Mika, noortje, wouter, ruben en emma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie & Presentatie
Advertisements

Examenvoorbereideing
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
INTERACTIEVE TEKST WEBZINE INTERACTIEVE TEKST Eva van den Eijnde
Workshop opstellen adviesrapport
Tekststructuren 5.3.
De aanvaardbaarheid van een betoog
Het debat de opbouw.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Centraal Examen 2012 Nederlands dinsdag 15 mei
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Examenbundel 6 vwo.
Cursus Lezen 5 vwo.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Bouwplan 4Hc.
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SET schrijfvaardigheid H5
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Verbanden en signaalwoorden
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Aantekeningen maken en navertellen
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Tekstverbanden en signaalwoorden
Een beschouwing schrijven
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
5 havo eindexamenvoorbereiding
Dicteewoorden Papegaai Puberteit Cappuccino Toentertijd
Tekstverbanden en signaalwoorden
Tekstverbanden en signaalwoorden
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Waarom kritisch denken?
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
4 havo Schrijflijn les 3
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Teksten lezen/Schrijven
Blok 2 – Les 5.
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Van alle markten thuis Perron 1 – les 23.
HET GEBRUIK VAN DEZE SJABLOON
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Mika, noortje, wouter, ruben en emma Functiewoorden Mika, noortje, wouter, ruben en emma

Functiewoorden Woorden met weinig inhoudelijke betekenis die dienen om de uitdrukking van bepaalde betrekkingen in grammaticaal verband mogelijk te maken.

Functiewoorden Aanbeveling Aanleiding Afweging Argument

Functiewoorden Beantwoording Begripsomschrijving (schrijver geeft aan wat hij met een bepaalde term bedoelt, dat de schrijver zeker weet dat de lezer het begrijpt) Beoordeling Bewering Bewijs (voering) (schrijver toont aan dat de bewering klopt)

Functiewoorden Conclusie Constatering (de schrijver merkt iets op, zonder daar direct een mening bij te geven, een constatering is objectiever dan een bewering of stelling) Definitie Doelstelling

functiewoorden Gevolg Hypothese (schrijver veronderstelt iets wat nog niet bewezen is) Karakterisering (schrijver geeft voornaamste kenmerken of eigenschappen van een verschijnsel) Ontkenning Oorzaak

Functiewoorden Opsomming Probleemstelling Samenvatting Stelling

Functiewoorden Tegenstelling (schrijver beweert iets dat tegenover een andere bewering in de tekst) Tegenwerping (eerder een eerdere tegenstelling verwerpen) Theorie Toelichting Toepassing

Functiewoorden Uitwerking Verklaring of reden Vermoeden Verslag van het onderzoek Voorbeelden Voorbehoud (schrijver geeft aan met iets in te stemmen onder bepaalde voorwaarden)