Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie Dat hoort toch niet bij mijn zorgtaken? Wat kan ik precies voor iemand doen? Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen helpt u en uw medewerkers het gesprek aangaan over levensvragen. In deze korte e-learning laten we zien hoe. We vragen u en uw collega’s mee te denken over drie praktijksituaties. Wat adviseert u? Klik op start om te beginnen. Illustraties door: Suzanne Vos / FourceLabs Start
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Ik sprak net mevrouw De Waal en ze vertelde me dat ze een erg rustig weekend heeft gehad. Ze kwam niet erg vrolijk over, maar ja… Wat moet ik daaraan doen? Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster coachen? Klik hieronder op het antwoord dat u het belangrijkst vindt. A Ik adviseer haar een collega naar mevrouw De Waal te sturen om te kijken wat er aan de hand is. B Ik bespreek met haar waarom ze niet doorvraagt en ga samen met haar een cliënt-gesprek doen. C Ik vraag haar met de mantelzorg en activiteitenbegeleiding een plan te maken voor zinvolle bezigheid in de weekenden. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Ik sprak net mevrouw De Waal en ze vertelde me dat ze een erg rustig weekend heeft gehad. Ze kwam niet erg vrolijk over, maar ja… Wat moet ik daaraan doen? Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster coachen? Klik hieronder op de suggestie die u het belangrijkst vindt. A Ik adviseer haar een collega naar mevrouw De Waal te sturen om te kijken wat er aan de hand is. B Ik bespreek met haar waarom ze niet doorvraagt en ga samen met haar een cliënt-gesprek doen. C Ik vraag haar met de mantelzorg en activiteitenbegeleiding een plan te maken voor zinvolle bezigheid in de weekenden. Dat is een prima suggestie voor de korte termijn: mevrouw kan vertellen hoe het weekend voor haar was. Maar vooral met mevrouw in gesprek gaan (antwoord B) is erg belangrijk. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Ik sprak net mevrouw De Waal en ze vertelde me dat ze een erg rustig weekend heeft gehad. Ze kwam niet erg vrolijk over, maar ja… Wat moet ik daaraan doen? Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster coachen? Klik hieronder op de suggestie die u het belangrijkst vindt. A Ik adviseer haar een collega naar mevrouw De Waal te sturen om te kijken wat er aan de hand is. B Ik bespreek met haar waarom ze niet doorvraagt en ga samen met haar een cliënt-gesprek doen. C Ik vraag haar met de mantelzorg en activiteitenbegeleiding een plan te maken voor zinvolle bezigheid in de weekenden. Inderdaad, erg belangrijk! Van medewerkers verwacht u dat ze open staan voor wat van belang is voor de cliënt en daar niet voor weglopen. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Ik sprak net mevrouw De Waal en ze vertelde me dat ze een erg rustig weekend heeft gehad. Ze kwam niet erg vrolijk over, maar ja… Wat moet ik daaraan doen? Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster coachen? Klik hieronder op de suggestie die u het belangrijkst vindt. A Ik adviseer haar een collega naar mevrouw De Waal te sturen om te kijken wat er aan de hand is. B Ik bespreek met haar waarom ze niet doorvraagt en ga samen met haar een cliënt-gesprek doen. C Ik vraag haar met de mantelzorg en activiteitenbegeleiding een plan te maken voor zinvolle bezigheid in de weekenden. Dit is een goed idee. Maar heeft mevrouw daar wel behoefte aan? Wat betekent dat rustige weekend nu precies voor haar? Hoe kom je daar het beste achter? Vooral met mevrouw in gesprek gaan (antwoord B) is erg belangrijk. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat zetten we bij mentaal welbevinden in het leefzorgplan over meneer De Keizer? Dit gesprek was toch vertrouwelijk? Wat denkt u? Kan dit beter? Ja, schrijf maar op dat hij donderdag gaat biljarten in de buurt A Vertrouwelijk is vertrouwelijk, dus dit is een prima oplossing van de medewerkers. B Wat vindt meneer De Keizer zelf van belang in het leefzorgplan? Wat houdt hem bezig? Het is zíjn plan. Daar hoeven de medewerkers zelf niet in te beslissen dus! C Prima zo! Meneer de Keizer kon zijn verhaal kwijt bij de medewerkers: daar gaat het om. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat zetten we bij mentaal welbevinden in het leefzorgplan over meneer De Keizer? Dit gesprek was toch vertrouwelijk? Wat denkt u? Kan dit beter? Ja, schrijf maar op dat hij donderdag gaat biljarten in de buurt. A Vertrouwelijk is vertrouwelijk, dus dit is een prima oplossing van de medewerkers. B Wat vindt meneer De Keizer zelf van belang in het leefzorgplan? Wat houdt hem bezig? Het is zíjn plan. Daar hoeven de medewerkers zelf niet in te beslissen dus! C Prima zo! Meneer de Keizer kon zijn verhaal kwijt bij de medewerkers: daar gaat het om. Heel mooi dat de medewerkers de privacy van meneer beschermen. Maar voor collega’s biedt dit weinig aanknopingspunten. Antwoord B is een betere optie. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat zetten we bij mentaal welbevinden in het leefzorgplan over meneer de Keizer? Dit gesprek was toch vertrouwelijk? Wat denkt u? Kan dit beter? Ja, schrijf maar op dat hij donderdag gaat biljarten in de buurt. A Vertrouwelijk is vertrouwelijk, dus dit is een prima oplossing van de medewerkers B Wat vindt meneer De Keizer zelf van belang in het leefzorgplan? Wat houdt hem bezig? Het is zíjn plan, daar hoeven de medewerkers zelf niet in te beslissen dus! C Prima zo! Meneer de Keizer kon zijn verhaal kwijt bij de medewerkers: daar gaat het om. Inderdaad, erg belangrijk! Meneer de Keizer heeft de regie en bepaalt zelf wat de medewerkers moeten weten over wat in zijn leven van betekenis is. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat zetten we bij mentaal welbevinden in het leefzorgplan over meneer de Keizer? Dit gesprek was toch vertrouwelijk? Wat denkt u? Kan dit beter? Ja, schrijf maar op dat hij donderdag gaat biljarten in de buurt A Vertrouwelijk is vertrouwelijk, dus dit is een prima oplossing van de medewerkers. B Wat vindt meneer De Keizer zelf van belang in het leefzorgplan? Wat houdt hem bezig? Het is zíjn plan, daar hoeven de medewerkers zelf niet in te beslissen dus! C Prima zo! Meneer de Keizer kon zijn verhaal kwijt bij de medewerkers: daar gaat het om. Ook een waardevol standpunt, want uiteindelijk gaat het daarom. Antwoord B is een goede aanvulling hier op. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster ondersteunen? Maar straks komt uw dochter! Kom dan zoeken we samen even een leuke blouse uit. Hoe krijg ik haar toch weer wat vrolijker? Ze doet haar best dat lieve kind, maar ik word er zo moe van. A Ik zou zeggen; blijf mevrouw stimuleren. Anders krijgt ze een depressie; ze moet een beetje actief blijven. B Ik vind dat mevrouw in gesprek moet gaan met een psycholoog of geestelijk verzorger. C Ik vraag de medewerkster te stoppen met mevrouw opbeuren en alleen wat aandacht te geven. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster ondersteunen? Maar straks komt uw dochter! Kom dan zoeken we samen even een leuke blouse uit. Hoe krijg ik haar toch weer wat vrolijker? Ze doet haar best dat lieve kind, maar ik word er zo moe van A Ik zou zeggen; blijf mevrouw stimuleren. Anders krijgt ze een depressie; ze moet een beetje actief blijven. B Ik vind dat mevrouw in gesprek moet gaan met een psycholoog of geestelijk verzorger. C Ik vraag de medewerkster te stoppen met mevrouw opbeuren en alleen wat aandacht te geven. Afleiding is soms goed en helpt zin in het leven te houden. Maar niet altijd en het kan juist averechts werken. Vooral antwoord C: er zijn voor de cliënt met al je aandacht is belangrijk. Coach de medewerkster hierin. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster ondersteunen? Maar straks komt uw dochter! Kom dan zoeken we samen even een leuke blouse uit. Hoe krijg ik haar toch weer wat vrolijker? Ze doet haar best dat lieve kind, maar ik word er zo moe van A Ik zou zeggen; blijf mevrouw stimuleren. Anders krijgt ze een depressie; ze moet een beetje actief blijven. B Ik vind dat mevrouw in gesprek moet gaan met een psycholoog of geestelijk verzorger. C Ik vraag de medewerkster te stoppen met mevrouw opbeuren en alleen wat aandacht te geven. Dit kan goede raad zijn. Misschien kan mevrouw haar levensmoeheid of verdriet delen met een deskundige en helpt dat haar verder. Vooral er zijn voor de cliënt met al je aandacht is belangrijk , antwoord C. Vorige Volgende
A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat denkt u? Hoe zou u deze medewerkster ondersteunen? Maar straks komt uw dochter! Kom dan zoeken we samen even een leuke blouse uit. Hoe krijg ik haar toch weer wat vrolijker? Ze doet haar best dat lieve kind, maar ik word er zo moe van A Ik zou zeggen; blijf mevrouw stimuleren. Anders krijgt ze een depressie; ze moet een beetje actief blijven. B Ik vind dat mevrouw in gesprek moet gaan met een psycholoog of geestelijk verzorger. C Ik vraag de medewerkster te stoppen met mevrouw opbeuren en alleen wat aandacht te geven. Inderdaad erg belangrijk! Soms kun je als medewerker iemand niet opvrolijken of zin geven. Toch blijft juist dan er zijn voor de cliënt met al je aandacht heel belangrijk. Vorige Volgende
Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie Wilt u ook aan de slag met levensvragen van ouderen? Doe mee aan het werkprogramma ‘Liefdevolle zorg’ van Vilans en Reliëf. Hierin gaan we op basis van de nieuwe Kwaliteitsstandaard Levensvragen aan de slag met zingeving en levensvragen. Kijk voor meer informatie op onze of neem contact op met Christien Begemann, Een organisatie die werkt met de Kwaliteitsstandaard Levensvragen zorgt voor meer tevreden cliënten en medewerkers: cliënten (en mantelzorgers) voelen zich gezien en gehoord en hebben het gevoel dat zij er als mens toe doen. Hun roep om aandacht zal zich minder snel uiten in een vraag om zorg. Medewerkers kunnen meer van betekenis zijn voor de cliënt: hun werkelijke drijfveer om in de zorg te werken! Resultaat: door de werkelijke behoeften van cliënten te herkennen en vervullen, wordt de druk op de zorg verlicht. Vilans en Reliëf zijn uw coach en begeleider namens het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen. Het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen agendeert, inspireert en biedt ondersteuning bij het omgaan met levensvragen van ouderen in zorg en welzijn. Illustraties door: Suzanne Vos / FourceLabs Vorige