Groepsdynamica Storming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Van probleemstelling naar doelstelling
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Oplossingsgericht coachen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Controleren Leidinggeven Blz. 169.
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ELK TEAM/ ELKE WERKGROEP IS OOIT ‘’ONERVAREN’ BEGONNEN
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Wat willen we vandaag doen?
Het leven geeft te denken
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Onderhandelen: een kunst apart Reinhard de Jong
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Groepsdynamiek 1.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opdrachten en eindopdracht
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Communicatie 7e les.
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Groepsdynamica Storming
Burgerschap Samenwerkend leren
Groepsdynamica Forming
Loopbaan en burgerschap les 2
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Begeleiden Les 5.
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Rapportage van voortgang of status
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gedragsproblemen en stoornissen
Leerwinstmeeting 22 november Lemerlerveld CKO & SLO
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Overzicht gedragingen per competentie
De onzichtbare MT - vergadering
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Groepsdynamica Storming

Aanvalluuuuh!

De strijd om de macht is begonnen…

Vandaag Storming Oefening Zelf in groepjes oefeningen maken en uitvoeren

Doel De student, kan aan het einde van de les, benoemen wat storming is en hoe deze fase positief ingezet kan worden ten aanzien van het groepsproces.

Conflict in groep Conflict-negatieve groep Conflict-positieve groep Maakt geen onderscheid tussen conflicten Onderkent het bestaan van verschillende conflicttypen Ziet een conflict als het probleem Ziet een conflict als een deel van de oplossing Vermijdt, onderdrukt, beperkt conflicten Zoekt conflicten op en stimuleert ze Gelooft dat een conflict per definitie destructief is Gelooft dat een conflict in aanleg constructief is Vindt dat conflicten geen enkele waarde hebben Conflicten kunnen op velerlei manieren waardevol zijn Conflicten creëren angst en defensiviteit Conflicten zijn opwindend en interessant Individuen willen winnen Individuen lossen het probleem op

Aard van conflicten (Piramide van Maslow) Conflicten ontstaan wanneer er behoeften uit de piramide van Maslow ontbreken. Je kunt bijvoorbeeld niet goed presteren voor je studie (trede 5) als je jezelf niet veilig voelt in de klas (trede 2). Bij groepsdynamiek gaan we er vanuit dat je zelf kunt voldoen aan de eerste trede. Maar dat aan de andere voorwaarden die ervoor zorgen dat je je studie goed kunt afronden, gecreëerd moeten worden. Hier heb je zelf een groot aandeel in.

Belangenconflicten Begrip Definitie Wens Verlangen naar iets Behoefte Iets wat we nodig hebben Doel Gewenste ideale toekomstige situatie Belangen Mogelijke voordelen die het bereiken van een doel oplevert Belangenconflict Doelgerichte activiteiten van A verhinderen, blokkeren of verstoren de doelgerichte acties van B Onderhandelen Individuen met gemeenschappelijke en tegengestelde belangen willen proberen of zij tot een akkoord kunnen komen

Een conflict en dan? Het karakter van belangenconflict Strategieën voor het hanteren van een belangenconflict Karakter van distributief en integratief onderhandelen Fasen van integratief onderhandelingsproces Aard van conflicten tussen groepen Wijzen waarop conflicten tussen groepen constructief opgelost kunnen worden.

Oefening Stoelendans 2.0

Het conflictstrategiënspel