Informatieavond Zaalhockey 2017/2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie voor coaches en aanvoerders Versie september 2013.
Advertisements

Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Informatiebijeenkomst zaalhockey Seizoen 2007 / 2008.
Agenda  Waarom zaalleiding?  Taken van de zaalleiding  Algemeen  Voor de wedstrijd  Tijdens de wedstrijden  Na de wedstrijd  De zaalwedstrijd 
Zaalhockey Informatie avond
Zaalhockey RHV Leonidas Jeugd en Jongste Jeugd 1 december 2010
Coachavond zaalhockey
Seizoen Briefing zaalhockey
Zaalhockey Welkom Zaalhockey informatie Arbitrage zaalhockey + regels JJ TCJ Zaalhockey inhoudelijk.
Kick-off meeting zaalhockey Seizoen
1 Info coaches seizoen september 2011.
Wedstrijd Secretariaat Hettie Aleven
Programma Deel 1: Koffie Deel 2: Vragen en borrel!
uitleg (nieuwe) regels 2 december 2010
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Zaalhockey informatie-avond 18 november 2011
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
L Seizoen Met onderstaande informatie willen wij je vast een idee geven wat je volgend jaar van ons kunt verwachten. Start nieuw seizoen In.
Informatieavond Spelleiders
Presentatie zaalhockey - seizoen 2013/14
Informatie avond zaalhockey 29 november 2011
Spelbegeleiding Jongste Jeugd
Intro zaalbriefing De nieuwe regels in de zaal 2- Wat doet de ABB 3- Wat verwachten we van BS en clubs 4- Vragen.
Informatie avond zaalhockey 29 november AGENDA Inleiding Statistieken Poule indeling Instructies Mededelingen Rondvraag en afsluiting Uitdelen ballen.
Zaalhockey informatie Union jeugd Coachavond Paul van der Wel.
Zaalhockey informatie Union jeugd
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Zaalhockey (12/11/2014). 5 jongste jeugd teams 40 junioren teams 5 senioren teams.
Seizoen Sven Holwes Seizoen QV site Zaalleiding – knhb.nl Scheidsrechters Boetes Digitaal wedstrijdformulier Sporthallen Keepers.
KICK-OFF ZAAL MHCZ
Statistieken 47 verenigingen teams Senioren: 207 Jeugd: 1433 Jongste Jeugd: zalen ca haluren 10 speelweekenden Ruim wedstrijden.
Informatie-avond zaalhockey Seizoen
Zaalhockey HCAS Informatiebijeenkomst 26 november 2014.
Zaalhockey
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
In vogelvlucht het wedstrijdformulier
Wedstrijdsecretariaat ZFC Zuidlaren Seizoen 2015/2016.
ZAALHOCKEY 2015/ 2016 Informatieavond 16 November 2015
Seizoen Sven Helwes Seizoen QV site QV app Zaalleiding – knhb.nl Scheidsrechters Digitaal wedstrijdformulier Boetes Sporthallen Keepers.
Zaalhockeyinformatie 2015/2016. Wedstrijdopzet en schema Team samenstelling Sporthallen Scheidsrechters Wedstrijdformulieren en uitslagen Zaalleiding.
Pinoké Zaalhockey Teambegeleiders Bijeenkomst 16 november 2015.
Zaalbriefing Clubarbitrage Commissie Spelregels KNHB, 2014 Walter de Groot Regio Coördinator ZH 2015.
ZAALHOCKEY Korte uitleg voor coaches HCC. Organisatorisch team inschrijven (kosten € 245) speeldata afwijkende spelregels zaalballen en bidons zelf scheidsrechter.
Presentatie Zaalhockey
Welkom nieuwe ouders op RHV Leonidas. Agenda Jongste-jeugd commissie en hockeyclub Leonidas Wat verwachten we van ouders? Leonidas app.
ARBITRAGE JONGSTE JEUGD 3-, 6-, 8TAL HOCKEY. INTROFILMPJE HVM AC begeleiding jeugd2
Welcome Bienvenue Willkommen Benvenuto Bienvenida yôkoso tervetuloa welkom.
Coachavond zaalhockey (nieuwe coaches/team managers)
Wendy van der Rijt Nathalie Rompelberg
Welkom ouders E6 tallen.
Stichting De Betrokken Spartaan
Digitaal wedstrijd formulier
Coachavond zaalhockey
Coachavond zaalhockey (nieuwe coaches/team managers)
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
RHV Leonidas jeugd en jongste jeugd
Coach bijeenkomst Zaalhockey!.
Jeugd Zaalhockey
Zaalhockey Xenios seizoen
Startvergadering zaalhockey
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Competitie algemeen Alle captains zijn opgenomen in de captains whatsapp-groep Begintijden zijn te vinden in de app, uiterlijk 7 dagen voor de wedstrijddag.
Zaalhockey Indoor hockey
Zuid-Nederland, 22 november
24 Juni de editie Bilderdijk Trofee INFORMATIE
23 Juni ste editie Knuvers Cup INFORMATIE
Zaalhockey MHC Wijchen winter
Zaalhockey Managersbijeenkomst
30 Juni de editie Langstraat Bokaal INFORMATIE
Transcript van de presentatie:

