Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Hoe noem je uitkomsten?
Advertisements

Standaard-bewerkingen
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
Rekenen 17 januari.
Workshop hele getallen 1
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Presentatie ouderbijeenkomst
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Deze les Nabespreken toets
Deze les Even herhalen: hoofdrekensommen Grafieken aflezen waar moet je ook alweer op letten? Stapeldiagram sportdag bespreken Voorbeeldexamenvragen Uitleg.
Cijferen 5de leerjaar.
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 5 Vermenigvuldigen en delen
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Les 2 Grote Getallen Rekenen Judith Iedema.
Kort herhalen les 3 voorbeeld toets som camping
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
Les 6 Combineren van bewerkingen in berekeningen
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Rekenen Verhoudingen 2f
Breuken optellen.
Hoofdrekenen 1.
Les 8 Meten en Meetkunde in huis Les 9 Meten in de tuin
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Les 2: Rekenen met procenten in dagelijkse situaties
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Rekenen periode 3 Meten en meetkunde les 6: Meten en meetkunde in het verkeer (Les 5 figuren slaan we over)
Rekenen Les 7 Meten in recepten.
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Les 2: gegevens samenvatten
Herhaling Verhoudingen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Les 8: meten en meetkunde in huis
Les 4: Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
Laatste les!! Les 7/8: woordformules + oefenen voor de toets
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Rekenen Verbanden les 3: Rekenen met tabellen 1 Verbanden les 5: Rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Les 3 verhoudingen Verhoudingen.
Wiskunde Blok 5 les 17.
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Les 6: Rekenen met procenten, grafieken en tabellen
Les 1 Meten en meetkunde: Schaal
Les 6: Breuken en procenten 4
Rekenen periode 4: Verbanden
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Rekenen Verhoudingen 2f
Les 7: woordformules gebruiken
Rekenen Les 2: Oriëntatie.
Laatste les voor de toets!
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
herhalen les 3 voorbeeld toets som camping
Welkom!.
Bewerkingen met natuurlijke getallen
Hoofdrekenen 1.
Transcript van de presentatie:

Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties Rekenen Judith Iedema Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties

Rekenblokken - Hoe staat het ervoor met het huiswerk? -Problemen/vragen over les 1,2,3,5? - Week 46  Toets rekenen over Getallen 3f, les 1 t/m les 6 (toets is op papier!!) - Deadline voor het huiswerk: Zondag 12 november om 12.00 (‘s middags!!)

Herhalen…. -23 + 31 = -8- - 16 = 10 +- 24 = 2,4 : 4 = 12 x 1,3 = 8  -23 + 23 = 0. Nog 8 over, 0+8 = 8 8  -8 + 16. -8 + 8 = 0. Nog 8 over, 0 + 8 = 8 - 14  10 – 24. 10 – 10 = 0. Nog 14 over, 0 – 14 = -14 0,6  24:4 = 6, komma toevoegen, 0,6 10 x 1,3 = 13 2 x 1,3 = 2,6 13 + 2,6 = 15,6

Terugblik vorige week Lisa is 16 jaar. Ze werkt elke woensdag van 15.00 – 21.00. Ze verdient …………….Euro per week 22,37 Tip: tussendoor niet afronden! Van 15.00 tot 18.00 = 3 uur 3 uur x 3,39 = 10,17 euro Na 18.00 krijgt ze 20% toeslag. Euro % 3,39 0,0339 4,068 100% 1% 120% Van 18.00 tot 21.00 = 3 uur 3 uur x 4,068=12,204 10,17 + 12,204 = 22,37

Doel van deze les Berekeningen maken waarbij je moet optellen en/of aftrekken in contextsituaties. Je oefent: • het vertalen van een situatie naar een bewerking. • het kiezen van een passend rekenmodel of de rekenmachine. • het controleren van het resultaat van een berekening binnen een bepaalde situatie. • het schatten van uitkomsten Tip: In deze les is het verschil tussen een punt en komma belangrijk! Bijvoorbeeld afstand in km: 24,146 184.779

Instellingen van je rekenmachine Typ op je rekenmachine: 2,4 x 1234= 2.961,6 2,961.6

Kilometerstand 1557 295,83 686 62,51 28608 405,08 Mag met rekenmachine

Hoofdrekenen – keersommen - Tientalnul: De 0 die bij cijferend vermenigvuldigen wordt genoteerd. - Je mag de komma weglaten en later weer toevoegen 19,55 x 24 = Tientalnul Komma weer toevoegen: 469,20

Delen Verpak 196 kaarsen in doosjes van 7 Hoeveel doosjes heb je nodig? Probeer dit op te lossen, welke manier gebruik je?

Dit moet je op de toets kunnen, zonder rekenmachine 1,58 13 -------- x 20,54 24 56 -------- x 1344 312:6 = 52

Aan de slag! Les 4 en lestoets 4 (optellen en aftrekken)  Huiswerk! Het huiswerk tot nu toe: Les 1 + Lestoets 1 Les 2 + Lestoets 2 Les 3 + lestoets 3 (let op, som 7, 15, 17 uit de les hoeven niet!) Les 4 + Lestoets 4 Les 5 + Lestoets 5 Klaar? Kiezen uit: Lessen + lestoetsen 1,2,3,4,5 afmaken Oefenblad hoofdrekenen maken Examenchecks les 1,2,3,4,5 maken