H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
De leesstrategie voor begrijpend lezen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Cursus Lezen 5 vwo.
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Samenvatting h1-h3.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstsoort en tekstdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SET schrijfvaardigheid H5
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Tekstsoort en tekstdoel
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Lezen samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Leesvaardigheid Opbouw van een tekst Leeshoudingen
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Informatieve teksten, interviewverslag
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Inleiding, middenstuk, slot
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3 LEZEN H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3

De basis (1) Indeling van een tekst: Onderwerp: Inleiding (vaak de 1e alinea OF de 1e & 2e alinea) Kern Slot (vaak de laatste alinea OF de een-na-laatste & laatste alinea Onderwerp: Je vindt het onderwerp door te lezen: de titel, de tussenkopjes, de plaatjes, de inleiding en de opvallende woorden. Je stelt de vraag: waarover gaat deze tekst?? Je schrijft het antwoord zo kort mogelijk op: één tot drie woorden

De basis (2) Hoofdgedachte: Kernzin: Je vindt de hoofdgedachte door te lezen: de inleiding, het slot en de kernzinnen van de alinea’s. Je stelt de vraag: wat is het belangrijkste wat in de tekst over het onderwerp wordt gezegd? Je schrijft je antwoord op in één zin! Let op! Dit is een mini-samenvatting van de tekst! Kernzin: Belangrijkste zin van een alinea Vaak 1e, 2e of laatste zin!

De basis (3) Deelonderwerp: Tussenkopjes: Waar een stuk tekst of alinea over gaat. Een tekst kan meer deelonderwerpen hebben Deze deelonderwerpen hebben allemaal te maken met het onderwerp Tussenkopjes: Boven een alinea kan een tussenkopje staan. Dit is een soort titel. Het vertelt waarover het volgende stukje(s) gaat/gaan.

Functies van de inleiding De inleiding kan verschillende functies hebben. Om erachter te komen wat de functie van de inleiding is, moet je deze goed lezen! Een leuk, kort verhaal vertellen De opbouw van het verhaal vertellen Een vraag stellen Een samenvatting geven Aangeven wat de aanleiding is geweest om deze tekst te schrijven ……

Functies van het slot Het slot kan verschillende functies hebben. Om erachter te komen wat de functie van het slot is, moet je deze goed lezen! Daarnaast moet je ook goed bedenken waar de rest van de tekst over ging. Het slot kan antwoord geven op de vraag die in de inleiding is gesteld. In het slot kan een conclusie staan. Het slot kan een samenvatting geven van de tekst (alles wordt dan nog een keer kort herhaald) Het slot kan ook over een heel ander onderwerp gaan.

Doelgroep Als je als schrijver een tekst wilt schrijven, heb je in gedachte voor wie je dat wilt gaan schrijven. Dit noem je je doelgroep! Zo kan je schrijven voor: Ouderen Kinderen Tieners Pubers Leerlingen op de basisschool Mensen die geïnteresseerd zijn in de wetenschap

tekstDoelen Informeren - de schrijver wil je informatie geven Amuseren - de schrijver wil je vermaken/ plezieren Overtuigen - de schrijver wil je van een mening overtuigen Overhalen - de schrijver wil je aansporen iets te gaan doen Instructie geven - de schrijver wil je een instructie geven over hoe je iets moet doen Waarschuwen - de schrijver wil je voor iets waarschuwen om iets niet te doen Adviseren - de schrijver wil je een raad/advies geven

Tekstsoorten Er zijn verschillende manieren om een tekst te schrijven. Zo kun je schrijven in een stripvorm maar als je wilt vertellen hoe je een gerecht moet maken, dan schrijf je een recept. Dit noem je ook wel tekstsoorten! Hieronder enkele voorbeelden … Reclame (doel: overhalen) Stripboek (doel: amuseren) Nieuwsbericht (doel: informeren) Betoog (doel: overtuigen) Recept (doel: instructie geven)

tekstverbanden Om een tekst begrijpelijk te maken, maak je gebruik van signaalwoorden. Deze woorden zorgen voor een verbinding tussen woorden, zinnen en/of alinea’s. Het signaalwoord moet je kunnen herkennen in de tekst en het verband dat daarbij hoort, moet je uit je hoofd weten! Je moet de volgende verbanden voor nu kennen: Opsomming Tegenstelling Voorbeeld

Tekstverbanden & signaalwoorden Bekijk het onderstaande filmpje! Je leert nu welke signaalwoorden er bij de tekstverbanden horen, https://www.youtube.com/watch?v=VKh95aaJ2zY

Tekstverbanden & signaalwoorden Bekijk het onderstaande filmpje! Je kunt nu enkele voorbeeldzinnen bekijken waarin signaalwoorden zijn gebruikt en daarbij wordt natuurlijk ook het tekstverband benoemd! https://www.youtube.com/watch?v=Bu0h77XdGdg&t=71s

Hoofd- & bijzaken