spieren Vertel dat we het vandaag gaan hebben over dieren. Maar eerst gaan we iets anders doen namelijk “STUFF”
ST-and Up For Fun Vertel dat er een paar opdrachten komen die de leerlingen in stilte moeten uitvoeren.
Beweeg het zadelgewricht aan de linkerhand
Beweeg het scharniergewricht in het rechterbeen
Beweeg het draaigewricht van links naar rechts
Beweeg het rolgewricht in de linkerbeen
Beweeg het scharniergewricht in de rechterhand
Beweeg het rolgewricht in de linkerarm
Beweeg het kogelgewricht aan de rechterarm
spieren Pezen aanhechtingsplaats Laat de kinderen weer zitten en vertel dat de dingen die ze net gedaan hebben alleen mogelijk zijn met spieren. Vraag waarmee spieren aan botten vastzitten (misschien weten 1 a 2 leerlingen dit al. Zo ja, vraag de leerlingen naar een korte uitleg waarom de spier niet direct aan het bot zit) druk daarna pas op de animatie. Vertel daarna dat de plek waar de pees zit de aanhechtingsplaats heet (duidt naar de witte plekken)
antagonisten Vraag aan de leerlingen welke spieren ze kennen. Waarschijnlijk krijg je al snel biceps te horen. Vertel verder over de triceps en wat ze doen in je arm. Vertel ook over antagonisten. Kaart skeletspierweefsel aan. Vertel over korter en dikker worden van de spier en de antagonist
gladspierweefsel Vertel over spieren waarvan je ze niet uit en aan kan zetten zelf. Vertel over het hart en de darmen. Pak de torso erbij en haal de darmen en het hart eruit. Vertel dat het niet handig is als je er constant over moet nadenken de spieren te bewegen
huiswerk Hfst 5,5 volgende les af. http://www.schooltv.nl/video/het-klokhuis-spieren