is bewonersparticipatie voor NW belangrijk? Het helpt ons betere beslissingen te nemen Het geeft ons betere inzichten in de gebruikers Het brengt verschillende partijen dichter bij elkaar We creëren een groter draagvlak Resultaat: minder klachten en de gebruiker heeft het gevoel dat er naar hem geluisterd wordt
Hoe gebeurt de communicatie? Correct: over welke vorm van reno gaat het? Wat is timing? Duidelijk: klare taal Tijdig: op dat moment is er nog inspraak mogelijk Repetitief karakter: via verschillende kanalen (brief, huurderskrant, huisbezoek, …) tijdens elke stap Ruime verspreiding (afhankelijk van wie): rechtstreekse betrokkenen, omwonenden, …
Uitnodiging tot dialoog Duidelijkheid over opzet tot samenkomen Meedelen dat we zullen polsen naar wat bewoners zelf verwachten Informatie geven (wat kan en wat kan niet) Gesprek over knelpunten of gesprek met bepaalde belangengroepen Eventueel andere voorstellen
Dialoog Duidelijke afbakening van de te bespreken materie + spelregels (mekaar laten uitspreken …) Luisterbereidheid (eerste kwartier = emokwartier) Iedereen moet aan bod komen Duidelijke conclusie: wat gaat er gebeuren en wie doet wat? Duidelijke info over tijdspad
Bereik en grootte Eerste vergadering: bijna alle huurders Bij enquêtes 50% tot 60% reactie Door envelop en postzegel/frankeerstempel? In wijken met oudere bewoners Andere aanpak, andere inbreng Huisbezoek, enquête, toelichting Bij andere wijken: relatief beperkt, mag uitgebreider Personen die zich engageren : vaak katalysatoren van de wijk
Meerwaarde Iedereen beschikt op hetzelfde moment over dezelfde info Eenvoudige praktische voorstellen die aanpak van de werken kunnen vergemakkelijken, vb vrijhouden woning bij vernieuwen cv-ketels, mee beslissen over fasering, … Je krijgt de kans om gedetailleerde uitleg te geven en te krijgen
Meerwaarde Het principe van wederkerigheid telt: door zelf een open houding aan te nemen, krijg je deze terug! Het VERTROUWEN groeit langs beide kanten Een tevreden klant: blijft langer wonen en zorgt goed voor de buurt!
Valkuilen Langdurig proces Opletten dat je niet verdrinkt in details, goed afbakenen Alle partners moeten meewillen in het proces
Hoe doen wij het in de praktijk? Inspraakavonden met alle bewoners over onze maatschappij (sterkten, zwakten, groeikansen, …) Participatie bij renovatie en vervangingsbouw Bewoners betrekken bij leefbaarheidsproblemen Moment met rolstoelgebruikers over de invulling van aangepaste appartementen
Hoe doen wij het in de praktijk? Info- en inspraaknamiddag voor bewoners in een onderbezette woning ‘t onderonske van Teledienst vzw die beleidsvragen en –beslissingen bespreken Enquêtes bij onze nieuwe bewoners …
Bewonersparticipatie bij renovatie en vervangingsbouw Bewonersparticipatie bij renovatie en vervangingsbouw? Hoe beginnen wij daar aan? Goede inspraak begint met duidelijke communicatie Na elke beslissing van RVB (bij reno- of vervangingsbouw) volgt er meteen: Een brief aan de mensen uit de wijk + eventueel enquête (vraag hen op welke manier zij betrokken willen worden) + uitnodiging tot dialoog/inspraakmoment op bureau (alle medewerkers worden betrokken) + mogelijkheid huisbezoek Een beslissing tot renovatie komt vaak al voort uit een eerder inspraakmoment
Waarover wordt er meegedacht en meegepraat bij renovatie en vervangingsbouw? De indeling van de woningen (totaalreno, deelrenovatie en vervanging) De inrichting van de wijk (vooral vervangingsbouw) De fasering Over het al of niet verhuizen of andere mogelijkheden en eventuele financiële tussenkomst van de SHM Over wie voorrang heeft bij renovatie Over de timing/tijdspad (administratie termijnen) Wat belangrijk is om mee te nemen in het bestek
Vervangingsbouw en renovatie in Pollarewijk 59 woningen worden gesloopt => 94 komen er in de plaats (16 koop en 78 huur) 24 woningen worden openbaar verkocht 42 woningen worden gerenoveerd (ERP 2020) Wijk zelf heeft 196 woningen waarvan 126 eigendom van onze maatschappij
Resultaten door in dialoog te gaan Architectuurwedstrijd kreeg karakter ‘levenslang wonen in de wijk’ Iedereen wilde eigen tuin behouden Private eigenaars kregen inspraak in de plannen en denken mee om zelf hun gevels te renoveren in gelijk(w)aardig uitzicht Politie kijkt de plannen en het bestek voor de aannemers na ivm veiligheidsnormen (o.a. sloten) Er werd beslist om de bewoners waarvan de woning verkocht werd op eigen tempo te laten verhuizen
Resultaten door in dialoog te gaan De fasering werd gemaakt obv leeftijd (oudste bewoners kunnen blijven wonen tot wanneer fase 1 klaar is en blijven zo meteen in de wijk wonen) Er is ondersteuning op vlak van verhuisbeweging
Hoe aangepakt Brief Uitnodiging op kantoor (afhankelijk van situatie): infomoment en inspraakmomenten Bewonersvergaderingen Huisbezoeken Info – avond met architecten Huisbezoeken per fase Pas dan alle andere bewoners en de pers ingelicht (huurderskrant)
Bereik huurders Deze wijk = heel actief Bewoners die niet aanwezig zijn, zoeken we zelf op