Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op praktijk zó moet het!.
Advertisements

“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Ontwerpprojecten In de praktijk
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Module Probleemoplossen
Elementaire Deeltjes in 3 – 6 lessen
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2000 Six Steps Music/EMI Christian Music Publishing 1/10 FOREVER (Chris Tomlin) 1. Give thanks.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Teachers Teaching with Technology™ Ludovic Wallaart Frank van den Berg Statistiek normaal verdeeld workshop over hoofdstukvervangende lessenreeks T 3 Nederland.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Conceptuele denker Anne
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
ICT Informeren, Communiceren en Technologie “Technologie inzetten om ons maximaal bezig kunnen houden met wat we leuk vinden, namelijk informeren en communiceren”
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek 30 september 2013
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Participatory Action Research
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vreugde Joy.
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1 T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1 Gelieve uw telefoon na het beantwoorden van de vragen uit te schakelen Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

T3-Nederland Symposium 2017 Muntgebouw, Utrecht 11 oktober 2017 Wiskundige denkactiviteiten en technologie: leerlingen uitdagen en activeren T3-Nederland Symposium 2017 Muntgebouw, Utrecht 11 oktober 2017 Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Wiskunde: een denkactiviteit? T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht Lezing Wiskunde: een denkactiviteit? T3-Nederland Symposium 2017 Muntgebouw, Utrecht 11 oktober 2017 Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Didactiek T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht György Polya (1887-1985) Hongaars wiskundige, natuurkundige, grondlegger van de heuristiek. Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Quote T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht ‘…If the maths teacher fills his allotted time with drilling his students in routine operations he kills their interest…. But if he challenges the curiosity of his students and helps to solve their problems with stimulating questions, he may give them a taste for, and some means of, independent thinking’. Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Uitdaging T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht ‘De bijzondere internationale positie van het Nederlandse wiskundeonderwijs, waarin wiskundeleraren zich afhankelijk hebben gemaakt van de inhoud van het schoolboek.’ (Bron: Hiebert, 2003) Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Handvatten Real-life contexten Wiskundige probleemanalyse T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht Real-life contexten Wiskundige probleemanalyse Procesgericht coachen ≠ stappenplan geven Wiskundige discussie Leerdoel is houding, géén kennis (bron: Van Streun & Kop, 2013) Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Onderzoek Lotte Westerhuis en Tine van Wijk T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht Lotte Westerhuis en Tine van Wijk Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Praktijk ICT: abstraheren middels ICT T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht ICT: abstraheren middels ICT ICT voor het exploreren van een nieuw gebied; door zelf te exploreren gaan leerlingen vermoedens formuleren. Juist door de fase van het exploreren probleemaanpak op een hoger niveau (Bron: Ambrosius, 2011) Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Samengevat Geschikte opdrachten, Boekopdrachten schrappen Inzet ICT T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht Geschikte opdrachten, Boekopdrachten schrappen Inzet ICT Procesgericht coachen, Samen reflecteren op centrale concepten Samen reflecteren op eigen aanpak Je als docent laten inspireren door wiskundig denken! Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Conclusie T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht Wiskunde = een filosofie, een manier van kijken en denken, geen disjuncte denkactiviteit! Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?

Wij wensen u een uitdagend en onderzoekend symposium! T3 Nederland Symposium Muntgebouw Utrecht Wij wensen u een uitdagend en onderzoekend symposium! Ludovic Wallaart: info@ludovicwallaart.nl Frank van den Berg: f.vandenberg@beekdallyceum.nl Ludovic Wallaart & Frank van den Berg Powered by Wiskunde, een denkactiviteit?