Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen Hoe verhoudt OL zich tot ons natuurwetenschappelijk curriculum? Tool IJ-1: De potentie van OL om aan de huidige eisen van het cirriculum te voldoen © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).
Overzicht Doel: Analyseren welke leermethodes het best aansluiten bij het curriculum; Reflecteren op huidige lespraktijken. We zullen: Delen van het curriculum onderzoeken; Implicaties bespreken; Vergelijken met hudige leermethodes. Deze tool bevordert reflectie op de huidige lesgeefpraktijk van de docent en analyseert welke leermethodes het best recht doen aan de huidige didactische vraag. Docenten zullen de huidige trends in het natuurwetenschappelijk onderwijs bespreken vanuit een internationaal en nationaal perspectief, waarbij ze extra aandacht besteden aan de kennis, vaardigheden en waarden waarvan wij verwachten dat leerlingen die leren in het natuurwetenschappelijk onderwijs. De materialen zijn: Uittreksels uit het Eurydice verslag (2012) en uit het TIMSS verslag (2011); Nationale standaard van natuurwetenschappelijk onderwijs of een nationaal curriculum (dient aangeboden te worden door de docenten, volgens een nationale context). Belangrijke vragen zullen gaan over hoe OL verband houdt tot hun specifiek natuurwetenschappelijk curriculum (verwerkt in de tekst). Het Eurydiceverslag “Developing key competences at school in Europe” (EACEA, 2012) toont dat 19 Europese landen (of gebieden) een nationale strategie hebben om de ontwikkeling van de voornaamste vaardigheden in de natuurwetenschappen te bevorderen. Het innovatieve literaire concept houdt verband met de definitie van de zorgen over de belangrijkste vaardigheden betreffende de vaardigheden van leerlingen om effectief te kunnen analyseren, beredeneren en communiceren wanneer zij problemen ter sprake brengen, oplossen en interpreteren in een scala aan onderwerpen. Volgens de TIMSS (Trends in Mathematics and Science Studies) 2011, uitgevoerd door de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), is binnen natuurwetenschappelijk onderwijs van hoog niveau het volgende van belang: Het toepassen van kennis en begrip om alledaagse fenomenen en abstracte contexten uit te leggen; Het toepassen van natuurwetenschappelijke processen en tonen van kennis van natuurwetenschappelijk onderzoek.
Hoofdthema’s: the Eurydiceverslag Veel Europese landen (of gebieden) hebben een nationale strategie om de ontwikkeling van de belangrijkste vaardigheden in de natuurwetenschappen te bevorderen. Belangrijke vaardigheden zijn: analyseren, beredeneren en communiceren, oplossen, en interperteren in een scala aan onderwerpen (EACEA, 2012) Het Eurydiceverslag “Developing key competences at school in Europe” (EACEA, 2012) toont dat 19 Europese landen (of gebieden) een nationale strategie hebben om de ontwikkeling van de voornaamste vaardigheden in de natuurwetenschappen te bevorderen.
Hoofdthema’s TIMSS rapport Hoog natuurwetenschappelijk onderwijs vraagt om: Het toepassen van kennis en begrip om alledaagse fenomenen en abstracte contexten uit te leggen; Het toepassen van natuurwetenschappelijke processen en tonen van kennis van natuurwetenschappelijk onderzoek. (TIMSS, 2011) Volgens de TIMSS (Trends in Mathematics and Science Studies) 2011, uitgevoerd door de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), is binnen natuurwetenschappelijk onderwijs van hoog niveau het volgende van belang: Het toepassen van kennis en begrip om alledaagse fenomenen en abstracte contexten uit te leggen; Het toepassen van natuurwetenschappelijke processen en tonen van kennis van natuurwetenschappelijk onderzoek.
Vragen voor discussie Wat houdt het in om de voornaamste vaardigheden in de natuurwetenschappen eigen te maken? ,Wat zou iemand die competent is in de natuurwetenschappen moeten kunnen? Wat zijn de gevolgen van een competentiegerichte studie? Welke leersituaties of contexten leiden tot de ontwikkeling van vaardigheden. Bevorder een discussie over huidige trends in natuurwetenschappelijk onderwijs waarbij u gebruik maakt van de informatie uit de Eurydice en TIMSS-verslagen. Stel vragen als: Wat houdt het in om de voornaamste vaardigheden in de natuurwetenschappen eigen te maken? Wat zou iemand die competent is in de natuurwetenschappen moeten kunnen? Wat zijn de gevolgen van een competentiegerichte studie? Welke leersituaties of contexten leiden tot de ontwikkeling van vaardigheden.
Nationale eisen bestuderen Bekijk het curriculum Welke kennis, vaardigheden en waarden moeten leerlingen opdoen? Is there any reference to key Is er een verwijzing naar de belangrijke vaardigheden? Zoja, hoe wordt dit beschreven? Vraag docenten om in tweetallen de standaard in natuurwetenschappelijk onderwijs binnen hun nationale curriculum te bekijken en de kennis, vaardigheden en waarden te benoemen die leerlingen zich eigen zouden maken in het natuurwetenschappelijk onderwijs. Is er een verwijzing naar de belangrijkste vaardigheid in de natuurwetenschappen? Hoe wordt het beschreven?
Vergelijken van lesmethoden Reflecteer op de lessen in school Hoe zien de natuurwetenschappelijke lessen bij u op school eruit? Wat doen uw leerlingen gewoonlijk tijdens de natuurwetenschappelijke les? Hoe vaak doen leerlingen de volgende activiteiten? Het stellen van vragen en formuleren van problemen; Het opzetten en uitvoeren van experimenten; Resultaten en alternatieve verklaringen bespreken; Het toepassen van natuurwetenschappelijke kennis om alledaagse situaties uit te leggen; Docenten gaan de volgende vragen bespreken: Hoe zien de natuurwetenschappelijke lessen bij u op school eruit? Wat doen uw leerlingen gewoonlijk tijdens de natuurwetenschappelijke les? Hoe regelmatig voeren uw leerlingen de volgende opdrachten uit? Het stellen van vragen en formuleren van problemen; Het zoeken van informatie en het voorstellen van strategieën voor het oplossen van problemen; Het vereenvoudigen van situaties; Het toepassen van natuurwetenschappelijke kennis om alledaagse situaties uit te leggen; Het opzetten en uitvoeren van experimenten; Resultaten en alternatieve verklaringen bespreken; Conclusies trekken op basis van bewijsvoering; Modellen opzetten; De resultaten bespreken.
Finishing off Denk na over een les die je de komende week geeft, bedenk welke eisen gesteld worden aan de leerlingen. Reflecteer na de les op de mogelijkheden die zich voordeden voor de soorten opdrachten van vandaag. Denk na over een les die u de komende week wilt geven en de eisen die deze les stelt aan de leerlingen. Reflecteer na de les op de mogelijkheden die zich voordeden voor de soorten opdrachten die besproken werden in deze sessie.