Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Men vraagt zich af waarom …??
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Aan de slag met de BETERapp
Hoe krijg je het op gang?.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Onze Prokkel Presentatie
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Men vraagt zich af waarom …
Welkom ik maak me sterk.
Het belang van voorlezen
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Module 3 Het leven gaat door …
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Hand-Out.
Arembergschool Hallo Wereld groep 1 en 2b
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Maatschappelijke zorg 2
Men vraagt zich af waarom …??
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Duurzame inzetbaarheid
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Stage zoeken bij Entree-opleiding
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
5 valkuilen & Tips.
[powerpoint openen, openen]
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie Dat hoort toch niet bij mijn zorgtaken? Wat kan ik precies voor iemand doen? Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen helpt u en uw medewerkers het gesprek aangaan over levensvragen. In deze korte e-learning laten we zien hoe. We vragen u en uw collega’s mee te denken over drie praktijksituaties. Wat adviseert u? Klik op start om te beginnen. Illustraties door: Suzanne Vos / FourceLabs Start

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Ik sprak net mevrouw De Waal en ze vertelde me dat ze een erg rustig weekend heeft gehad. Ze kwam niet erg vrolijk over, maar ja… Wat moet ik daaraan doen? Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster coachen? Klik hieronder op het antwoord dat u het belangrijkst vindt. A Ik adviseer haar een collega naar mevrouw De Waal te sturen om te kijken wat er aan de hand is. B Ik bespreek met haar waarom ze niet doorvraagt en ga samen met haar een cliënt-gesprek doen. C Ik vraag haar met de mantelzorg en activiteitenbegeleiding een plan te maken voor zinvolle bezigheid in de weekenden. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Ik sprak net mevrouw De Waal en ze vertelde me dat ze een erg rustig weekend heeft gehad. Ze kwam niet erg vrolijk over, maar ja… Wat moet ik daaraan doen? Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster coachen? Klik hieronder op de suggestie die u het belangrijkst vindt. A Ik adviseer haar een collega naar mevrouw De Waal te sturen om te kijken wat er aan de hand is. B Ik bespreek met haar waarom ze niet doorvraagt en ga samen met haar een cliënt-gesprek doen. C Ik vraag haar met de mantelzorg en activiteitenbegeleiding een plan te maken voor zinvolle bezigheid in de weekenden. Dat is een prima suggestie voor de korte termijn: mevrouw kan vertellen hoe het weekend voor haar was. Maar vooral met mevrouw in gesprek gaan (antwoord B) is erg belangrijk. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Ik sprak net mevrouw De Waal en ze vertelde me dat ze een erg rustig weekend heeft gehad. Ze kwam niet erg vrolijk over, maar ja… Wat moet ik daaraan doen? Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster coachen? Klik hieronder op de suggestie die u het belangrijkst vindt. A Ik adviseer haar een collega naar mevrouw De Waal te sturen om te kijken wat er aan de hand is. B Ik bespreek met haar waarom ze niet doorvraagt en ga samen met haar een cliënt-gesprek doen. C Ik vraag haar met de mantelzorg en activiteitenbegeleiding een plan te maken voor zinvolle bezigheid in de weekenden. Inderdaad, erg belangrijk! Van medewerkers verwacht u dat ze open staan voor wat van belang is voor de cliënt en daar niet voor weglopen. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Ik sprak net mevrouw De Waal en ze vertelde me dat ze een erg rustig weekend heeft gehad. Ze kwam niet erg vrolijk over, maar ja… Wat moet ik daaraan doen? Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster coachen? Klik hieronder op de suggestie die u het belangrijkst vindt. A Ik adviseer haar een collega naar mevrouw De Waal te sturen om te kijken wat er aan de hand is. B Ik bespreek met haar waarom ze niet doorvraagt en ga samen met haar een cliënt-gesprek doen. C Ik vraag haar met de mantelzorg en activiteitenbegeleiding een plan te maken voor zinvolle bezigheid in de weekenden. Dit is een goed idee. Maar heeft mevrouw daar wel behoefte aan? Wat betekent dat rustige weekend nu precies voor haar? Hoe kom je daar het beste achter? Vooral met mevrouw in gesprek gaan (antwoord B) is erg belangrijk. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat zetten we bij mentaal welbevinden in het leefzorgplan over meneer De Keizer? Dit gesprek was toch vertrouwelijk? Wat denkt u? Kan dit beter? Ja, schrijf maar op dat hij donderdag gaat biljarten in de buurt A Vertrouwelijk is vertrouwelijk, dus dit is een prima oplossing van de medewerkers. B Wat vindt meneer De Keizer zelf van belang in het leefzorgplan? Wat houdt hem bezig? Het is zíjn plan. Daar hoeven de medewerkers zelf niet in te beslissen dus! C Prima zo! Meneer de Keizer kon zijn verhaal kwijt bij de medewerkers: daar gaat het om. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat zetten we bij mentaal welbevinden in het leefzorgplan over meneer De Keizer? Dit gesprek was toch vertrouwelijk? Wat denkt u? Kan dit beter? Ja, schrijf maar op dat hij donderdag gaat biljarten in de buurt. A Vertrouwelijk is vertrouwelijk, dus dit is een prima oplossing van de medewerkers. B Wat vindt meneer De Keizer zelf van belang in het leefzorgplan? Wat houdt hem bezig? Het is zíjn plan. Daar hoeven de medewerkers zelf niet in te beslissen dus! C Prima zo! Meneer de Keizer kon zijn verhaal kwijt bij de medewerkers: daar gaat het om. Heel mooi dat de medewerkers de privacy van meneer beschermen. Maar voor collega’s biedt dit weinig aanknopingspunten. Antwoord B is een betere optie. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat zetten we bij mentaal welbevinden in het leefzorgplan over meneer de Keizer? Dit gesprek was toch vertrouwelijk? Wat denkt u? Kan dit beter? Ja, schrijf maar op dat hij donderdag gaat biljarten in de buurt. A Vertrouwelijk is vertrouwelijk, dus dit is een prima oplossing van de medewerkers B Wat vindt meneer De Keizer zelf van belang in het leefzorgplan? Wat houdt hem bezig? Het is zíjn plan, daar hoeven de medewerkers zelf niet in te beslissen dus! C Prima zo! Meneer de Keizer kon zijn verhaal kwijt bij de medewerkers: daar gaat het om. Inderdaad, erg belangrijk! Meneer de Keizer heeft de regie en bepaalt zelf wat de medewerkers moeten weten over wat in zijn leven van betekenis is. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat zetten we bij mentaal welbevinden in het leefzorgplan over meneer de Keizer? Dit gesprek was toch vertrouwelijk? Wat denkt u? Kan dit beter? Ja, schrijf maar op dat hij donderdag gaat biljarten in de buurt A Vertrouwelijk is vertrouwelijk, dus dit is een prima oplossing van de medewerkers. B Wat vindt meneer De Keizer zelf van belang in het leefzorgplan? Wat houdt hem bezig? Het is zíjn plan, daar hoeven de medewerkers zelf niet in te beslissen dus! C Prima zo! Meneer de Keizer kon zijn verhaal kwijt bij de medewerkers: daar gaat het om. Ook een waardevol standpunt, want uiteindelijk gaat het daarom. Antwoord B is een goede aanvulling hier op. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster ondersteunen? Maar straks komt uw dochter! Kom dan zoeken we samen even een leuke blouse uit. Hoe krijg ik haar toch weer wat vrolijker? Ze doet haar best dat lieve kind, maar ik word er zo moe van. A Ik zou zeggen; blijf mevrouw stimuleren. Anders krijgt ze een depressie; ze moet een beetje actief blijven. B Ik vind dat mevrouw in gesprek moet gaan met een psycholoog of geestelijk verzorger. C Ik vraag de medewerkster te stoppen met mevrouw opbeuren en alleen wat aandacht te geven. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster ondersteunen? Maar straks komt uw dochter! Kom dan zoeken we samen even een leuke blouse uit. Hoe krijg ik haar toch weer wat vrolijker? Ze doet haar best dat lieve kind, maar ik word er zo moe van A Ik zou zeggen; blijf mevrouw stimuleren. Anders krijgt ze een depressie; ze moet een beetje actief blijven. B Ik vind dat mevrouw in gesprek moet gaan met een psycholoog of geestelijk verzorger. C Ik vraag de medewerkster te stoppen met mevrouw opbeuren en alleen wat aandacht te geven. Afleiding is soms goed en helpt zin in het leven te houden. Maar niet altijd en het kan juist averechts werken. Vooral antwoord C: er zijn voor de cliënt met al je aandacht is belangrijk. Coach de medewerkster hierin. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat denkt u? Hoe kunt u deze medewerkster ondersteunen? Maar straks komt uw dochter! Kom dan zoeken we samen even een leuke blouse uit. Hoe krijg ik haar toch weer wat vrolijker? Ze doet haar best dat lieve kind, maar ik word er zo moe van A Ik zou zeggen; blijf mevrouw stimuleren. Anders krijgt ze een depressie; ze moet een beetje actief blijven. B Ik vind dat mevrouw in gesprek moet gaan met een psycholoog of geestelijk verzorger. C Ik vraag de medewerkster te stoppen met mevrouw opbeuren en alleen wat aandacht te geven. Dit kan goede raad zijn. Misschien kan mevrouw haar levensmoeheid of verdriet delen met een deskundige en helpt dat haar verder. Vooral er zijn voor de cliënt met al je aandacht is belangrijk , antwoord C. Vorige Volgende

A B C Vorige Volgende Omgaan met levensvragen in uw organisatie Wat denkt u? Hoe zou u deze medewerkster ondersteunen? Maar straks komt uw dochter! Kom dan zoeken we samen even een leuke blouse uit. Hoe krijg ik haar toch weer wat vrolijker? Ze doet haar best dat lieve kind, maar ik word er zo moe van A Ik zou zeggen; blijf mevrouw stimuleren. Anders krijgt ze een depressie; ze moet een beetje actief blijven. B Ik vind dat mevrouw in gesprek moet gaan met een psycholoog of geestelijk verzorger. C Ik vraag de medewerkster te stoppen met mevrouw opbeuren en alleen wat aandacht te geven. Inderdaad erg belangrijk! Soms kun je als medewerker iemand niet opvrolijken of zin geven. Toch blijft juist dan er zijn voor de cliënt met al je aandacht heel belangrijk. Vorige Volgende

Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie Wilt u ook aan de slag met levensvragen van ouderen? Doe mee aan het werkprogramma ‘Liefdevolle zorg’ van Vilans en Reliëf. Hierin gaan we op basis van de nieuwe Kwaliteitsstandaard Levensvragen aan de slag met zingeving en levensvragen. Kijk voor meer informatie op onze of neem contact op met Christien Begemann, Een organisatie die werkt met de Kwaliteitsstandaard Levensvragen zorgt voor meer tevreden cliënten en medewerkers: cliënten (en mantelzorgers) voelen zich gezien en gehoord en hebben het gevoel dat zij er als mens toe doen. Hun roep om aandacht zal zich minder snel uiten in een vraag om zorg. Medewerkers kunnen meer van betekenis zijn voor de cliënt: hun werkelijke drijfveer om in de zorg te werken! Resultaat: door de werkelijke behoeften van cliënten te herkennen en vervullen, wordt de druk op de zorg verlicht. Vilans en Reliëf zijn uw coach en begeleider namens het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen. Het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen agendeert, inspireert en biedt ondersteuning bij het omgaan met levensvragen van ouderen in zorg en welzijn. Illustraties door: Suzanne Vos / FourceLabs Vorige