Informatieavond Zaalhockey 2017/2018 Voor: Teammanagers, coaches en aanvoerders Door: Zaalhockeycommissie (Lonneke, Sabine) Technische Commissie (Tom) Datum: 22 november 2017

Agenda Algemeen Training Competitie Zaalleiding Teammanager, coach, scheidsrechters Kleedkamers Technische Commissie (Tom Rijks) Afsluiting

ALGEMEEN

Zaalhockey - statistieken Statistieken Midden Nederland 50 verenigingen 2108 teams 93 zalen ca. 10.000 haluren 20 speeldagen – 6 speeldagen per team Ruim 13.000 wedstrijden Rijnvliet doet mee met 19 teams vanaf de E6 tallen tot H/D Met 19 teams zijn wij natuurlijk een kleintje in vergeleken met de grote spelers in de omgeving. Een club als Kampong brengt dit jaar 105 zaalteams in. Wetende dat al het werk bij de bond door een klein aantal vrijwilligers gedaan wordt echt heel veel respect voor de mensen die die vanuit daar voor elkaar gebokst hebben.

Contributie Contributie per ingeschreven lid: 85 euro - zaalhuur - huur trainers - teamcontributie bij de bond (270) - materialen - balken in de zaal Wordt automatisch afgeschreven 27 november 2017 Voor de huur van trainers wordt er door TC samengewerkt met hockeywerk. De ploeg die ook de trainers verzorgt voor het veld. Dat wij balken hebben in het tweede jaar is met recht een mazzeltje te noemen. Balken zjin erg kostbaar, 3500,- en kunnen normaliter door een startende club niet bekostigd worden. WIJ hadden het geluk dat er balken door een gemeente in het oosten van het land werden aangeboden op Marktplaats (wat echt noiit voorkomt!) en we zijn hier direct op ingestoken. Voor slechts 500,- hebben we balken, een karretje en twee goaltjes (niet de goede afmetingen) gekregen.

Zaalhockey in LISA Zaalhockey teams Trainingstijden Wedstrijden Coaches (indien bij ons bekend) Teammanagers (indien bij ons bekend) Aanleveren via Google docs door Teammanagers:  Zaalleiding (2 personen) - half uur voor start van 1e wedstrijd aanwezig zijn. Scheidsrechters – inclusief kaartnummers Alle  Scheidsrechters en Zaalleiding dienen Lisa app op telefoon te hebben

Materialen Zelf te regelen / aan te schaffen: Schoenen Schoon, lichte zool en niet buiten gedragen. Ook verplicht voor coaches, zaalleiding en scheidsrechters. Overtreders kan de toegang tot de hal ontzegd worden. Stick Zaalhockeystick wordt ten zeerste aangeraden. Of een nieuwe velhockeystick (JJ) Zaalhockeyhandschoen met dichte vingers, verplicht! Tenue Rijnvliet wedstrijdtenue. Zorg ervoor dat teamleden ook altijd een uitshirt (voorkeur oranje) bij zich hebben! Gebruik geen hesjes, te gevaarlijk.

Materialen Wordt verstrekt door Rijnvliet: Ballen 18 of 24 zaalhockeyballen voor training én wedstrijden Ballen kunnen gemerkt worden met HCR. Legguards Hoezen voor over legguards en andere riempjes voor de kickers. Legguards, klompen en andere uitrustingsstukken mogen geen scherpe kanten of uitsteeksels hebben. Metalen of hard plastic gespen ten strengste verboden! Ook niet afgeplakte gespen, i.v.m. mogelijke schade aan de vloer. Body protector Die van het veld kan gebruikt worden. Zorg er wel voor dat er een shirt over de protector zit om schade aan de zaalvloer te voorkomen. Ballen: Vorig seizoen zijn er veel ballen kwijt geraakt. Ga hier dus zorgvuldig mee om. We hanteren om deze reden dit jaar een borg beleid. Hoezen voor over de legguards zijn niet verplicht, dus zijn er ook niet voor iedere leeftijdsgroep. Dit speelt pas echt wanneer keepers gaan duiken naar ballen om het glijvermogen te bevorderen.

