Cellulaire processen bij leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regeling 4H.
Advertisements

Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Impulsgeleiding Thema 5.
18.1 Natrium-Kalium pomp Buiten cel In cel.
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
De gebruiksaanwijzing van het menselijk brein
o.a. bij deelname in het verkeer
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Een lessenserie van drie lessen
INTERACTION DESIGN Week 4.
Communicatie tussen neuronen;
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
In de hersenen.
Lichaam en gedrag Harry Smit.
koolhydraten: voorbeelden van koolhydraten
Thema 6: Regeling Basisstof 3
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Bloed weefselvocht epitheel cel intern milieu extern milieu.
Regeling Samenvatting 5A.
Elektriciteit Groep 6A Klik op onderstaande onderwerpen:
Biologie en fysiologie Jan j.l. Derksen
Train je brein!.
Vragen Wat zijn impulsen? Wat zijn receptoren? Wat is een neuron?
Centrale vraag Hoe kunnen inzichten in de moleculaire biologie helpen om ziektes te begrijpen, te voorkomen en te genezen?
Vragen Wat zijn impulsen? Wat zijn receptoren? Wat is een neuron?
Hoe leer je geschiedenis?
Bas 4 Natrium-Kalium pomp
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Verbranding en ademhaling
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
B. Stof 7 Membranen en het transport van stoffen
Wjk.
Niets is wat het lijkt.
Werken in een arbeidsorganisatie
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
12.2 Stofwisselingsprocessen Autotroof: Organismen die uit anorganische moleculen hun benodigde organische moleculen kunnen maken Naam van dat proces:
H7 Celstofwisseling.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Prikopdracht Waarom? Fijne motoriek Voorbereiding schrijven.
Opdracht 3.3.
Breinleren.
verwerking van prikkels
Vragen, wat voor vragen?.
Een vergadering organiseren
Module 6; didactisch handelen
Overzicht van deze les Rustpotentiaal Actiepotentiaal Myelineschede.
Leren en het brein: opslag, consolidatie en herinneren
Van rapport naar portfolio
Cellulaire processen bij leren
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Waar gaat deze les over? We leren: We ontdekken:
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Omgaan met verschillen
HET BREIN VENTRIKEL CORPUS CALLOSUM KLEINE HERSENEN
5 valkuilen & Tips.
12.2 Stofwisselingsprocessen
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Omgaan met verschillen
Zichtbaarheid Creëren
Hoofdstuk 2: wat weet jij?
Eigenaarschap.
SO bespreken: wat was moeilijk?
Bemesting van bodem en substraat
Transcript van de presentatie:

Cellulaire processen bij leren Hoofdstuk 4 (deel 2)

https://www.youtube.com/watch?v=vso9jgfpI_c

Voor ltp natriumionen stromen door AMPA-receptor naar binnen  depolarisatie

Voor ltp magnesiumionen worden afgestoten van NMDA-receptor

Tijdens ltp natrium- en calciumionen stromen door NMDA-receptor  productie speciaal eiwit: Gevolg: meer dendrietvertakkingen, productie van meer AMPA-receptoren.

Na ltp meer natriumionen gaan naar binnen, snellere depolarisatie van dendriet.

coincidence detector ‘samenvalmeter’ Bij lage frequentie  alleen ampa reageert op glutamaat 2 voorwaarden om ion kanaal te openen: 1. Glutamaat moet zich binden aan de receptor. 2. De post-synaptische cel moet sterk gedepolariseerd zijn.

AMPA- en NMDA-receptoren

Gevolg Ca2+ signaal-keten: de AMPA-receptoren gevoeliger worden voor glutamaat. er extra AMPA-receptoren verschijnen. al bestaande AMPA-receptoren verschuiven naar een gunstiger plek in het membraan van de dendriet. de dendriet nog meer vertakkingen kan maken.

