Darwin in de klas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie, missie en kernwaarden
Advertisements

HET ONTSTAAN DER SOORTEN
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
ontwikkelingspsychologie
Geschiedenis en Grondslagen van de Natuurwetenschappen, UU
Evolutietheorie.
Tussentijdse evaluatie
Charles Darwin ( ) ‘The origin of species by means of natural selection’ “ Organismen hebben een gemeenschappelijke afstamming en evolutie, waarbij.
Charles Darwin en de evolutietheorie
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Kunstmatige Intelligentie
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Het ontstaan der soorten
Het ontstaan van de wereld en de mens
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
26 februari 2009 Ludo Hellemans 1 Darwins theorie ë n Ludo Hellemans Studium Generale Universiteit Twente.
Aanpassen of uitsterven
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Aanpassen of uitsterven
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Een wetenschappelijke theorie?
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Is de evolutietheorie des duivels oorkussen?
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Ordening en Evolutie ‘Het is een teken van een geschoolde geest als iemand kan nadenken over een gedachte zonder ze te aanvaarden’  Aristoteles.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Darwin Charles Darwin ( ) 1831: 5-jarige wereldreis “The Beagle” 1859: “The origin of species” Uitgangspunt boek: Biologische/evolutionaire.
INAUGURELE ORATIE G. VAN DEN BRINK. TUSSEN CONFLICT EN CONSONANTIE Fundamentaal-theologische kanttekeningen bij de verhouding van geloof en wetenschap.
 Informatie over mezelf  Enkele interessante levensvragen volgens mij.
Windesheim zet kennis in werking Darwin: vriend of vijand? Interactieve lezing over omgaan met evolutie en schepping bij een grote leerlingdiversiteit.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Evolutie is waar Feiten waaruit evolutie blijkt. Mensen die evolutietheorie aanvaarden.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Evolutieleer Charles Darwin. Charles Darwin ( )
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Evolutie Thema 5 basisstof 1,2 en 3 Evolutietheorie
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Charles Darwin 5 Evolutietheorie.
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Muziek - Ricky King - Medley
STEAM Camp International School of Aruba
Verlangen naar God Longing for God
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Charles Darwin en de evolutietheorie
Rob Heyman and Ilse Mariën
Intelligent Design dr J. M
Vreugde Joy.
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Evolutie in een superdiverse klas
Thema 5, evolutie.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
MISSION IMPOSSIBLE ? – High temperature heat >600 °C
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Darwin in de klas

Overzicht Evolutie en creationisme Cognitieve belemmeringen Praktisch? Wetenschap en religie Hoe evolutietheorie aanbrengen? Creationistische argumenten

Charles Darwin (1809-1882)

De reis met the Beagle (1831-1836)

Juni 1837: evolutie

Fossielenbestand

Biogeografie

Embryologie

Homologieën

Rudimentaire organen

Classificatie ‘Systema naturae’ weerspiegelt afstamming (gedeelde kenmerken wijzen op gemeenschappelijke voorouders)

Slecht ontwerp

September 1838: Natuurlijke selectie Willekeurige variatie Selectie, doordat de best aangepaste organismen een grotere kans maken om zich voor te planten Continu proces, herhaald bij elke generatie: Ontstaan van complexe adaptaties: verklaring van ontwerp Ontstaan van soorten: diversificatie

Evolutie van het oog

Ontwerpargument

Ontwerper

Great Chain of Being Statische en onveranderlijke wereld Ontworpen door God De best mogelijke wereld Nadruk op essenties Plaats van de mens: bovenaan de aardse schepping, tussen hemel en aarde

Brief aan Joseph Hooker (1844) “Ik ben ervan overtuigd (nogal tegenovergesteld aan de mening waarvan ik vertrok) dat soorten niet (het is als het bekennen van een moord) onveranderlijk zijn.”

24 November 1859 On the origin of species by means of natural selection or the preservation of favoured races in the struggle for life

Apentheorie

Natuurlijk selectie als een persoon Wallace to Darwin, 2 July 1866: “Now I think this arises almost entirely from your choice of the term “Nat. Selection” & so constantly comparing it in its effects, to Man’s selection, and also to your so frequently personifying Nature as “selecting” as “preferring” as “seeking only the good of the species” &c. &c. To the few, this is as clear as daylight, & beautifully suggestive, but to many it is evidently a stumbling block. “

Evolutie als vooruitgang Evolutie als vooruitgang, met mens als eindpunt Doelgericht, dus ruimte voor God (theïstiche evolutie)

Verzet tegen evolutie

The Butler act, Tennessee 1925 “it shall be unlawful for any teacher in any the Universities, Normals and all other public schools of the State which are supported in whole or in part by the public school funds of the State, to teach any theory that denies the story of the Divine Creation of man as thought in the Bible, and to teach instead that man has descended from a lower order of animals.”