TRAINING

Training Accommodatie schoon achterlaten, evt. schade direct melden bij zaalhockey@hcrijnvliet.nl. Geen zwarte zolen en niet eten of drinken op de sportvloer. Geen extra tijd tussen twee trainingen, dus verzoek om op tijd te stoppen, op te ruimen en veld te verlaten. Teams die trainen in DD ontvangen van ons nog een document met alle relevante gegevens, alarmcodes, etc. Balken: afspraken diverse zalen Zorg ervoor dat jouw ballen pas het veld op gaan wanneer de ballen van het vorige team zijn opgeruimd. Disaster Dome: balken hoeven niet uit elkaar. Liggen langs de kan, hoef je alleen maar het veld op te schuiven als je de eerste bent en terug te schuiven wanneer je de laatste bent. Europahal en cultuurcampus: balken moeten door het eerste team worden klaargelegd en door het laatste team worden opgeruimd. Let op: op vrijdag in de cultuurcampus trainint Fletiomare nog na Rijnvliet. Zij ruimen de balken dus op.

Training Bij NOOD kan gebeld worden met: Sabine van den Ende - 06 – 26970766 Lonneke Steens - 06 – 42151978

COMPETITIE

Speeldagenkalender De competitie loopt van zaterdag 9 december tot en met zondag 18 februari. Zaterdag 23 december is de laatste wedstrijd voor de kerstperiode. Hierna wordt de competitie weer hervat op zaterdag 6 januari. De jongens en de meiden in de D categorie spelen eigenlijk vrijwel alleen maar op zondag. Dit heeft te maken met de open dagen voor VO scholen in deze periode op de zaterdagen. In de overige categorieën kan het variëren tussen zaterdag of zondag Let op de zaterdag en zondag 7/8 januari

Zaalcompetitie – de wedstrijd 6 tegen 6, maximaal 12 spelers in totaal . In blok van 2 uur worden in totaal 3 wedstrijden gespeeld, 2 wedstrijden per team. 3 verenigingen doen dus aan dit blok mee! Wedstrijd duurt 30 minuten. Geen pauze tijdens wedstrijd, 10 minuten pauze tussen twee wedstrijden. De E-6 tallen spelen wel met pauze: 12,5 minuten. 5 minuten pauze. 12,5 minuten. (geen wisseling van veld, spelbegeleiders wisselen wel) Scheidsrechters wisselen na ca. 15 minuten, wedstrijd wordt niet stilgelegd. E-6 tallen en E-8 tallen leveren iedere wedstrijd 1 spelbegeleider. Voor meisjes D1 geldt dit jaar een andere verdeling van tijden. Zij zitten in een kleinere poule waardoor er minder wedstrijddagen zijn. De wedstrijden duren daardoor langer; 2x 20 minuten. Dezelfde constructie als bij wedstrijden uit de TOP klasse. Voordeel is dat de coach tussendoor kan coachen. Meisjes D5 heeft ook een kleinere poule. Voor deze meiden geldt 5 wedstrijddagen. Hier heeft de bond niet de 2x20 minuten voor ingelast. Voor dit team blijft het dus 30 minuten per wedstrijd.

Zaalcompetitie – een aantal regels Zaalhockey 1e weekend gaat vóór veldhockey. Verplichting tot spelen. Géén spelers mee laten doen die zich niet ingeschreven hebben voor zaalhockey. Invalregels spelers en keepers. link Geen invallers mee laten doen van een andere vereniging (wegens aansprakelijkheid). Wedstrijden worden niet ingehaald. Shake hands. Op tijd beginnen (zaalleiding verantwoordelijk). Strafdoelpunt tegen voor elke drie niet gespeelde wedstrijdminuten! Als er later begonnen wordt, buiten schuld van beide teams, dan wordt de tijd ingehaald over alle drie de wedstrijden heen. Dus tijd delen door 3 en van elke wedstrijd tijd afhalen in jouw tijdsblok van 2 uur. Te laat begonnen wegens schuld van één team, dan betekent dit één strafdoelpunt voor elke gemiste drie minuten. In geval van inhaalwedstrijden veld. Competitiewedstrijden van de D Jeugd zullen, i.v.m. Open Dagen van middelbare scholen, in de maanden januari en februari in principe op zondagen worden gepland. In uitzonderingssituaties ook op zaterdagen na 14.59 uur. Invallers: we hebben bij Rijnvliet teams die net gevuld zijn en waarvan niet ieder teamlid zich heeft ingeschreven voor zaalhockey. Laat aan ons weten voor welke wedstrijd je een invalleer vanuit je eigen veldteam invliegt i.v.m. onderbezetting, dan melden wij dit bij de bond. Dit mag alleen in de uitzonderlijke situatie dat je echt te weinig spelers hebt.