Opdracht 4.3: LTP Leg uit waarom er alleen LTP plaats vindt bij A en niet bij B. 2 voorwaarden: depolarisatie van het postsynaptische membraan neurotransmitter in de synaps- moeten tegelijk aanwezig zijn Aan één van beide voorwaarden wordt in beide synapsen voldaan: het postsynaptische membraan is sterk gedepolariseerd In synaps A is daarbij ook neuroransmitter aanwezig  LTP In synaps B ontbreekt de neurotransmitter echter  géén LTP

Opdracht 4.3: LTP Wat gebeurt er in de synaps A wanneer de receptor (genoemd bij a) actief wordt? Ca2+ stroomt het neuron in  activatie van bepaalde enzymen Dit leidt tot: ampa-receptoren worden gevoeliger meer ampa-receptoren verschuiving van ampa-receptoren naar gunstiger plaats dendriet kan extra vertakkingen vormen

Opdracht 4.4: LTD Wat is lTD (long term depression)? Beschrijf wat dit proces inhoudt en hoe het zou kunnen werken. AMPA-receptoren verdwijnen

Bewijs Antagonisten: AVP (2-amino-5-phosphonovaleric acid) lijkt op neurotransmitter Blokkeert bindingsplaats AVP (2-amino-5-phosphonovaleric acid)

Morris Water maze https://www.youtube.com/watch?v=LrCzSIbvSN4 muizenExperiment met avp Bewijs  verband nmda en leren!!

bewijs Gene-knockout-muizen (geen nmda-receptor) Overexpressie-muizen (meer nmda-receptoren)

beloning “Beloningscentrum”: Neurotransmitter = ? Dopamine =genot!! Hersengebied = ventrale tegmentale gebied (VTA) Axon richting nucleus accumbent (NA) Neurotransmitter = ? Dopamine =genot!!

leren Suiker proeven Kers zien Kers zien + proeven =ltp

angst Amygdala Benoem in afbeelding schok & piep Schok Pieptoon

opdracht 4.5 Wat zijn in het voorbeeld van de rat: geconditioneerde stimuli, ongeconditioneerde stimuli?

Antwoord 4.5 Suikersmaak = ongeconditioneerde stimulus kers = geconditioneerde stimulus.

Opdracht 6 Waar is aangetoond dat ltp een rol speelt? Alle delen die beïnvloed worden door de hippocampus

Opdracht 8: Leertips Je hebt nu geleerd hoe LTP werkt en daarmee een herinnering wordt vastgelegd. Geef jezelf drie tips die direct uit de stof van dit hoofdstuk komen die je kunnen helpen om beter een herinnering vast te leggen. Beschrijf een voorbeeld hoe je dit zou kunnen inzetten bij het leren van en toets. Hoe zou je neurogenese bij jezelf kunnen opwekken?

Opdracht 9 Bekijk https://www.youtube.com/watch?v=TTXrV0_3UjY Lees box O4.4.: Leg uit waarom een growth mindset in de huidige breinkennis past en een fixed mindset minder.

Opdracht 9 Je brein is plastisch: door te leren: synaptogenese, pruning en LTP

Opdracht 9 Bekijk het filmpje van de tedtalk van Carol Dweck Wat zou je kunnen ondernemen om jezelf meer een growth mindset aan te meten? Zou je dat willen?

Opdracht 9 Denk aan: niet opgeven, blijven proberen.

Opdracht 10 Het is nu bekend dat de NMDA-receptor betrokken is bij het maken en versterken van een herinnering. Wetenschappers moesten echter wel aantonen dat het ook echt deze receptor is die deze belangrijke rol speelt. Bedenk twee manieren om dit wetenschappelijk aan te tonen.

Opdracht 10 NMDA-receptorwerking aantonen Methode 1: NMDA receptor-blockers injecteren watermaze  vind platform niet Methode 2:   knockout-muizen maken, defect NMDA-gen =geen NMDA-receptor watermaze  vind platform niet