Jaren 1960: Jonge-aarde creationisme

Jaren 1990: Intelligent Design

Louisiana Science Education Act (2008) (…) to create and foster an environment within public elementary and secondary schools that promotes critical thinking skills, logical analysis, and open and objective discussion of scientific theories being studied including, but not limited to, evolution, the origins of life, global warming, and human cloning.”

40 percent in de VS

Creationisme in Europa

Harun Yahya

Cognitieve belemmeringen De menselijke geest heeft intuïtieve verwachtingen over hoe de wereld functioneert Essentialistisch denken Teleologisch (doel-oorzakelijk) denken Intentioneel denken

Essentialistisch denken Organismen hebben een onzichtbare , onveranderlijke kern (een “essentie”) die hun identiteit, ontwikkeling en gedrag bepaalt Deze kern wordt niet aangetast door uiterlijke kenmerken te veranderen of door een andere opvoeding

Teleologisch denken

Intuïtieve psychologie Als sociale wezens hebben we de neiging om snel de aanwezigheid van andere wezens te zien Daarnaast hebben hebben we ook de neiging om intenties en gevoelens toe te schrijven aan compleet natuurlijke of mechanische fenomenen (computer, auto, maar ook de natuur)

Darwin over natuurlijke selectie “[a]s in time the term must grow intelligible, the objections to its use will grow weaker and weaker”.

Begrijpen en aanvaarden van de evolutietheorie Evolutietheorie gaat in tegen intuïtieve, spontane verwachtingen Systematische misverstanden Weerstand Religieuze overtuigingen enten zich op en versterken dezelfde intuïties; daarenboven ingebed in gemeenschap => Oneerlijke strijd voor de leerkracht: hoe aanpakken?

NOMA? Non-Overlapping Magisteria (Stephen J. Gould)

NOMA niet houdbaar Filosofisch: Praktisch: religies doen feitelijke uitspraken over de wereld moraliteit is vaak van erbarmelijk niveau wetenschap heeft gevolgen voor ons wereldbeeld en ons zelfbeeld Praktisch: Als geloof van leerling zegt dat God het leven heeft geschapen zoals het is, dan gaat ET in tegen dat geloof Komt ook aan bod in de lessen zedenleer (dus meer dan enkel wetenschap)

Confrontatie? Respect voor leerlingen, niet rond de pot draaien Discussie aangaan en wijzen op implicaties voor geloof bv. in verband met het ontstaan van de mens, het bestaan van God, enz. Risico op complete afwijzing en verzet

Praktische NOMA “Later op terugkomen, laten we ons houden aan de feiten” Creëert misschien ruimte om materiaal aan te dragen die een leerling aan het denken kunnen zetten Darwin: geografisch spreiding en fossielen “theory of creation” Belangrijk voor conceptuele verandering

Hou het concreet! Vermijd aanvankelijk verraderlijke thema’s zoals de verandering van soorten en de evolutie van de mens Breng praktische voorbeelden aan: Resistentie tegen antibiotica Resistentie tegen herbiciden Ontwerpen van software “Micro-evolutie”, maar eerste stap!

Weerstand? Onwil? Moeilijk om als leerkracht alleen aan te pakken Idealiter in samenspraak met autoriteitsfiguren binnen de gemeenschap van leerlingen (ouders, religieuze leiders)

Creationistische argumenten 1. wetenschap: “where you there?” Wetenschap is meer dan experimenten en rechtstreekse observatie Vergelijk met een detective: moet die bij de misdaad aanwezig zijn?

Creationistische argumenten 2. De evolutietheorie “Biologische complexiteit kan nooit door toeval ontstaan zijn” Natuurlijke selectie is geen toeval

Louter toeval? METHINKSITISLIKEAWEASEL (Dawkins, The Blind Watchmaker,1986) Door toeval: 1/2623 Door natuurlijke selectie: 23 x 26: max. 598 stappen (170, 98, 153, 89, 199, 51, etc.)

Creationistische argumenten 3. Bewijs voor evolutie Behe, 2007: “[r]andomly duplicating a single gene, or even the entire genome, does not yield new complex machinery; it only gives a copy of what was already present.” Hiaten in het fossielenbestand

Archaeopteryx

Tiktaalik Rosae

Vragen? Stefaan Blancke, st.blancke@gmail.com