ZAALLEIDING

Zaalleiding - verantwoordelijkheden Als vereniging/team heb je op sommige speeldagen zaalleiding. Daarvoor lever je 2 zaalwachten en 2 scheidsrechters. Minimaal 30 minuten vóór aanvang aanwezig. De zaalwacht is verantwoordelijk voor onder andere: Alles rondom zaal en kleedkamers. Op- en afbouwen zaal (balken, wedstrijdtafel) Bemannen wedstrijdtafel (bijhouden van score, en tijdswaarneming). Dat Digitaal Wedstrijdformulieren goed en op tijd worden ingevuld. En nog meer. Document met daarin alle instructies voor de zaalleiding wordt zo snel mogelijk doorgestuurd per email. Teammanager neemt deze info voorafgaand aan de wedstrijddag door met de zaalleiding, zodat zeker is dat ze weten wat ze moeten doen! De club die de eerste en derde wedstrijd speelt heeft zaalleiding. Zorg ervoor dat de DWF’s direct worden ingevuld! Wanneer je zaalleiding hebt dien je ook de scheidsrechters aan te leveren. Dit geldt niet voor E6 en E8. Bij deze leeftijd levert ieder team een spelbegeleider. Bij deze leeftijd worden de standen wel doorgevoerd, ook al worden de wedstrijden nog niet bijgehouden in LISA. De bond houdt er wel zicht op. De zaalwacht: verdeel taken; 1 persoon zit bij de tafel en houdt de tijd bij. De andere persoon heeft ruimte om op te staan en rond te lopen waardoor er meer zicht is op de zaal. DOF is voor onregelmatigheden die je niet op het DWF kwijt kunt

Zaalleiding – DWF Zaalleiding is ervoor verantwoordelijk dat onderstaande wordt gedaan: Voor aanvang van de wedstrijd moet het DWF door de clubs worden ingevuld (wie spelen er - net als bij veld). Na beëindiging van de wedstrijd moeten de scheidsrechters resultaat registeren en coaches formulier afronden. Speciale vermeldingen moeten genoteerd worden onder ‘Opmerkingen’, bijv. te laat begonnen / niet op komen dagen / staken wedstrijd / kaarten Uiterlijk de maandag na het spelen van de wedstrijd moet het DWF zijn ingevuld door alle partijen. Op maandagavond 23:59 uur sluit het DWF. TIP: maak voordat de wedstrijd begint afspraak met scheidsrechters en coaches beide teams, dat ze meteen ná de wedstrijd naar de wedstrijdtafel komen om dit op te pakken en af te ronden.

Sportiviteit en respect In de zaal, wees sportief 2. Als publiek, wees positief 3. Respect voor de ander   Wens de tegenpartij een  prettige wedstrijd De scheids heeft altijd gelijk; alleen de aanvoerder praat met hem/haar Bedank de scheidsrechter  én de tegenpartij na afloop   Moedig enthousiast aan met respect voor alle spelers, begeleiding en toeschouwers Laat coachen over aan de coach Respecteer de beslissingen van de scheidsrechter    Waardeer de inzet van de vrijwilligers Wees zuinig op alle spullen, die van jezelf en anderen Ruim je rommel op  Laten we hockey leuk houden!

TEAMMANAGER / COACH / SCHEIDSRECHTERS

Teammanager - verantwoordelijkheden Tijdig aanleveren namen en telefoonnummers zaalleiding en scheidsrechters (graag ook kaartnummer): Vóór 29 november naar zaalhockey@hcrijnvliet.nl Goed instrueren zaalleiding Informatieoverdracht zaalhockeycommissie richting teamleden. Tijdig doorgeven van veranderende wedstrijdtijden of afgelastingen aan team. De meest actuele wedstrijdplanning staat op de KNHB-standenmotor-zaal (www.knhb.nl). Het kan voorkomen dat er geen afgelasting is bij de bond, maar dat het plaatselijk wel glad kan zijn. Dat is een legitieme regel om de wedstrijd af te blazen. De tegenstander dient wel tijdig te worden geïnformeerd. Wanneer dit voor jouw team geldt, dan neem je contact op met Sabine of Lonneke. Zij pakken dit verder op.

