Moleculen Mo eculen Les 1 Alle kleuren van de regenboog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Titreren.
Advertisements

Weten jullie nog wat dit is?
Wat is licht?.
Bloemen, vruchten, zaden
GEMAAKT DOOR THOMAS EN JARNO
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Gemaakt door Nils Baalmans
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
Creatieve tijdlijn maken
Welke van onderstaande keuzemogelijkheden is geen stofeigenschap?
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Elektriciteit Groep 6A Klik op onderstaande onderwerpen:
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Kijk, dit is aniridie.
Wij kleuren onze plant…;
Duikboot Waarom brandt er ‘s nachts rood licht in een duikboot als er gevaar dreigt?
Een gezicht en het woord ‘liar’
Vrienden 9/04/2017 3:02.
13e Grote Rekendag 2015 Doe jullie handen maar omlaag.
ik doe mijn spreek beurt over drop!!!!!!!!
Wat zie je hier? Welke kleuren zie je? Is dit realistisch? Herken je dingen ? Wat voor gevoelens roept dit bij je op? Wat vind je van dit (schilderij)?
Piratenquiz… Schip ahoy!.
Transport van stoffen Deze les leer je: – de stappen van wetenschappelijk onderzoek opzetten. – hoe transport van stoffen plaatsvindt in een vloeibaar.
rood rood rood zijn de tomaten en ook een teloefening
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Het belang van voorlezen
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas) i.s.m. De Pont museum Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas)
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Groep 8 University Microben
M&M’S.
De gemiddelde leerling…
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SCHAAL in toepassingssituaties
Hoofdstuk 2 Licht en kleur.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
1. Kan je objectief kijken?
Sneeuwpoppen Kies een leuk spel
1. Wanneer is een theorie wetenschappelijk?
Kikker kleuren
Escher in het Paleis.
H8 Licht Nova Licht en kleur.
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
De geschiedenis van Sint en Piet.
Waarom is het soms nat en soms droog?
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
De Radboud Kids: Meet the professor quiz
SCHAAL in toepassingssituaties
Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D
Toedienen meststoffen
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Hoofdstuk 8 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Lessenserie kubisme les 4 Zelfwerkles
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Hoofdstuk Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we vandaag doen? Opening
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
gemaakt door digibordonderbouw.nl
1. Wanneer is een theorie wetenschappelijk?
ik zie….ik zie…..wat jij niet ziet
Vandaag Herhalen endogene en exogene krachten Nakijken huiswerk
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

Moleculen Mo eculen Les 1 Alle kleuren van de regenboog

Vandaag gaan we kleur onderzoeken. In twee experimenten komen we erachter hoe kleuren worden gemaakt. In het eerste experiment gaan we M&M's onderzoeken. We gaan ze deze keer niet opeten, maar kijken hoe al die verschillende kleurtjes worden gemaakt.

10 M&M’s met dezelfde kleur een doorzichtige beker Experiment 1 Wat heb je nodig? 10 M&M’s met dezelfde kleur een doorzichtige beker een beker met een beetje water een theelepel een koffiefilter stopwatch schaar keukenrol Je werkt in groepjes van drie. Voor je aan de slag gaan, wat denk je? Hoe worden de M&M’s bruin gemaakt?

Voorspelling gedaan? Voer dan nu het experiment uit aan de hand van het stappenplan in je werkboekje!

In dit experiment heb je de kleuren van M&M's onderzocht. Wat heb je ontdekt? Klopte je voorspelling? Wat is je conclusie?

Je weet nu dat een groene M&M eigenlijk helemaal niet groen is. Hoe zit dat met de andere kleuren? Is zwart wel écht zwart?! En wat gebeurt er als we ander materiaal gebruiken om te onderzoeken? Tijd voor experiment 2!

Wat hebben we nodig: - 8 viltstiften in verschillende kleuren - een beker met een beetje water - de doorzichtige beker - een koffiefilter - schaar - pipet (druppeltjesmaker) Materialen verzameld? Aan de slag!

Wat heb je ontdekt over de verschillende kleuren? Welke kleuren zijn eigenlijk gemaakt van andere kleuren? Welke kleuren zie je het meest op het koffiefilter?

Als je een druppel water op het gekleurde rondje laat vallen, wordt het rondje groter. Hoe komt het dat de kleur zich verspreidt?

O ja! Alles is gemaakt van moleculen. Maar hoe zat dat ook alweer? Daar gaan we het volgende week over hebben!