Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Advertisements

BattleBots The school battle.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Wetenschapswinkelprojecten: Experimenten in Democratie Roel During Environmental Science Group Wageningen University and Research.
Waarom een standaard Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Bijeenkomst September 2015
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Module 6; didactisch handelen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
De juiste route naar het juiste doel
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Product van TU Delft, SEC
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen Hoe verhoudt OL zich tot ons natuurwetenschappelijk curriculum? Tool IJ-1: De potentie van OL om aan de huidige eisen van het cirriculum te voldoen © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Analyseren welke leermethodes het best aansluiten bij het curriculum; Reflecteren op huidige lespraktijken. We zullen: Delen van het curriculum onderzoeken; Implicaties bespreken; Vergelijken met hudige leermethodes. Deze tool bevordert reflectie op de huidige lesgeefpraktijk van de docent en analyseert welke leermethodes het best recht doen aan de huidige didactische vraag. Docenten zullen de huidige trends in het natuurwetenschappelijk onderwijs bespreken vanuit een internationaal en nationaal perspectief, waarbij ze extra aandacht besteden aan de kennis, vaardigheden en waarden waarvan wij verwachten dat leerlingen die leren in het natuurwetenschappelijk onderwijs. De materialen zijn: Uittreksels uit het Eurydice verslag (2012) en uit het TIMSS verslag (2011); Nationale standaard van natuurwetenschappelijk onderwijs of een nationaal curriculum (dient aangeboden te worden door de docenten, volgens een nationale context).   Belangrijke vragen zullen gaan over hoe OL verband houdt tot hun specifiek natuurwetenschappelijk curriculum (verwerkt in de tekst). Het Eurydiceverslag “Developing key competences at school in Europe” (EACEA, 2012) toont dat 19 Europese landen (of gebieden) een nationale strategie hebben om de ontwikkeling van de voornaamste vaardigheden in de natuurwetenschappen te bevorderen. Het innovatieve literaire concept houdt verband met de definitie van de zorgen over de belangrijkste vaardigheden betreffende de vaardigheden van leerlingen om effectief te kunnen analyseren, beredeneren en communiceren wanneer zij problemen ter sprake brengen, oplossen en interpreteren in een scala aan onderwerpen. Volgens de TIMSS (Trends in Mathematics and Science Studies) 2011, uitgevoerd door de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), is binnen natuurwetenschappelijk onderwijs van hoog niveau het volgende van belang: Het toepassen van kennis en begrip om alledaagse fenomenen en abstracte contexten uit te leggen; Het toepassen van natuurwetenschappelijke processen en tonen van kennis van natuurwetenschappelijk onderzoek.

Hoofdthema’s: the Eurydiceverslag Veel Europese landen (of gebieden) hebben een nationale strategie om de ontwikkeling van de belangrijkste vaardigheden in de natuurwetenschappen te bevorderen. Belangrijke vaardigheden zijn: analyseren, beredeneren en communiceren, oplossen, en interperteren in een scala aan onderwerpen (EACEA, 2012) Het Eurydiceverslag “Developing key competences at school in Europe” (EACEA, 2012) toont dat 19 Europese landen (of gebieden) een nationale strategie hebben om de ontwikkeling van de voornaamste vaardigheden in de natuurwetenschappen te bevorderen.

Hoofdthema’s TIMSS rapport Hoog natuurwetenschappelijk onderwijs vraagt om: Het toepassen van kennis en begrip om alledaagse fenomenen en abstracte contexten uit te leggen; Het toepassen van natuurwetenschappelijke processen en tonen van kennis van natuurwetenschappelijk onderzoek. (TIMSS, 2011) Volgens de TIMSS (Trends in Mathematics and Science Studies) 2011, uitgevoerd door de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), is binnen natuurwetenschappelijk onderwijs van hoog niveau het volgende van belang: Het toepassen van kennis en begrip om alledaagse fenomenen en abstracte contexten uit te leggen; Het toepassen van natuurwetenschappelijke processen en tonen van kennis van natuurwetenschappelijk onderzoek.

Vragen voor discussie Wat houdt het in om de voornaamste vaardigheden in de natuurwetenschappen eigen te maken? ,Wat zou iemand die competent is in de natuurwetenschappen moeten kunnen? Wat zijn de gevolgen van een competentiegerichte studie? Welke leersituaties of contexten leiden tot de ontwikkeling van vaardigheden. Bevorder een discussie over huidige trends in natuurwetenschappelijk onderwijs waarbij u gebruik maakt van de informatie uit de Eurydice en TIMSS-verslagen. Stel vragen als: Wat houdt het in om de voornaamste vaardigheden in de natuurwetenschappen eigen te maken? Wat zou iemand die competent is in de natuurwetenschappen moeten kunnen? Wat zijn de gevolgen van een competentiegerichte studie? Welke leersituaties of contexten leiden tot de ontwikkeling van vaardigheden.

Nationale eisen bestuderen Bekijk het curriculum Welke kennis, vaardigheden en waarden moeten leerlingen opdoen? Is there any reference to key Is er een verwijzing naar de belangrijke vaardigheden? Zoja, hoe wordt dit beschreven? Vraag docenten om in tweetallen de standaard in natuurwetenschappelijk onderwijs binnen hun nationale curriculum te bekijken en de kennis, vaardigheden en waarden te benoemen die leerlingen zich eigen zouden maken in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Is er een verwijzing naar de belangrijkste vaardigheid in de natuurwetenschappen? Hoe wordt het beschreven?

Vergelijken van lesmethoden Reflecteer op de lessen in school Hoe zien de natuurwetenschappelijke lessen bij u op school eruit? Wat doen uw leerlingen gewoonlijk tijdens de natuurwetenschappelijke les? Hoe vaak doen leerlingen de volgende activiteiten? Het stellen van vragen en formuleren van problemen; Het opzetten en uitvoeren van experimenten; Resultaten en alternatieve verklaringen bespreken; Het toepassen van natuurwetenschappelijke kennis om alledaagse situaties uit te leggen; Docenten gaan de volgende vragen bespreken: Hoe zien de natuurwetenschappelijke lessen bij u op school eruit? Wat doen uw leerlingen gewoonlijk tijdens de natuurwetenschappelijke les? Hoe regelmatig voeren uw leerlingen de volgende opdrachten uit? Het stellen van vragen en formuleren van problemen; Het zoeken van informatie en het voorstellen van strategieën voor het oplossen van problemen; Het vereenvoudigen van situaties; Het toepassen van natuurwetenschappelijke kennis om alledaagse situaties uit te leggen; Het opzetten en uitvoeren van experimenten; Resultaten en alternatieve verklaringen bespreken; Conclusies trekken op basis van bewijsvoering; Modellen opzetten; De resultaten bespreken.

Finishing off Denk na over een les die je de komende week geeft, bedenk welke eisen gesteld worden aan de leerlingen. Reflecteer na de les op de mogelijkheden die zich voordeden voor de soorten opdrachten van vandaag. Denk na over een les die u de komende week wilt geven en de eisen die deze les stelt aan de leerlingen. Reflecteer na de les op de mogelijkheden die zich voordeden voor de soorten opdrachten die besproken werden in deze sessie.