Coach - verantwoordelijkheden Ervoor zorgen dat het team tijdig op de locatie is en aangemeld bij de wedstrijdtafel/zaalleiding. Coach is te allen tijden verantwoordelijk voor gedrag jeugdleden als de locatie betreden is! Ervoor zorgen dat er nooit meer dan 12 spelers op de speelvloer aanwezig zijn. Ervoor zorgen dat spelers op de speelvloer allemaal het (juiste) clubtenue dragen. Spelers dienen ook altijd een uit-tenue (oranje) bij zich te hebben. Bekrachtigen Digitaal Wedstrijd Formulier meteen ná de wedstrijden bij de zaalleiding. COACHHANDBOEK

Scheidsrechters - verantwoordelijkheden De vereniging die zaalleiding heeft, levert bevoegde scheidsrechters. Scheidsrechters voor 3 wedstrijden van 30 minuten. 2 per wedstrijd. Scheidsrechter is zelf verantwoordelijk voor het goed kennen van de zaalregels (zijn afwijkend van veldregels). Meteen na beëindiging van de wedstrijd dienen beide scheidsrechters de resultaten van die wedstrijd in het DWF te registreren (bij de wedstrijdtafel). Arbitrage draagt zorg voor zaalregels in handboek en spelregelavond Moet men een scheidsrechterskaart hebben. Wat als een team geen ouders heeft die dat hebben? Arbitragecommissie gaat eind november naar Schaerweijde voor een avond waar aandacht wordt geschonken aan alle nieuwe regels. Arbitrage organiseert op 7 december een informatieavond waar zaalregels centraal staan. Meld je hier dus vooral voor aan wanneer je een scheidsrechterskaart hebt en de kans groot is dat je wordt ingedeeld tijdens het zaalseizoen.

OVERIGE

Zaalcompetitie - boetes Boetes die terug te leiden zijn naar een team, moeten door dat team zelf betaald worden! Voorbeelden boetes: Geen bevoegde scheidsrechters aanwezig. Geen zaalleiding aanwezig. Schade locatie. Bijv. spelen met uitrusting die schade kan veroorzaken aan zaalvloer, schade kleedkamers. Geen begeleiding van een persoon van tenminste 18 jaar of ouder bij jeugdteams. Niet tijdig of onjuist afronden, inzenden Digitaal Wedstrijd Formulier. Etc. etc. Link naar alle boetes conform bondsreglement link.

Zaalcompetitie - kleedkamers Beleid inzake kleedkamers kleedkamers zijn op slot. Indien teams ervan gebruik willen maken, kan je aan beheerder sleutel vragen. In uitzonderlijke gevallen gebeurd dit tegen inlevering van een borg (borg te bepalen door beheerder), Controleer vóór gebruik of er geen zichtbare schade is. Is er wel al schade, geef dit dan door aan beheerder voordat het team de kleedkamer ingaat. Na gebruik afmelden bij beheerder die inspectie doet. Bij schade wordt er, door coach, melding gedaan aan zaalleiding én zaalhockeycommissie. Schade wordt verhaald op het team. Bij verblijf in de kleedkamer is bij een jeugdteam alleen een meerderjarige begeleider van gelijke sekse aanwezig. GEEN UITZONDERINGEN, ook niet als de kleedkamer enkel gebruikt wordt voor briefing. Dus geen mannen in de dameskleedkamer en geen dames in de herenkleedkamer!

TECHNISCHE COMMISSIE

Technische Commissie T O P TEAMGEVOEL ONTWIKKELING PASSIE

T O P Technische Commissie Voorbespreken Nabespreken 1 team taak 1 individuele taak P 5 minuten voluit! Bank is ook meedoen

Technische commissie Aandachtspunten Veiligheid voorop! Dobbelsteen opstelling Opbouw spel Omstellen is bepalend Wisselen

Bedankt voor jullie aandacht en tot ziens Afsluiting Opgave zaalleiding en scheidsrechters vóór 29 november naar zaalhockey@hcrijnvliet.nl Zaalleiding: naam, mobiel nummer. Scheidsrechters: naam, mobiel nummer, kaartnummer 27 november 2017 – automatische incasso contributie 27 november 2017 – start trainingen 9 december 2017 – start competitie (voor sommige teams!) Wedstrijden worden niet ingehaald. Bedankt voor jullie aandacht en tot ziens