Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

BattleBots The school battle.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Onderzoekend leren en beroepscontexten
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
CENTER-TBI has received funding from the European Union Seventh Framework Programme (FP7/ ) under grant agreement n° PERSCONFERENTIE 20 LANDEN.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Een aantal praktische toepassingen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
What is the meaning of? Student centered learning
Een vergadering organiseren
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Kennisclip Web toepassingen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Conversatietool leerlingenvervoer
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren? Tool ID-2: Vragen stellen in de klas: rollenspel © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Bezig zijn met verschillende vraag-technieken. We zullen: Een video bekijken over vraagstrategieën; Een rollenspel uitvoeren; Ervaringen en ideeën uitdelen. Het doel van deze tool is te experimenteren met verschillende vraagstrategieën, die onderzoekend leren kunnen bevorderen. Deze activiteit begint met een kort filmpje over het stellen van vragen, gevolgd door een rollenspel waarbij docenten experimenteren met het stellen van verschillende vragen. Deze activiteit kan direct na Tool ID-1 gebruikt worden.

Video Bekijk de video Denk na over hoe de video verband houdt met je eigen lespraktijk. Toon de video over vraagstrategieën. Vraag, indien van toepassing, de docenten om na te denken over hoe de video verband houdt met hun eigen praktijk en hun eigen vakspecialisme. Engelse video: https://www.youtube.com/watch?v=E_Ib1YsFkH4&feature=youtu.be

Rollenspel Bepaal een klassencontext en werk samen om verschillende effectieve vragen te ontwikkelen in deze context. Voer het rollenspel uit, waarbij een iemand docent is en de rest leerling. Probeer de opgestelde vragen uit. Zet een rollenspel op: beslis met de groep over de klassencontext (leeftijd van de leerlingen, vak, doel van de les, enz.).   Vraag de docenten om in kleine groepen een aantal effectieve vragen op te stellen om in deze context te gebruiken. Binnen elke kleine groep neemt een deelnemer de rol van docent op zich en de andere docenten hebben de rol van leerling. Probeer de vragen uit die opgesteld zijn door het groepje.

Reflectie Reflecteer samen op waarom en hoe de vragen wel of niet effectief waren, waarbij een of meer van de volgende discussievragen gebruikt kunnen worden: Kies een vraag. Welke mogelijkheden gaf het de leerling? Wat bracht het de docent? Op welke manieren was het een effectieve vraag? Welke verschillende soorten vragen werden er gebruikt? Leidde vraag x to het soort reactie dat voorspeld was? Reflecteer samen op waarom en hoe de vragen wel of niet effectief waren, waarbij een of meer van de volgende discussievragen gebruikt kunnen worden: Kies een vraag. Welke mogelijkheden gaf het de leerling? Wat bracht het de docent? Op welke manieren was het een effectieve vraag? Welke verschillende soorten vragen werden er gebruikt? Leidde vraag x to het soort reactie dat voorspeld was?

Finishing off Deel de reflectie. Ontwikkelen vragen die effectief zijn in het tot nadenken zetten van leerlingen in een les . Probeer deze vragen uit in een les voor de volgende sessie. Deel je ervaringen de volgende sessie. Kom weer met de groep bij elkaar en vraag de docenten om hun bevindingen te delen. Vraag de docenten om vragen te selecteren of ontwikkelen die effectief zijn in het tot nadenken zetten van leerlingen in een les en probeer deze vragen uit in een les voor de volgende sessie. Deel je ervaringen de volgende sessie.